یک جامعه شناس و پژوهشگر برتر با اشاره به لزوم برخورد قاطع و محکم با قاچاقچیان مواد مخدر گفت: قوانین مربوط به مواد مخدر باید از لحاظ اجرایی و نوشتاری سختگیرانه باشد.
کد خبر: ۸۶۱۴۵۶۶
|
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با موادمخدر دكتر مجيد کفاشی   اظهارداشت: توجه جدی به موضوع مواد مخدر با توجه به اینکه ایران در معرض این مسئله به دلیل مجاورت با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر قرار گرفته است، ضرورت دارد و امری اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود.

وی افزود: اعتیاد رفتاری است که در اثر شرایط محیطی جامعه شکل می‌گیرد و قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر به سمت اروپا بر این مسئله دامن می‌زند ولی در این میان مسئله سن و جنسیت که در رابطه با اعتیاد نسبت به گذشته تغییر کرده جای بررسی و تامل دارد.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه سن اعتیاد کاهش یافته و امروزه زنان و دختران نیز آمار اعتیاد آنها افزایش یافته است، گفت: هرچند که اعتیاد تنها معضل و مشکل کشور ما نیست و اکثر جوامع با ان مواجه هستند ولی علل گرایش جوانان به اعتیاد به ویژه به مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها باید بررسی و جهت رفع آن به درستی اقدام شود.

کفاشی با بیان اینکه مجاورت مکانی با کشورهای منشا تولید و قاچاق مواد مخدر در آمار افزایش اعتیاد موثر است، افزود: عادی شدن مسئله اعتیاد و از بین رفتن قبح آن را باید در چندین نهاد بررسی و اقدامات لازم را انجام داد. نهاد خانواده اصلی ترین و مهمترین نهادی است که در پیشگیری و گرایش به اعتیاد نقش دارد به عبارتی خانواده همچون شمشیر دولبه بوده و در صورتی که آگاهی و حساسیت نسبت به تربیت فرزندان نداشته باشد می تواند سبب اعتیاد آنها شود همچنین مشکلات در خانواده نداشتن اطلاع والدین نسبت به پیامدهای مواد مخدر از دیگر علل گرایش اعتیاد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی جوانان در سنینی به دلیل نداشتن دانش و آگاهی تلاش می‌کنند نشاط خود را از طریق روانگردان یا مواد مخدر ایجاد کنند، افزود: شرایط اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی نیز به این مسئله دامن زده و در این میان نهاد مدرسه می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

دكتر کفاشی ادامه داد: نهاد مدرسه پیوند تکمیلی نسبت به پیشگیری و گرایش مواد مخدر است و برای نشاط، امکانات و شرایط شادی باید در نهاد مدرسه و خانواده به ان پرداخته شود. مدیر و معلمان تربیتی نقش والدین داشته و اگر جنبه نظارتی در مدرسه انجام گیرد اثر پیشگیری از اعتیاد بیشتر خواهد شد.

به گفته این جامعه شناس نظارت بر رفتار هم سالان در پیشگیری از اعتیاد مهم به شمار رفته و یکی از عمده ترین علت های اعتیاد رفتار تقلیدی از گروه های هم سالان است که با دیدن استعمال مواد مخدر یا سیگار کشیدن در دوستان هم سال، فرد گرایش بیشتری به این مسئله پیدا می کند.

وی به مسئله مباحث قانونی و ضمانت اجرایی قوانین اشاره کرد و بیان داشت: مجازات های مربوط به مواد مخدر باید محکم و بازدارنده باشد تا افراد هرچه کمتر به این معضل رغبت یابند.

کفاشی تصریح کرد: شکل گیری اعتیاد بیشتر مواقع از مرحله نهاد مدرسه و خانواده شکل می گیرد مسیر مدرسه تا خانواده می تواند فضای اعتیاد را شکل دهد بنابراین نظارت از طریق مدارس و خانواده باید با جدیت و برنامه انجام شود. ما اکنون با نسلی مواجه هستیم که چندان نصیحت پذیر نبوده و آگاهی به آنان از طریق مدرسه و افزایش نظارت در پیشگیری از اعتیاد حائز اهمیت فراوان است.

این جامعه شناس در ادامه نقش خانواده، مدرسه و مسئله قوانین و مجازات ها را سه رأس یک مثلث برشمرد که برای کاهش اعتیاد و پیشگیری توجه به این موارد بسیار مهم است و در واقع این عوامل لازم و ملزوم یکدیگر بوده و برای ساماندهی این سه عامل رسانه ها باید نقش اثر گذاری داشته باشند چراکه آگاهی والدین و خانواده‌ها از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نتایج مطلوبی را می‌تواند برجای گذارد.

وی با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری از اعتیاد اظهارداشت: علاوه بر این مسئله افراد مهم و تأثیر گذار نیز در پیشگیری از اعتیاد نقش داشته و همه این عوامل چاشنی‌های این مثلث پیشگیری از اعتیاد محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که رویکرد آن توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، می‌تواند بسیار در پیشگیری از اعتیاد نقش داشته باشد، تصریح کرد: این موضوع با فعالیت و تلاش یک یا دو دستگاه دولتی امکان پذیر نبوده و نمی‌تواند به موفقیت‌های چشمگیر دست یابد. برای این موضوع لازم است همه افراد جامعه و مسئولان خود را در این زمینه مسئول بدانند و جهت مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری از اعتیاد و کاهش گرایش مصرف مواد مخدر گام بردارند.

کفاشی با بیان اینکه متأسفانه امروزه اعتیاد با ظواهر روشن در جامعه ما خود نمایی می‌کند، افزود: در کمتر از دو دقیقه بسیاری معتقد هستند که می‌توان به مواد مخدر دست یافت بنابراین برای بهره‌مندی از ظرفیت اجتماعی جهت پیشگیری از اعتیاد ابتدا باید جامعه و اجتماع را تعریف کرد و بعد از طریق اگاهی به جامعه برنامه سازی‌ها را گسترش داد و بدین مسئله توجه داشت که با تلاش یک یا دو سازمان به نتایج موثر دست نمی‌یابیم.

این جامعه شناس تأکید کرد: در بحث سازمانی نیز باید کنترل مرزها را افزایش دهیم تا با انسداد حفره‌های مرزی که قاچاقچیان مواد را به داخل کشور وارد می‌کنند، مانع از ورود مواد مخدر به کشور شویم.

کفاشی در پایان با اشاره به اینکه در بحث اجرای قوانین ضعیف عمل می‌شود، خاطر نشان کرد: برخورد با قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر باید محکم و بازدارنده باشد و قوانین از لحاظ نوشتاری و اجرایی در زمینه مواد مخدر باید سختگیرانه باشد.
ارسال نظرات