بازخوانی نقش هاشمی رفسنجانی و خانواده اش در فتنه 88(فتنه اکبر)؛
فراموش نمی کنیم؛ که در صبح انتخابات 22 خرداد 1388 هاشمی رفسنجانی در سر صندوق رأی، از صیانت از آراء گفت و همسرش، عفت مرعشی، احمدی‌نژاد و یارانش را خوارج لقب داد و گفت که: ببنید من به موسوی رأی دادم. اگر موسوی رأی نیاره تقلب شده و شما جوان‌ها بریزید در خیابان‌ها!!!
کد خبر: ۸۶۱۲۷۳۵
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱




به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، هاشمی رفسنجانی: تربیت فرزندانم را به خاطر کارهای عمومی نتوانسته ام به خوبی انجام دهم. (30 بهمن 1362 ، خاطرات هاشمی رفسنجانی، سال 1362، آرامش و چالش، ص 369)
هاشمی رفسنجانی: فرزندانم همانگونه که می‌خواستم بار آمده‌اند و من از همه آنها رضایت دارم. (اسفند 89، سایت اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی)

اگرچه این روزها به مواضع ضد و نقیض آقای هاشمی رفسنجانی عادت کرده ایم و موارد فراوانِ مستندی را می توان نام برد که حاکی از تغییرمواضع ایشان نسبت به گذشته است اما از آنجا که معتقدیم بخشی (نه همه عوامل آن) از موضع گیری ها به دلیل حمایت بی دریغ و بی پایان ایشان از فرزندانشان است، لذا برآن شدیم تا نقش فرزندان ایشان را در فتنه 88 به اختصار برشماریم، ضمن اینکه خود ایشان نیز در این فتنه اکبر دستی برآتش داشته اند.
حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات درباره نامه 19 خرداد 88  هاشمی به مقام معظم رهبری (که بعضی ها آن را شروع فتنه می دانند) گفتند: «کسی که خود را پیشگوی حوادث 88 عنوان می کند و می گوید "من گفتم، من بیانیه دادم" در حقیقت پیشگویی نکرده است، ما اطلاعات دقیقی داریم که این آقا در فتنه دست داشته است.»

اشاره ایشان به این فراز از نامه هاشمی بود که: «بر فرض اينکه اينجانب صبورانه به مشي گذشته ادامه دهم، بي‌شک بخشي از مردم و احزاب و جريانها اين وضع را بيش از اين بر نمي‌تابند و آتش‌فشانهايي که از درون سينه‌هاي سوزان تغذيه مي‌شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت که نمونه‌هاي آن را در اجتماعات انتخاباتي در ميدانها، خيابانها و دانشگاهها مشاهده مي‌کنيم.»

لازم به ذکر است که پس از انتشار این نامه، علی هاشمی رفسنجانی در ستاد قیطریه و در جمع شش نفر از اعضای اصلی ستاد موسوی گفته بود: «این نامه حاج آقا خیلی تند است. ما داریم آن را چاپ می کنیم، شما هم بگویید چاپ کنند. باید دست به دست هم بدهیم تا موج ایجاد کند. حاج آقا گفته اند یا اینجا کار خراب می شود یا فضا بر می گردد.!!!»

سکوت هاشمی در دفاع از نظام و رهبری، سکوت در برابر  توهین به مقدسات در روز عاشورا  و قبل از آن، توهین به امام راحل و پاره نمودن عکس ایشان و حذف قید اسلامی از نام جمهوری اسلامی و مطرح نمودن جمهوری ایرانی و همچنین روزه خواری علنی در روز قدس و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، عدم صف بندی با سران فتنه و همراهی با ایشان، اتخاد مواضع دو پهلو و دشمن شاد کن، تکرار بعضی از مواضع سران فتنه، خطبه های نا امید کننده ایشان در نماز جمعه 26 تیر 88 و همچنین دفاع تمام قد ایشان از فرزندانش لکه های ننگی بود که یکی پس از دیگری بر دامن ایشان می نشست! به ویژه حمایت ایشان از خانواده فتنه گرش...

فراموش نمی کنیم؛ که در صبح انتخابات 22 خرداد 1388 هاشمی رفسنجانی در سر صندوق رأی، از صیانت از آراء گفت و همسرش، عفت مرعشی، احمدی‌نژاد و یارانش را خوارج لقب داد و گفت که: ببنید من به موسوی رأی دادم. اگر موسوی رأی نیاره تقلب شده و شما جوان‌ها بریزید در خیابان‌ها!!!

محسن مخملباف 27 تیر 88 در مصاحبه با رادیو فردا در این باره می‌گوید: «من اطلاع دقیق دارم که خاندان آقای هاشمی در یک ماه اخیر بسیار مؤثر بوده و هر وقت آقای هاشمی خواسته کمی متمایل به راست شود، با خشم فرزندان خود روبرو شده است و آن‌ها توانسته‌اند مواضع متعادل‌تری را به او تحمیل کنند. نباید نقش خاندان آقای هاشمی را در این میان نادیده گرفت

عجیب این که بعد از فتنه گری های گسترده و فرار مهدی هاشمی به خارج از کشور نیز هاشمی دست از حمایت از ایشان و توجیه فتنه گری ایشان بر نداشت. ۱۵ آذر ۸۸ دفتررییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی از دیدار هاشمی رفسنجانی و جمعی از دانشجویان مشهدی را منتشر ساخت. هاشمی در قسمتی از این دیدار در پاسخ به سئوالي در خصوص عدم بازگشت مهدي هاشمي به كشور عنوان داشت:«مهدي خيالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است و هم‌اكنون براي رسيدگي به وضع دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي خارج از كشور در حال گذراندن رساله دكتراي خود در خارج از كشور است و در انتخابات نيز صرفاً تجربياتش پيرامون صيانت از آرا را مطرح كرده است و دخالتي در كار ستادها يا تظاهرات نداشته و اگر دادگاهي او را احضار كند، حضور مي‌يابد وگرنه مهدي ما پول ندارد که به بقيه بدهد. مهدي به سفرکاري رفته است و اين نيز مسئله عادي بوده است، ما ۶ دانشگاه در خارج داريم که الان مهدي رفته به لندن و بيروت براي سرکشي، درحالي که بقيه دانشگاه‌ها را هم هنوز سرکشي نکرده است. مهدي دائما مي‌خواهد بيايد ولي من به او مي‌گويم نيايد و کارهايش را انجام بدهد، جالب اينکه هيچ دادگاهي تا امروز به وي احضاريه نداده است. او هر وقت که لازم باشد، مي‌آيد... مطمئن هستم مهدی در این انتخابات هیچ دخالتی نداشته است. او تنها كاری كه كرده این بوده كه تجربه خودش در مورد كمیته صیانت از آراء را در اختیار دیگر دوستان قرار داد

این در حالی بود که گزارش کمیسیون اصل 90 از فتنه 88 حاکی از نقش "مهدی هاشمی رفسنجانی" به عنوان یکی از سرکردگان فتنه 88  بود.

در این گزارش به پیام‌هایی اشاره شده که غربی‌ها مستقیماً از داخل ایران دریافت کردند و "این پیام‌ها منجر به شکل‌گیری این اشتباه محاسباتی در ذهن آنها شد که سال 88 زمانی مناسب برای کلید زدن پروژه کودتاست."

به گفته کمیسیون اصل 90 : اطلاعات موجود در اسناد اطلاعاتی که به هنگام نگارش این گزارش به آنها مراجعه شده نشان می‌دهد "مهدی هاشمی"  نقشی عمده در ارسال این پیام‌ها به بیرون داشته و از جمله پیام‌های مستقیم وی برای آمریکا در اواخر سال 1387 موجب شد آمریکا پروژه مذاکرات هسته‌ای با ایران را که اهمیت حیاتی برای آن داشت تعطیل کرده و انرژی خود را به پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات 1388 متمرکز نماید.

کمیسیون اصل 90 ، سخنان مهدی هاشمی در 20 خرداد 88 را "جالب‌تر از همه اظهارنظر"های فعالان فتنه دانسته که به زنگنه گفته بود: «همه چیز را برای صیانت از آراء آماده کرده و یک اتاق جنگ درست کرده‌ام
 
به اعتقاد مجلس شورای اسلامی "مقصود مهدی هاشمی در این جا پروژه‌ای است که می‌توان آن را پروژه ارتباط پیامکی خواند چند روز پیش از انتخابات پروژه‌ای مبنی بر اینکه پیامکی لحظه به لحظه با نمایندگان موسوی حاضر در پای صندوق‌های رای که توسط مهدی هاشمی طراحی و نرم افزاری هم برای آن نوشته شده بود کشف شد. به عنوان نمونه یافته‌های اطلاعاتی مفصلی وجود دارد که نشان می‌دهد مجموعه نظرسنجی‌های ارائه شده به موسوی از جانب مهدی هاشمی جعلی و با هدف آماده کردن ذهن وی برای طرح بحث تقلب بوده است."

