رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه لوازم خانگی گفت: بانک مرکزی طرح 10 میلیونی خرید کالای ایرانی را به شکست کشانده است.
کد خبر: ۸۶۱۴۵۳۶
|
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

به گزارش بسیج، محمدرضا درافشار، در رابطه با طرح کارت اعتباری خرید کالا بیان داشت: همه درمورد اجرای این طرح در بی‌خبری به سر می‌برند و همین باعث سردرگمی بیشتری شده است، زیرا از یک طرف همچنان متقاضیان در انتظار سرنوشت این طرح هستند و از طرفی نیز مسئولان مشخص نمی‌کنند که اجرای آن به کجا خواهد رسید.
وی ادامه داد: طرح کارت اعتباری باعث شده تا بازار و شرکت‌ها هر روز نسبت به روز قبل دچار رکود بیشتری شوند، اگر قرار است این طرح این چنین نابسامان بماند آقایان اعلام کنند تا حداقل بازار به حالت گذشته خود برگردد. زیرا بدترین موضوع برای بازار همین بلاتکلیفی است.
وی تأکید کرد: یکی از نکات منفی که منجر شد احتمال شکست در این طرح بالا برود، ضربه‌ای است که در آخرین لحظات مسئولان بانک مرکزی به این طرح زدند، زیرا قرار بود بازپرداخت اقساط 18 ماهه باشد اما آنها این را به 12 ماه کاهش دادند.
درافشار بیان داشت: این کاهش زمان برای بازپرداخت برای اقشاری مانند بازنشستگان و کارمندان که میانگین حقوقشان یک میلیون و 200 هزار تومان است، کار ساده‌ای نیست زیرا مبلغ اقساط برای وام ده میلیونی برای آنها ماهانه مبلغی نزدیک به 700هزار تومان خواهد شد. وی اضافه کرد: عملاً با کاهش زمان بازپرداخت طرح به سمت شکست پیش رفت، در صورتی که این طرح اگر با شرایط اولیه اجرایی می‌شد می‌توانست انگیزه و رونق زیادی را به بازار بیاورد.
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه لوازم خانگی کوچک گفت: به نظر بنده این که 18 را به 12 ماه تقلیل دادند پاسخی به اعتراض تولیدکنندگان مبنی بر ورود کالاهای خارجی به طرح بود. زمانی که این اعتراض‌ها صورت گرفت و بازتاب آن دررسانه‌ها دیده شد این 18 ماه را به 12 ماه کاهش دادند.
وی تصریح کرد: واقعاً جای سؤال است که مسئولان اقتصادی چرا این چنین با انتظارات مردم، بازار و تولید بازی می‌کنند، ما از رئیس‌جمهوری استمداد می‌طلبیم تا به ما و تولید کشور کمک کنند و اجازه ندهند که با این گونه اقدامات سرنوشت تولید را با مشکل مواجه کنند.
درافشار اظهار داشت: الان شرایط تعیین شده برای این طرح به‌گونه‌ای است که جامعه هدف نمی‌تواند از آن استفاده کند، در نهایت نیز با بلاتکلیفی این طرح رکود مصنوعی به بازار تزریق کرده و باعث آشفتگی بیشتر بازار شده‌اند.
وی در پایان گفت: چرا الان حرفی از سرنوشت این طرح زده نمی‌شود؟ اگر نمی‌توانستند این طرح را اجرا کنند چرا آن را مطرح کردند؟ چرا این چنین تولید را دچار مشکلات بیشتر می‌کنند؟ این «چراها» سؤالاتی است که کسی پاسخگوی آن نیست.
ارسال نظرات