معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه ۳ قنات یزد ثبت جهانی می‌شود از ارسال پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به یونسکو تا ۲۵ دی خبر داد.
کد خبر: ۸۶۱۴۱۶۷
|
۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: محمدحسن طالبیان در نشست شورای اداری استان یزد با اشاره به ثبت جهانی یزد، اظهار داشت: سه پرونده در دولت تدبیر و امید برای کارهای فرهنگی، جهانی و حفاظت از میراث فرهنگی حاضر شده است.

وی پرونده شهر تاریخی یزد، منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس و پرونده ارس باران را شامل این سه پرونده دانست و گفت: معمولا یک پرونده بیشتر درست می‌کنیم که اگر کم و زیادی شد، بتوانیم از سهمیه آن سال استفاده کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد برای سال 2017 آماده می‌شود، گفت: تلاش شبانه‌روزی شده که انشاالله تا آخر هفته آینده این پرونده آماده شود و تا 20 یا 25 دی ماه به یونسکو ارسال شود.

طالبیان گفت: پرونده یزد در اولویت قرار گرفته، گفت: یزد اولین پرونده شهر تاریخی است که برای ثبت جهانی در کشور به یونسکو ارسال می‌شود و از سختی‌های بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: تا سال 2017  ارزیابی و کمیته‌های مختلفی برگزار می‌شود و کارشناسان در سطح دنیا این پرونده را بررسی می‌کنند تا برای تیرماه سال 96 مطرح شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه در این کار وظایف همه دستگاه‌ها مشخص می‌شود، گفت: با توجه به اینکه پرونده قنات‌ هم برای سال 2016 آماده شده و 3 قنات در این پرونده هم مربوط به استان یزد است، نگاه ویژه‌ای به این استان شده است.

طالبیان قنات را دنیایی از نبوغ در زیر زمین دانست و گفت: حفظ منظر شهری یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همدلی مردم و مسئولان لازمه تحقق این کار است.

 

ارسال نظرات