رئیس اتحادیه دامداران گفت: دولت سال گذشته تنها ۲/۵ درصد خرید شیر تضمینی داشت که این مقدار در قیمت شیر خام بی‌تأثیر بود.
کد خبر: ۸۶۱۴۶۶۹
|
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

به گزارش بسیج، علیرضا عزیزالهی، مدیر عامل جدید اتحادیه دامداران ، بیان داشت: شیر خام در تیرماه سال 93، 1440 تومان قیمت‌گذاری شد، اما صنعت لبنیات نه تنها در این رابطه از نظام قیمت‎‌گذاری تبعیت نکرد، بلکه هرگاه که توانست قیمت محصولات خود را  بالا برد، بدون این که حق دامدار به آن داده شود.

وی ادامه داد: از آن‌جا که حلقه نهایی فروش محصولات دامداران صنعت لبنیات است، با این گونه رفتارها هم مانع از توسعه دامداری شد و هم صنعت لبنیات کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: الان بهانه صنعت لبنیات برای تبعیت نکردن از بخشنامه سازمان حمایت مبنی بر افزایش 6درصدی لبنیات این است که بازار کشش این افزایش قیمت را ندارد، اما آن چیزی که مسلم است این است که این صنعت همیشه با افزایش قیمت محصولات خود به شکل قانونی مخالفت می‌کند، در صورتی که هرگاه خودشان دلشان خواسته هر نوع افزایش قیمتی را اعمال کرده‌اند.

عزیزالهی  گفت: نزدیک به یک سال و نیم است که صنعت دامپروری کشور در قیمت پایه محصول خود یعنی قیمت پایه شیر خام درجا زده و متوقف شده است، جالب است که همه هزینه‌ها از جمله هزینه انرژی افزایش داشته اما صنعت دامپروری به بن بستی رسیده که اگر این چنین شرایطی ادامه پیدا کند تولید شیر خام متوقف خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران تأکید کرد: دولت سال گذشته 235 هزار تن را برای صادرات شیر خشک جمع آوری کرد و این حداکثر توان دولت برای خرید شیر تضمینی است و این میزان نیز اثری بر روی قیمت شیر نخواهد داشت.

وی افزود: پیشنهاد ما نیز این است که از این پس تولیدکنندگان تولیدات خود را با قیمت واقعی به مشتری بفروشند و در حق کسی اجحاف نکنند اما اگر در این میان مصرف کننده قدرت خرید ندارد کمتر خریداری کند.

وی اظهار داشت: دامدار که مشکلی برای کم کردن میزان تولید شیر ندارد، این صنعت لبنیات است که بیشتر از ظرفیتش رشد کرده، بنابراین صنعتی‌ها اصرار دارند که هر چه مصرف کمتر شود ما مجبور هستیم از ظرفیت خود کمتر استفاده کنیم لذا قیمت محصولات را باید افزایش دهیم.

عزیزالهی اضافه کرد: افزایش 6 درصدی قیمت محصولات لبنی مشروط بر افزایش 100 تومان قیمت شیر خام است، لذا صنعت لبنیات اگر قیمت خرید شیر خام و افزایش 100 تومانی را اعمال نکند دلیلی برای افزایش 6درصدی نیز باقی نخواهد ماند به شرط این که پس از این خودشان نیز بر روی قیمت محصولات خود نکشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر افزایش 100 تومانی برای خرید شیر خام توسط صنعت لبنیات اجرا نشود بنابراین این صنعت باید قیمت محصولات خود را به قیمت‌های سال 93 برگرداند. این مورد تأکید همه دامپروارن  و دامداران است.

ارسال نظرات