خبرهای داغ:
در همایش بین‌المللی دولت، تمدن اسلامی مطرح شد:

دولت اسلامی از منظر آیت الله مظاهری

خبرگزاری بسیج: همایش بین‌المللی دولت، تمدن اسلامی، همزمان با هفته وحدت در اصفهان برگزار شد که آیت‌الله حسین مظاهری در پیامی به این پیام اظهار داشت: برگزاری همایش بین المللی دولت، تمدن اسلامی را در آستانه میلاد با سعادت پیامبر تمدن ساز و عظیم الشان اسلام (ص) و رئیس مذهب جعفری حضرت امام صادق (ع) که نهضت علمی و فرهنگی آن بزرگوار حیات تازه ای به تمدن اسلامی بخشیده است، گرامی داشته و نکاتی را به اختصار به حضور شما شرکت کنندگان محترم ارائه می‌کنم.
کد خبر: ۸۶۱۳۱۶۸
|
۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج اصفهان، همایش بین‌المللی دولت، تمدن اسلامی، همزمان با هفته وحدت در اصفهان برگزار شد که آیت‌الله حسین مظاهری در پیامی به  این پیام اظهار داشت: برگزاری همایش بین المللی دولت، تمدن اسلامی را در آستانه میلاد با سعادت پیامبر تمدن ساز و عظیم الشان اسلام (ص) و رئیس مذهب جعفری حضرت امام صادق (ع) که نهضت علمی و فرهنگی آن بزرگوار حیات تازه ای به تمدن اسلامی بخشیده است، گرامی داشته و نکاتی را به اختصار به حضور شما شرکت کنندگان محترم ارائه می‌کنم.

وی ادامه داد: تمدن پر شکوه اسلامی همزاد بعثت حضرت رسول خدا (ص) و برآمده از ظهور اسلام است و چنانچه می‌دانیم آغاز این بعثت و رسالت با وحی الهیِ نازل شده بر قلب پاک پیامبر اعظم (ص) بوده است و تابش این نخستین اشعه وحی نیز با سخن از خواندن و علم و قلم، همراه بوده و بدین سان فصل تازه‌ای در تاریخ بشریت و تمدن، شروع شده است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: چنانکه استمرار این تمدن شکوهمند نیز به وسیله اهل‌بیت رسول‌الله (ص) انجام پذیرفته و هریک از آنان با رسالت خاص خویش، این تمدن بزرگ را زنده نگه داشته و به پیش برده‌اند؛ بنابراین رمز ادامه حیات این تمدن هم در گرو حفظ و استمرار اصالت و مرجعیت یعنی کتاب و سنت است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در بخش دیگری از این پیام آورده است: قرآن و عترت دو ثقل ثقیلی است که التزام به آن و عمل به تعالیم آن، تمدن اسلامی را پایدار و مستمر و مستحکم خواهد ساخت؛ تمدن اسلامی از ابتدای برآمدن تا به امروز در مواجهه با مخالفان و دشمنان فراوان بوده است تا آنجا که نه تنها وجهه تمدنی اسلام مورد نفی قرار می گرفته بلکه بُعد دین بودن اسلام را نیز مورد خدشه قرار می دادند.

وی  افزود: در دوران قرون وسطی، اسلام را نوعی ارتداد از مسیحیت به شمار آوردند در حالی که اطلاعات و فهم آنان از اسلام و تعالیم اسلامی ناروا و بلکه تحریف شده بود اما پس از آن دوره های شوم وقتی دیدند که ضدیت با اسلام در مقام یک دین الهی و رسمی، راه به جایی نمی‌برد، ضدیت و مخالفت خود را بر بُعد تمدنی اسلام متمرکز ساختند و گفتند که حیات تمدن اسلامی به پایان رسیده و این تمدن به مقطع خاصی از تاریخ بشری، اختصاص داشته و در دوران کنونی موضوعیت آن منتفی است.

آیت‌الله مظاهری بیان داشت: با وجود تمامی این تلاش‌های بیهوده که هم با وسایل فرهنگی و هم با توطئه‌های فیزیکی، انجام پذیرفته و می پذیرد، تمدن اسلامی همچنان زنده و حاضر در صحنه است، هرچند همانند سایر تمدن‌ها فراز و نشیب‌های فراوانی را به خود دیده است.

وی در این پیام اضافه کرد: در کنار همه این دشمنی‌ها آنچه لطمه‌های سنگین‌تری را بر پیکر تمدن اسلامی وارد ساخته، جهالت و عمل نادرست خود مسلمانان در برهه‌هایی از تاریخ بود که هنوز نیز در گوشه و کنار جهان اسلام نمونه‌های آن دیده می‌شود.

در پیام رئیس حوزه علمیه اصفهان آمده است: این موضوع بزرگ‌ترین خدشه و لطمه به تمدن اسلامی در روزگار فعلی است و از این رو مسئولیت و رسالت همه تاثیرگذاران در صحنه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای اصلاح این نقیصه بزرگ، بسیار خطیر و سنگین است.

وی در بخش دیگری از این پیام تاکید کرد: پدیده شوم داعش در روزگار ما و هر نوع افراط گری تکفیری و سلفی که سایه تاریک آن بر سر مسلمانان، باعث بر هم خوردن امنیت فکری و فرهنگی جهان اسلام گردید و می‌گردد ناشی از درک غلط و انحرافی از اسلام و قرآن است.

آیت‌الله مظاهری اضافه کرد: نقش دو دسته از اقشار، همواره در احیاء و تحکیم تمدن اسلامی نقشی بی بدیل بوده است، نخست، عالمان و اندیشمندان و دوم حاکمان و دولتمردان همان دو دسته‌ای که بنا بر تصریح روایات وارده، اگر صلاح پذیرند، جامعه نیز صالح خواهد شد و اگر دستخوش فساد گردند، جامعه را نیز به دنبال خود فاسد خواهند ساخت.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در این پیام تصریح کرد: نقش عالمان و فرهیختگان به رسالت آنان در تولید و پیشبرد علم و اخلاق و فرهنگ وابسته است و نقش دولتمردان و حاکمان به شیوه عمل آنها در اداره حکومت و سیاست و در پیش گرفتن راه عقلانیت و خرد ورزی، بستگی دارد.

وی در این پیام با بیان اینکه از حکومت و دولتی که برای اداره اجتماع، به تعالیم برآمده از کتاب و سنت، التزامی ندارد، نمی توان انتظار تحکیم و تعمیق تمدن اسلامی را داشت، تاکید کرد: اندیشه ها و راهبردهای سیاسی و اجتماعی قرآن و عترت باید توسط دولتمردان و حاکمان اسلامی به درستی ، فهم شود و سپس با برنامه ریزی و عمل به منصه ظهور در آید و امکان حضور جدی نخبگان و فرهیختگان دانا به تعالیم اسلام و قرآن در جغرافیای دولت های اسلامی و حکومت های دینی و در قلمرو تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به نحو قابل قبول و توجهی فراهم آید.

آیت‌الله مظاهری در پایان این پیام خاطرنشان کرده است: امید است با تلاش های علمی و فکری شما عزیزان در این همایش و سایر کوشش های فراوانی که در این باب می شود، ابعاد مختلف این بحث هر چه بهتر روشن شود و ما شاهد رونق و بالندگی هرچه بیشتر تمدن شکوهمند اسلامی باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار