گلخانه عبارت از ساختاری است که درون آن می توان گیاهان را در تمامی سال، به ویژه خارج از فصل پرورش داد و برخی از محصول ها را پیش رس کرد.
کد خبر: ۸۶۱۲۸۹۹
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، گلخانه عبارت از ساختاری است که درون آن می توان گیاهان را در تمامی سال، به ویژه خارج از فصل پرورش داد و برخی از محصول ها را پیش رس کرد. صنعت گلخانه داری چند سالی است که به طور وسیع وارد ایران شده و پتانسیل رشد آن به دلیل شرایط خاص آب و هوایی کشور بسیار بالا می باشد. مهمترین مزیت تولیدات گلخانه ای نسبت به تولید در فضای باز عبارتند از: اشتغال زایی بالا، مصرف آب کم و افزایش تولید در واحد سطح است.

ایجاد گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی به دلیل امکان کنترل عوامل تأثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده‌های سرمازدگی و گرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک، سوخت و دیگر نهاده‌های کشاورزی حائز اهمیت است.

با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی های اخیر یکی از راه های مبارزه با خشکسالی و از مهمترین راهکار های افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، استفاده از کشت های گلخانه ای است وابسته نبودن تولید محصول با فصل، امکان تطبیق زمان تولید با تقاضای بازار و ارتقاء کیفیت محصول از مزایای کشت گلخانه ای است و از این حیث استفاده از این نوع کشت درکشور روبه افزایش است و استان یزد یکی ازاستانهای مستعد کشت محصولات گلخانه ای است. و شهرستان خاتم یکی از شهرستان های فعال در بحث ایجاد گلخانه است و این طرح با استقبال زیاد کشاورزان خاتم مواجه شده است.

شهرستان خاتم با همه ظرفيت‌ها، استعدادها و توانمندی‌هايی که دارد ، منطقه‌ای محروم محسوب می‌شود. فقر، بيکاری و توسعه نيافتگی ويژگی‌های بارز اين شهرستان می‌باشد. اين منطقه قابليت‌های زيادی برای برون رفت از اين معضلات و تنگناهای حاد دارد. يکی از زمينه‌هايی که می‌تواند اشتغال و درآمدزايی و در نتيجه ارتقاء سطح زندگی بخشی از ساکنان منطقه را در پی داشته باشد،توسعه کشتکار گلخانه‌ای می‌باشد. وسعت کم اراضی کشاورزی ، بيکاری فصلی نسبتاً طولانی در بخش کشاورزی،رواج تداوم کار و توليد محصول در تمام فصل‌های سال ، افزايش توليد در واحد سطح ، توليد بيش از يک محصول ، افزايش کيفيت محصولات و در نتيجه اشتغال و درآمدزايی بيشتر ايجاب می‌کند تا کشتکار گلخانه‌ای رواج و توسعه پيدا کند

طنین خاتم نوشت: همچنين وفور منابع آب ( رودخانه‌ها ، جويبارها ، چشمه‌ها و چاه‌ها ) و دسترسی آسان به آن‌ها، آب و هوای گرم و خشک و اقليم مناسب، بلند بودن طول روزها و استفاده طولانی از نور خورشيد، کوتاه بودن فصل سرما ، پايين بودن قيمت سوخت برای گرم کردن گلخانه ، همچنين نزديکی به شهرهای استان‌های فارس، اصفهان ، و یزد برای صادر کردن محصولات ، بستر مناسبی برای کشت محصولات گلخانه ای فراهم کرده است. دولت می‌تواند با ايجاد تمهيدات مناسب ، اتخاذ سياست‌های ارشادی و حمايتی ، زمينه ايجاد مجتمع‌های گلخانه ای را بوجود آورد و در قبال آن ، با جذب سرمايه سرمايه گذاران، زمينه اشتغال تعداد زيادی از بيکاران را فراهم کند.

دولت می‌تواند با تمهيدات گوناگون و انجام اقدامات مختلف زمينه رواج و توسعه کشتکار گلخانه‌ای را فراهم سازد و در نتيجه در منطقه اشتغال و درآمدزايی ايجاد کند. اين اقدامات عبارتنداز:

1- ايجاد زيرساخت‌های و تأسيسات لازم برای تأسيس و راه اندازی مجتمع های گلخانه‌ای.

2- تدوين و اجرای برنامه‌های ارشادی و اطلاع رسانی جهت هدايت سرمايه‌ها و نيروی انسانی به کار و فعاليت در بخش سودآور گلخانه‌ای.

3- اعطای تسهيلات بانکی به علاقمندان سرمايه گذاری در اين بخش.

4- ارائه آموزش‌های لازم به علاقمندان در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آشنا ساختن افراد علامند به سرمايه گذاری و کار و فعاليت در اين حوزه.

5- دادن پاره‌ای امتيازات و برقراری برخی معافيت‌ها برای سوق دادن سرمايه و نيروی انسانی به اين بخش.

ارسال نظرات