از دیگر اقدامات قابل توجه مهدی هاشمی در زمان فتنه، پشتیبانی مالی از رسانه‌های حامی فتنه بود که «مهرداد حیدرپور» از عناصر ضدانقلاب در مصاحبه با تلویزیون ضدانقلاب میهن با افشاگری پشت پرده منابع مالی سایت‌های موسوم به «سبز» و مأموریت مخفیانه «مهدی هاشمی» در خارج از کشور مدعی شد:
«
مهدی هاشمی» در سال 2011 از لندن به پاریس رفته و 40 هزار یورو پول خرج سایت‌های موسوم به «سبز» کرده است و از جمله سایت‌هایی که مهدی هاشمی هزینه‌هایشان را داده است سایت «کلمه»، «جرس» و «روز آنلاین» است.

علاوه بر این مهدی هاشمی به طور مشکوکی با خبرنگاران حامی فتنه ارتباط داشته است و پس از خروج از کشور (در شهریور 1388) این ارتباط استحکام بیشتری به خود دید. 21 شهریور 88 خبرنامه دانشجویان ایران نوشت: «ابوالفضل فاتح (مسئول کمیته رسانه و تبلیغات ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸) شامگاه سه شنبه (‌17 شهریور) با مهدی هاشمی رفسنجانی در هتل لانکاستر لندن یکی از ‌4‌ مکان اقامتی مهدی هاشمی در لندن دیدار و گفت و گو کرده است.‌»

«نیک آهنگ کوثر»(کاریکاتوریست و خبرنگار سایت‌های ضد انقلاب) از دیگر رابطان مهدی هاشمی بوده است که پس از به وجود آمدن اختلاف میان وی و مهدی هاشمی با انتشار فایلی صوتی، نقش مهدی هاشمی در فتنه 88 را بسیار نمایان ساخت.

 شهریور ۸۸ مسعود باستانی از روزنامه نگاران اصلاح طلب بازداشت شده، ضمن بیان تخلف هایی از سایت جمهوریت و استفاده از بیت المال و منابع دانشگاه آزاد در مدیریت این سایت توسط مهدی هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران در دادگاه گفت: «حمله به عملكرد ۴ ساله دولت و تضعيف نهادهاي قانوني كشور همچون شوراي نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نيروي مقاومت بسيج و نيز نيروي انتظامي، تضعيف شخص احمدي‌نژاد، ايجاد شبهه در انتخابات، ارائه اخبار ضد و نقيض مبني بر سوء استفاده از اموال دولتي، القاء تقلب در انتخابات جزو محورهايي بود كه مهدی هاشمی رفسنجانی دستور آن را صادر می کرد

حمزه كرمي از دیگر نویسندگان سایت جمهوریت نیز در دفاعیات و اعترافات خود در دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: «مهدي هاشمي رفسنجاني اعتقادي به هزينه شخصي براي انتخابات نداشت. بنده با وي صحبت كردم و گوشزد كردم كه استفاده از پول بيت المال در انتخابات جرم است ولي مهدي هاشمي نمي‌پذيرفت ... آقاي مهدي هاشمي معتقد به پولشويي بود، يعني اعتقاد داشت به اينكه پول‌هايي كه از اين شركت‌ها اخذ مي شود،  بايد به صرافي برود و در آنجا تبديل به دلار و سپس تبديل به ريال شود. يا يك سري وقت‌ها خودش براي كارهاي تبليغاتي دلار مي داد و مي‌گفت ببريد به ريال تبديل كنيد و سپس تبديل به دلار و دوباره تبديل به ريال كنيد. وقتي حكمت اين كار را از او مي پرسيديم، مي گفت با اين كار دستگاه‌هاي مذكور نمي توانند به سادگي به منشأ پول‌ها دست پيدا كنند
نقش مهدی هاشمی فراتر از آن است که در این مقاله بگنجد اما عجیب اینکه بعد از محکومیت ایشان به دلیل ارتشاء و اختلاس و جعل و مسائل امنیتی باز هم آقای هاشمی از ایشان حمایت کرده و در بدرقه ایشان به اوین فیلم وداع را بازیگری می کند و خانم عفت مرعشی نیز حکم پسر سکه بازش! را پدر سوخته بازی می داند!!!

اما در مورد فائزه هاشمی نیز سخن بسیار است:
ساماندهی دختران فیروزه ای و بذل و بخشش های فراوان، دفاع تمام قد از موسوی علیرغم مخالفت های قبلی با وی، فحاشی و اتهام زنی به رقیب ایشان، حضور در بین اغتشاشگران وتحریک به ادامه آشوبها، سخنان اهانت آمیز و مجرمانه ایشان علیه مقام معظم رهبری،  از اعمال و رفتارهای فتنه آمیز وی بود.
به اینها اضافه کنید: دستگیری کوتاه مدت وی در روزهای 26 و 30 خرداد، که بعداً مدعی شد حضورش در خیابان برای خرید ساندویچ بوده است!!! هرچند پسرش «حسن لاهوتی» همزمان با دستگیری وی، در مصاحبه با تلویزیون دولتی انگلیس (BBC) اعلام کرد که مادر و بستگانش به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی در روز شنبه (30 خرداد) دستگیر شده‌اند. وی مدعی شد که از مادرش خواسته‌اند تا متعهد شود دیگر در تجمعات شرکت نکند.

«حسین طائب» فرمانده وقت نیروی مقاومت بسیج هم درباره تحرکات فائزه هاشمی پس از انتخابات گفت: «فائزه هاشمی در تجمعی خواستار برگزاری مراسمی برای کشته شدگان در روز پنجشنبه بود اما وقتی قرار شد مقام معظم رهبری در نماز جمعه شرکت کنند، آنها این برنامه را تعطیل کرده و برای برهم زدن نمازجمعه برنامه‌ریزی کردند

در زمانی که علامت های انقلاب مخملی در ایران اسلامی یکی پس از دیگری خود را نشان می داد،  فائزه هاشمی در مصاحبه با یکی از سایت‌های حزب کارگزاران، «انقلاب مخملی» را نوعی فرافکنی خواند و گفت: «انقلاب مخملی در مفهوم عام آن می‌تواند به معنی اصلاح‌طلبی و بیان مسالمت‌آمیز ضرورت اصلاحات و تلاش برای انجام آن باشد که چیز بدی نیست.» او همچنین به بهانه اعترافات «حسین رسام» تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس که در اغتشاشات دستگیر شد، به دفاع تمام قد از انگلستان پرداخت و گفت: «اعترافات کارمند سفارت انگلستان البته طبق آنچه که من شنیدم، چیزی نبود جز انجام وظیفه. هر سفارتی در هر کشور از اوضاع طرف مقابل گزارش تهیه می‌کند تا سیاست‌هایشان را بر مبنای شرایط واقعی هر کشوری بریزند. مگر سفارت ما در کشورهای خارجی این کار را نمی‌کنند؟».!!!

از حضور حاشیه دار فائزه هاشمی رفسنجانی در 16 آذر، روز دانشجو و تحریک دانشجویان به اعمال ضد قانون که بگذریم، حضور ایشان در حوادث تاسف بار روز عاشورا  به همراه 15 نفر از بستگانش و انتشار فیلم آن سبب شد تا جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور با برگزاری تجمعی در مقابل دادستانی تهران، خواستار برخورد قاطع دستگاه قضا با وی شوند.
فائزه بعدها  محاکمه و به 6 ماه حبس و پنج سال محرومیت از عضویت و فعالیت در احزاب، گروه‌ها و انجمن‌ها و فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد. اگرچه هرچند وقت یک بار شاهد حضور و سخنرانی غیر قانونی ایشان در بین احزاب و تشکلها و... هستیم.
من از مفصل این قصه مجملی گفتم
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

و اما در یوم الله 9 دی ، مردم با بصیرت ایران اسلامی با حضور ده ها میلیونی خود چشم فتنه را کور نمودند تا بیش از این شاهد فتنه گری سران فتنه و خاندان هاشمی نباشیم. هرچند که هاشمی هنوز نیز سنگ فرزندانش را به سینه می زند و منتقدانش را به کلاغ تشبیه نموده و آنها را روستایی می داند! هرچند که وی هنوز دست از فتنه گری برنداشته و دنبال شورایی شدن رهبری و تعیین جانشین برای مقام معظم رهبری است. هرچند که هر از گاهی خواب نما شده و خاطرات دو نفره ای را از امام (ره) منتشر می سازد.

در پایان، بعضی از دست نوشته ها و شعارهای مردم با بصیرتمان را در روز 9 دی 88 خطاب به خاندان هاشمی، بیان می داریم:
هرجا که اغتشاشه..... فائزه رد پاشه
عایشه شتر سوار..... فائزه فتنه سوار
مجمع تشخیص ما، ریاستش لال شده..... دختر فتنه سازش چون ... دجال شده
خواص بی بصیرت، خجالت خجالت
تاجر ورشکسته، برگرد به باغ پسته...

امیرالمومنین، علی (ع) فرمودند:

«زبير» همواره از ما اهل بيت‏ بود تا آن زمان كه فرزند شومش عبدالله،‏ نشو و نما كرد. «حکمت 453 نهج البلاغه»

والعاقبه للمتقین

 محمد میرزایی کارشناس مسائل سیاسی

ارسال نظرات