خبرهای داغ:
خبرگزاری بسیج: مساله نفاق و منافقان در اسلام از زمانی مطرح شد که پیامبر(ص) به مدینه هجرت فرمود و پایه های اسلام قوی و پیروزی آن آشکار شد.
کد خبر: ۸۶۱۳۱۸۶
|
۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸

وگرنه در مکه تقریبا" منافقی وجود نداشت زیرا مخالفان قدرتمند هرچه می خواستند آشکارا بر ضد اسلام می گفتند و انجام می دادند و نیازی به کارهای منافقانه نبود؛ اما هنگامی که نفوذ و گسترش اسلام در مدینه دشمنان را در ضعف و ناتوانی قرار داد دیگر اظهار مخالفت به طور آشکار، مشکل و گاه غیر ممکن بود بنابراین دشمنان شکست خورده برای ادامه برنامه های تخریبی خود تغییر چهره داده ظاهرا" به صفوف مسلمانان پیوستند ولی در خفا به اعمال خود ادامه می دادند.

اصولا" طبیعت هر انقلابی چنین است که پس از پیروزی چشمگیر، با صفوف منافقان روبرو خواهد شد و دشمنان سرسخت دیروز به صورت عوامل نفوذی امروز در لباس دوستان ظاهری جلوه گر می شوند.

مساله نفاق و منافقان مخصوص به عصر پیامبر اسلام نبود بلکه هر جامعه ای مخصوصا" جوامع انقلابی با آن روبرو هستند به همین علت باید تحلیل ها و موشکافی های فراوان را روی این مساله نه به عنوان یک مساله تاریخی بلکه به عنوان یک مساله مورد نیاز فعلی مورد بررسی دقیق قرار داد و از آن برای مبارزه با روح نفاق و خطوط منافقین در جوامع اسلامی امروز الهام گرفت.

نکته مهم دیگر اینکه خطر منافقان برای هر جامعه از خطر هر دشمنی بیشتر است چراکه شناخت آن ها غالبا" آسان نیست، از سوی دیگر دشمنان داخلی هستند و گاه چنان در تار و پود جامعه نفوذ می کنند که جدا ساختن آن ها کار بسیار مشکلی است و از سوی دیگر روابط مختلف آن ها با سایر اعضای جامعه کار مبارزه با آنها را دشوار می سازد.

به همین علت اسلام در طول تاریخ خود بیشترین ضربه را از منافقان خورده است و قرآن سخت ترین حملات خود را متوجه منافقان ساخته و آن قدر که آن ها را کوبیده هیچ دشمنی را نکوبیده است. (تفسیر نمونه ج24 (161)

نفاق یک دروغ عملی است و همیشه سوگندهای خود را سپر ساخته و مردم را از راه خدا باز داشته اند منافقان از هر طریقی که بتوانند راه خدا را می بندند نظیر شکستن وحدت مسلمین با ساختن مسجد ضرار، ضربه نظامی به بهانه هوای گرم و ضربه اقتصادی با نهی از کمک به اطرافیان پیامبر(ص)، ضربه جانی یا توطئه شهادت امام حسن مجتبی(ع)و امام جواد(ع) از طریق همسر. رهبر جامعه اسلامی بیش از همه باید مراقب توطئه های منافقان باشد(همان 53)

پیامبر اکرم فرمودند: مؤمن چهار دشمن دارد: مسلمانی که به او حسد می ورزد، منافقی که کینه او در دل دارد، شیطانی که او را گمراه می کند و کافری که به جنگ او می آید (نهج الفصاحه ص48)

یکی از راه های دشمن برای شکستن مکتب و رهبر، پراکنده کردن پیروان است پس باید همیشه بیدار و هوشیار باشیم و با هوشیاری خود خنثی کننده توطئه های دشمنان باشیم.

مولا أمیرالمؤمنین علی(ع)در فرمایشات خود، نفاق و منافقان را به عنوان فتنه و فتنه گر معرفی کرده و همیشه مسلمانان را از فتنه بر حذر داشته است.

در خطبه 151 به دو عامل مهم فتنه اشاره می کند و می فرماید یکی از آن مستی حاصل از نفرت است و دیگری مجازات اعمال که نتیجه آن فتنه هایی است که دامان مردم را می گیرد و آن ها را هدف بلاها قرار می دهد و فتنه را به جنینی تشبیه می کند که به طور پنهانی پرورش پیدا می کند و ناگهان متولد می شود و در ادامه می فرماید فتنه ها کم کم از مراحل ناپیدا شروع به حرکت می کنند و سرانجام به صورت خطرناک آشکار می شوند و رشد آن ها همچون رشد جوانان(سریع است) و آثارشان(بر پیکر جامعه) همچون آثار سنگ های سخت و محکم است (که بر پیکر انسان وارد شود)

در فراز دیگر از این خطبه به ویژگی های فتنه اشاره می کند و می فرماید: سپس فتنه ای اظطراب آور، در هم شکننده و نابود کننده آغاز خواهد شد در آن هنگام قلب ها پس از استواری می لغزند و گروهی از شخصیت ها پس از سلامت فکری و اندیشه گمراه می شوند. آرا به هنگام هجوم این فتنه پراکنده و مختلف و عقاید با آشکار شدن آن به خطا و اشتباه، آلوده می شود.

این فتنه مربوط به کدام فتنه است فتنه بنی امیه یا فتنه بنی عباس که هر دو هدف شیطانی را تعقیب می کردند یا فتنه مغول یا تاتار؟! و یا فتنه هایی دیگر مثل مکتب های انحرافی و مذاهب فاسد در عصر های مختلف به وجود آمده باشد؛ مخصوصاً بنی عباس که پنجه در عقاید مردم افکندند و می دانیم بسیاری از مکتب های انحرافی و مذاهب فاسد در عصر خودشان به وجود آوردند حدوث و قدوم قرآن و جبر و تفویض و اختلافات اشاعره و معتزله تا اینکه مردم و حتی دانشمندان و علما و متفکران را به این مباحث سرگرم کنند و خودشان به حکومت ادامه دهند.

فتنه های عصر حاضر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چالش ها و موانعی که به وجود آمده از این قبیل می باشند و فتنه های سال های 76 و 88 که چندین ماه کشور را دچار التهاب و ناآرامی کرده و ضرر سنگینی به بار آورد از این قبیل بوده است.

فتنه سال 88 هم از نظر روحی و هم از نظر مادی به کشور ضرری جبران ناپذیر وارد ساخت و با عقاید یک ملت مستقل و با ارزش و معنوی بازی کردند و نظام را زیر سوال بردند و هدف، تغییر و یا از بین بردن یک نظام اسلامی و ولایتی بود که چندین سال و ماه ها و روزها در اتاق های فکری استکبار جهانی برنامه ریزی کرده ب و دلارهای هنگفت تخصیص داده و هزینه کرده بودند ولی با عنایت الهی و حضور هوشیارانه ملت و تدبیر و مدیریت الهی و پیامر گونه ولی فقیه زمان حضرت امام خامنه ای مدظله العالی و با وحدت همه قشرها، توطئه و نقشه استکبار را خنثی و نقش بر آب کردند و فتنه را در نطفه خفه و آن را در کل کشور مدفون ساختند و به زباله دان تاریخ سپردند ولی این هوشیاری و بصیرت ملت همیشه در قلب تاریخ می تپد.

وظیفه ملت در مقابل فتنه از زبان امیرالمؤمنین علی(ع)که می فرمایند: اولاً سعی کنید شما پرچم دار فتنه ها و نشانه های بدعت نباشید و با سردمداران فتنه ها و بدعت ها همکاری نکنید و خود را از این معرکه های خطرناک کنار بکشید.

ثانیاً از آنچه پیوند جماعت (و جامعه اسلامی) به آن گره خورده و ارکان اطاعت بر آن نباشد جدا شوید. ثالثاً مظلوم بر خداوند وارد شوید و ظالم وارد نشوید منظور این است که اگر بر سر دو راهی قرار گرفتید که یا حقوق مردم را ببرید یا حق شما را ببرند و ترجیح دهید که از حق خود بگذرید تا به ظلم دیگران آلوده نشوید.

رابعاً از گام نهادن در راه های شیطان و سراشیبی های ظلم و عدوان بپرهیزید.

خامساً لقمه های حرام را هر چند اندک باشد وارد شکم خود نسازید چراکه شما در معرض نگاه کسی هستید که گناه را بر شما حرام کرده و راه های اطاعت را برای شما آسان ساخته است (از فراز سی خطبه 151 نهج البلاغه)

نویسنده: حجت الاسلام حسن امیرنژاد – میانه

ارسال نظرات