ضعف اعتماد به نفس و تزلزل شخصيت دروني منشاء اعتياد

مدير سابق سلامت خانواده مركز امور زنان و خانواده با بيان اينكه ضعف اعتماد به نفس و تزلزل شخصيت دروني منشاء اعتياد است، تاكيد كرد: آموزش و پرورش، وزارت علوم و رسانه‌ها بايد جهت پشگيري از اعتياد به مباحث روانشناسي خودباوري بپردازند.
کد خبر: ۸۶۱۲۹۲۸
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر ، شكيبا محبي تبار در رابطه با رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: علت اصلي اعتياد در زنان و مردان يك مشكل شايع رواني است و اين مسئله سبب سوق يافتن آنها به سمت مصرف مواد مخدر مي‌شود.

وي اين مشكل شايع رواني را ضعف اعتماد به نفس و تزلزل شخصيت دروني برشمرد و عنوان كرد: همه كساني كه به دام اعتياد گرفتار مي‌شوند داراي عدم خودباوري بوده و اين موضوع سبب پناه آنها به مواد مخدر مي‌شود حتي موضوع تاثير دوستان ناباب و اعتياد هم با اين مشكل ارتباط مستقيم دارد چراكه همه مي‌دانند كه اعتياد مسئله خوبي نيست ولي به دليل ضعف خودباوري توان "نه گفتن" مقابل دوستان نااهل را نداشته و به راحتي گرفتار معضل مواد مخدر مي‌شوند.
مدير سابق سلامت و امنيت خانواده مركز امور زنان و خانواده ادامه داد: مصونيت مقابل اعتياد بستگي به قدرت و توانايي شخصيت دروني افراد دارد و با وجو اينكه اعتياد علل مختلفي دارد ولي منشاء آن نقص دروني و شكست شخصيتي است كه فرد به دليل اينكه مهارت زندگي را فرانگرفته براي فرار از مشكلات به اين پديده شوم خواسته و ناخواسته روي مي‌آورد.

محبي تبار گفت: والدين بايد قبل از فرزندآوري در كلاس‌هاي اموزشي شركت كرده و مواردي كه براي تربيت فرزندانشان لازم است را به درستي فراگيرند متاسفانه در رسانه ملي برنامه‌هاي زيادي در رابطه با حفظ سلامت جسماني به نمايش گذاشته مي‌شود ولي براي سلامت روان و روح برنامه‌ها بسيار اندك است اين مسئله در حالي بوده كه با سلامت روان مي‌توان بسياري از نقص‌هاي جسماني را پوشاند؛ لذا آموزش و پرورش، وزارت علوم، ساير دستگاه‌هاي آموزشي و رسانه‌ها بايد به مباحث روانشناسي خودباوري بپردازند و از اين طريق در جهت پيشگيري از اعتياد گام بردارند.

وي تاكيد كرد: رويكرد حل مسئله بايد آموزش داده شود تا فرد در زندگي به چرخه نادرست روي نياورند. با پرورش، تمرين و كارورزي در جهت ارتقاء اعتماد به نفس و رويكرد حل مسئله بايد برنامه‌ها را انجام داد.

مدير سابق سلامت خانواده مركز امور زنان و خانواده ادامه داد: فرهنگ تجمل گرايي و رقابت كاذب به ويژه ميان جوانان و نوجوانان سبب افزايش توقع‌هاي بي‌جا در ميان آنها شده و دست نيافتن به آن افسردگي و اعتياد را برايشان به همراه دارد. متاسفانه رفاه سطح بالا در حال حاضر در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي و خانواده‌ها تبديل به معيار شخصيت و ارزش شده است و اين موضوع با آموزه‌هاي ديني و تربيتي ما مغايرت دارد و سبب بروز مشكلات بسيار زيادي همچون اعتياد مي‌شود.

محبي تبار با اشاره به اينكه همه نوجوانان و جوانان از دو كانال آموزش و پرورش همچنين دانشگاه عبور مي‌كنند، خاطر نشان كرد: دولت با برنامه‌ريزي جهت آموزش به افراد از طريق اين دو نهاد مي‌تواند گام‌هاي موثري جهت مبارزه با مواد مخدر و نهادينه شدن فرهنگ پيشگيري از اعتياد بردارد و با برپايي كارگاه‌هاي عملي و مدون مهارت‌هاي خودرباوري را ميان افراد جامعه ارتقاء بخشد.
ارسال نظرات