آیت‌الله حائری شیرازی از اساتید اخلاق درباره جایگاه صلوات گفت: خداوند برای اینکه بگوید مقام صلوات بلند است، در قرآن بیان کرده که خدا و ملائکه بر پیامبر صلوات می‌فرستند.
کد خبر: ۸۶۱۲۹۳۶
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، سومین همایش یاران صلوات صبح امروز (سه‌شنبه 7 دی‌ماه) در سالن اجلاس سران با حضور آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی استاد اخلاق، مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد رسول الله(ص)، سیدمهدی میرداماد ذاکر اهل بیت و سیدحمید برقعی شاعر آیینی برگزار شد.

آیت‌الله حائری شیرازی سخنانش را با نقد علوم انسانی غرب آغاز کرد و با بیان اینکه علوم انسانی احکام الهی را شکسته است، به چرایی این موضوع اشاره کرد و گفت:‌ دلیل آن هم این است که دانشگاه‌های عالم به منزله مجلس قانون‌گذاری هستند و برنامه‌ها در آنها به صورت لایحه هستند، وقتی این برنامه‌ها در دانشگاه‌های عالم به تصویب برسد، به قانون تبدیل می‌شود، آن وقت این قانون‌ها به مصرف حکومت‌ها و دولت‌ها می‌رسد.

وی با اشاره به فرآیند نفوذ علوم انسانی غرب به زندگانی انسان‌ها افزود: برنامه‌های مصوب دانشگاه‌ها در قالب برنامه‌های تربیتی، اقتصادی، نظامی و سیاسی وارد ذهن و زندگی انسان‌ها می‌شود و آثار آن بر رفتار، کردار و گرفتار امروز و فردای انسان‌ها ظاهر می‌شود.

این استاد اخلاق اولین قدم برای مقابله با علوم انسانی غرب را این گونه بیان کرد:‌ باید بتوانیم برچسب علمی را از برنامه‌های خود در دانشگاه‌های عالم کسر کنیم، زیرا این همه مصیبتی که امروز بشر به خود می‌بیند نتیجه علوم انسانی غیراصولی است.

وی خواستار ورود جهان‌‌بینی و انسان‌شناسی در مباحث مربوط به انسان شد و ادامه داد: عدالتی که شرقی‌ها از آن صحبت می‌کردند، سراب بود، زیرا مبانی جهان‌بینی نداشت و آزادی هم که غربی‌ها با آن همه رسوایی روی آن پافشاری می‌کنند، تعریف درستی از جهان و انسان ندارد و مقوله آزادی را به صورت خیالی مطرح می کنند.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه امنیت بشر در عهد هجر مطلوب‌‌تر بود، اظهار داشت: لعن مستکبران از ضرورت زندگی است و اگر کسی لعن و کفر به طاغوتش آسیب دید، در حقیقت حیات آن فرد آسیب دیده است، آنچه جهان به آن نیاز دارد، براندازی حکومت‌های طاغوت و جایگزینی نظام‌های الهی به جای آن است.

وی در پایان سخنانش اشاره‌‌ای به جایگاه صلوات نزد خداوند کرد و ابراز داشت:‌ خداوند برای اینکه بگوید مقام صلوات بلند است، در قرآن بیان کرده که خدا و ملائکه بر پیامبر صلوات می‌فرستند. صلوات پیوستن، دل بستن و شعار عاشقانه است، خدا و ملائکه بر رسول صلوات می‌فرستد و می‌گوید ای انسان بر تو هم صلوات می‌فرستیم، یعنی وقتی بر پیامبر صلوات بفرستی خدا و ملائکه به تو نزدیک می‌شوند و بر تو درود می‌فرستند.

وی با بیان اینکه صلوات مایه اتصال به ولایت است، اولین شرط این اتصال را دفن طاغوت و دل بستن به خدای متعال دانست و افزود:‌ لعن ذکر ضروری انسان است و سلام و صلوات خوراک انسان است.

ارسال نظرات