خبرهای داغ:
مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان با بیان اینکه ۹ دی فرصت است و از این فرصت برآمده باید استفاده کرد، گفت: عظمتی که ۲۲ بهمن دارد ۹ دی هم دارد؛ ۹ دی تاکید و تجدید پیام‌ها و آرمان‌های ۲۲ بهمن بود.
کد خبر: ۸۶۱۴۴۲۵
|
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی، مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، در شب شعر بصیرت و ولایت که به مناسبت حماسه 9 دی، چهارشنبه 9 دی ماه در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: جلسه غریبانه‌ای است و غربت 9 دی نیز بر جلسه ما سایه‌افکن است.

وی با بیان اینکه یک راه نفوذ و رخنه در حوزه‌ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی ادبیات است، گفت: دیگران خیلی از آن استفاده می‌کنند.

شفیعی شاعران را تشویق به غنیمت شمردن این فرصت کرد و گفت: نظر مقام معظم رهبری این است که امروز مرز و صف‌آرایی بین انقلاب و ضدانقلاب است چون مساله از سلایق و جناح‌ها عبور کرده است. امروز فعالان عرصه‌های عمومی کشور یا در شمار انقلابیون هستند یا در شمار ضدانقلاب‌ها. اگر به آب بزنید و به متن کار نگاه کنید می‌بینید این آرایش واقعا شکل گرفته است. اصراری در برخی تریبون‌ها، حنجره‌ها و حلقوم‌ها مشاهده می‌شود که انقلاب اسلامی را با همه عظمتش کتمان می‌کنند. یکی از ساحت‌ها و عرصه‌هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد ساحت هنر است.

مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان تاکید کرد: نباید ساحت هنر را دست‌کم گرفت و آن را ساده انگاشت. حادثه‌ای مانند 9 دی همچنانی که مسئولیتی بر عهده اهل تحلیل، اهل قلم و اهل رسانه است تا آن را بیان کنند باید توسط شاعران هم بیان شود چراکه یکی از قالب‌های ماندگار همان قالبی است که دست شما شاعران است. اگر دیگران جزیی‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین مسائل را می‌آورند و مطرح می‌کنند و اصرار دارند که این جزو هنر است چرا ما به هنر واقعی بها ندهیم؟

شفیعی با اشاره به لزوم به تصویر کشیدن واقعه 9 دی اظهار کرد: همه آنهایی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند و به ویژه در فراز و نشیب‌های تاثیر‌گذار مانند حادثه 9 دی حضور داشتند بیایند و حادثه را به تصویر بکشند و بیان کنند که 9دی چه بوده و حاوی چه پیامی است. همین به تصویر کشیدن به ماندگاری پیام 9 دی کمک می‌کند و موجب می‌شود تا دغدغه اینکه نکند حوادث تاریخی تحریف شوند و چهره غیرواقعی از آن‌ها ارایه شود را نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه عرصه ادبیات، فرهنگ و هنر مشتری و مخاطب دارد و باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: فکر می‌کنم به شب شعر بصیرت می‌توان بیشتر از خود 9 دی دامن زد چراکه اگر دیگر برنامه‌های مربوط به صورت عمومی و برای آحاد مردم است این شب شعر جلسه‌ای است که اهلش را می‌طلبد.

مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان با اشاره به حادثه 9 دی بیان کرد: در 9 دی چه اتفاقی افتاد؟ پیام روشن و حرف مشخص 9 دی این بود که امام امت غریب و تنها نیست. جمعیتی که در 9 دی آمدند یک سر دلشان  به حضرت سید الشهدا(ع) متصل و یک سر دیگر دلشان به نایب امام زمان(عج) متصل بود؛ این همان نکته‌ای است که از 9 دی به آن نیاز داریم.

وی عنوان کرد: پیام 9 دی فقط داخلی نبود بلکه خارجی هم بود. برای تحلیل آن باید بنشینیم و صحنه را آن چنان که بوده ترسیم کنیم و ببینیم چه کسانی امیدوار شدند؟ چه کسانی ناامید شدند؟ چه کسانی سینه جلو دادند و چه کسانی نگران شدند؟

شفیعی با اشاره به 2 ویژگی حماسه 9 دی گفت: مقام معظم رهبری 2 خصوصیت را نسبت به 9 دی برجسته کردند؛ اول حرکت مومنانه و دوم حرکت به هنگام مردم. مردم در لحظه‌ای که باید می‌آمدند به صحنه آمدند و این آمدن یک آمدن مومنانه بود و انگیزه مادی در آمدن وجود نداشت.

وی ادامه داد: برای 9 دی نه تنها تجمع عمومی و سخنرانی سیاسی بلکه هنر را هم کم داریم.

وی با بیان اینکه در گفتمان رسمی کشور شاهد تغیییر نرم هستیم، افزود: منظورم از گفتمان رسمی کشور صحبت‌های مسؤلان، ادبیات حاکم بر رسانه‌ها، دامن زدن به برخی کلمات و به حاشیه راندن برخی کلمات دیگر است.

مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان ادامه داد: 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است. انقلاب مسیر خودش را در بیرون مرزها پیدا کرده است. نفس ایستادگی و مقاومت پیام انقلاب اسلامی است. امام خمینی(ره) گفت ما در جنگ انقلاب‌مان را صادر کردیم. انقلاب ما راه خودش را پیدا کرده و شعارهایش را صادر کرده است. اما در گفتمان داخل کشور می‌بینیم که ادبیات انقلاب، ادبیات حماسه و ادبیات جوشش، رنگ باخته است. وقتی سخنرانی برخی رجال کشور را می‌خوانیم درمی‌یابیم تصمیم بر این است تا از هیچ واژه‌ای که بار انقلابی دارد استفاده نشود. مثلا می‌گویند قدرت‌های بزرگ. این قدرت‌های بزرگ یعنی چه کسانی؟ بگوییم آمریکای جنایتکار؟

وی تاکید کرد: کار دیگری که در حال انجام شدن است خلق واژه‌های جدید است مثل پیامبر صلح و مهربانی یا اسلام رحمانی. کلمات خیلی قشنگی هستند اما اگر از آن طرف نگاه کنیم یعنی حذف آیات جهاد و حذف تبری. یعنی کنار گذاشتن سوره توبه و فقه الجهاد. این خیلی خطر بزرگی است و خطر بزرگ این است که ادبیات رسمی کشور اگر از حماسه، شور و شجاعت بیگانه شد و فاصله گرفت حتی در مقوله مولفه‌های امنیت ملی خطر محسوب می‌شود.

شفیعی اضافه کرد: نباید بگذاریم ادبیات حماسه، ادبیات شجاعت و ادبیات اصولگرایی و آرمان‌گرایی از فضای عمومی جامعه خارج شود چون ادبیات حماسی و انقلابی با عواطف و دل‌های مردم ارتباط برقرار می‌کند و بین نسل جوان جاذبه دارد.

وی با بیان اینکه 9 دی فرصت است و از فرصت برآمده باید استفاده کرد، گفت که پیام آن چیست. مقام عظمای ولایت 9دی را مانند 22 بهمن می‌دانند. این حرف حکیمانه است. عظمتی که 22 بهمن دارد 9 دی هم دارد. 9 دی تاکید و تجدید پیام‌ها و آرمان‌های 22 بهمن بود.

همچنین علی‌رضا شکرریز، شاعر، بیان کرد: در کنار دغدغه شعر آیینی باید دغدغه‌ای نیز برای خود شعر داشته باشیم. این که چه گونه به شعر برسیم. وقتی به شعر رسیدیم می‌توانیم آن را در خدمت آیین، دین، مذهب و... به کار گیریم.

وی با اشاره به اینکه تاریخ ادبیات سخت‌گیری می‌کند تا سرآمدهای خودش را انتخاب کند افزود: شاعران گذشته متناسب با شرایط زمانی و مکانی خودشان شعر را پیگیر می‌شدند و به درجاتی می‌رساندند. به نظر من اکنون هم شاعر امروز باید تلاش‌هایی داشته باشند که بعد از قرن‌ها ماندگار بماند.

در پایان جمعی از شاعران آیینی استان به شعرخوانی پیرامون حادثه 9 دی پرداختند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها