سردار نواب اصفهانی گفت : عمده فعالیتها و نقش آفرینی های سپاه را مبتنی بر دانش درون زا توصیف کرد: یکی از آرمانهای سپاه همواره در حوزه تحقیقات غیرصنعتی یا پژوهش این بوده که بتواند مبانی نظری را از سه منبع"اندیشه های دینی و ولایی" ، "تجربیات و موفقیت های سپاه در گذشته" و "دانش علمی روز" دریافت کند
کد خبر: ۸۶۱۲۶۶۳
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
به گزارش " خبرگزاری بسیج سپاه ثارالله " در آستانه میلاد پربرکت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) ، نظر به اهمیت موضوع دانش و پژوهش و جایگاه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی درمنطقه و جهان، همچنین نقش دانش در تغییر موازنه قدرت و ضرورت کشف و استخراج به موقع نیازهای دانشی پاسداری از انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد رضا نواب اصفهانی معاون دانش و پژوهش سپاه در گفت و گویی به تبیین جایگاه ،نقش و اهمیت دانش و پژوهش در این نهاد انقلابی پرداخت. 

سردار نواب با بیان اینکه ارتقای علم و دانش اقتدار افرین است گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأسی به تدابیر فرمانده معظم کل قوا برای ایفای رسالت خود یعنی پاسداری صحیح ، کامل و درست و حفظ حالت پیش برندگی و پیش روندگی انقلاب اسلامی، توسعه هوشمندی، تفکر و یادگیری در آحاد سپاه و پاسداران را همزمان با رشد و ارتقای شایستگی های پاسداری از اهداف تحول و تعالی خود قرار داده است. 

وی با اشاره به تجربیات ارزشمند پس از پیروزی انقلاب اسلامی و عرصه های متنوع مأموریتی سپاه از جمله دوران دفاع مقدس تصریح کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، سپاه در هر عرصه ای وارد شد سربلند بیرون آمد، این توفیقات سرشار از دانش تجربی ارزشمندی است که این انباشته عظیم قابلیت تبدیل شدن به دانش کاربردی و به طور کلی مدیریت دانش را دارد. از این رو با توجه به ایفای نقش سپاه در عرصه های مختلف حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و ضرورت حفظ این دستاورد ارزشمند، از سال 1389 معاونت دانش و پژوهش در سپاه شکل گرفت. 

سردار نواب در ادامه خاطرنشان کرد: امروز به حمدا... با مجاهدت تلاشگران عرصه دانش و پژوهش سپاه با برخورداری از سامانه برخط، بیش از 50 هزار تجربه میدانی و عملیاتی در حوزه های گوناگون ماموریتی سپاه اخذ شده و نظام سازی و مفهوم سازی اولیه به منظور استفاده از این دانش در رویکردها، روشها، آیین نامه ها و متون آموزشی صورت گرفته است. 

وی عمده فعالیتها و نقش آفرینی های سپاه را مبتنی بر دانش درون زا توصیف و تصریح کرد: به دنبال این هستیم که این دانش بومی را در قالب مباحث علمی ارائه کنیم، از این رو در 5 سال اخیر رده های عملیاتی سپاه برای اولین بار در نیروهای مسلح دارای نشریه علمی شده اند و در این نشریات علمی داخلی تولیدات دانش رده های صف ارائه می شود. 

معاون دانش و پژوهش سپاه ایجاد فضای بحث عالمانه را از نکات اساسی در انتقال دانش گذشته به نسل جدید برشمرد و اظهار داشت: امروز در قالب باشگاه اندیشه ورزی، پاسداران جوان و پیشکسوت در تمامی رده های سپاه تا سطح ناحیه مسائل و موضوعات پاسداری از انقلاب اسلامی یا اداره سپاه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داده و با ارتباط تنگاتنگی که میان پاسداران نسل اول با تجربه گرانسنگ دوران دفاع مقدس و پاسداران باانگیزه و انرژی جوانی برقرار شده است راههای میان بر و بن بست شکن ارائه می شود. 

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: یکی از آرمانهای سپاه همواره در حوزه تحقیقات غیرصنعتی یا پژوهش این بوده که بتواند مبانی نظری را از سه منبع"اندیشه های دینی و ولایی" ، "تجربیات و موفقیت های سپاه در گذشته" و "دانش علمی روز" دریافت کند که به این منظور با هدف بهره گیری حداکثری از مبانی اندیشه ای ولایی و دینی سیستمی تحت عنوان نظارت بر مبانی نظری برقرار شد ،همچنین در جلساتی که در باشگاه اندیشه ورزی برقرار است پژوهشگران حل مسائل را در دیدگاهها، اندیشه ها، بیانات و تدابیر رهبر معظم انقلاب دنبال می کنند و درصدد تبدیل کردن آن به راهکار عملیاتی هستند. 

سردار نواب با تاکید براینکه مبنای مدیریت دانش سپاه مبانی چرخه تفکر و عمل است گفت: در این چرخه همه بیانات و تدابیر حضرت آقا قابل جایابی است به این صورت که برخی از این بیانات در قالب طرح مسئله برای پاسداری از انقلاب اسلامی و یا اداره سپاه، بوده و برخی تدابیر معظم له حاوی راهکارهای بن بست شکن و میان بر است که در هر صورت فرایند لازم صورت گرفته تا مطلوب ترین تاثیر از آن اتخاذ گردد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به تدوین و نظام مندسازی نقش پذیری پاسداران در حوزه دانش و پژوهش در بدو و پایان خدمت اشاره و تصریح کرد: همچنین براساس ابلاغ فرمانده محترم کل سپاه شورای عالی سیاست گذاری دانش در تمامی رده ها با حضور فرمانده و مسئولین معاونت های رده تشکیل شده و به طرح موضوعات مورد نیاز می پردازند که پاسخ به این مسائل یا از بانک دانشی استخراج و یا به عنوان یک مسئله مطرح می شود. 

سردار نواب توسعه و رشد هوشمندی، تفکر و یادگیری در سپاه و آحاد پاسداران را هدف اصلی برنامه پنج ساله ششم برشمرد و اظهار داشت: در برنامه پنج ساله پنجم بیشتر درصدد ساماندهی ظرفیت و پتانسیلها بودیم اما اقدام جدیدی که در برنامه پنج ساله ششم دنبال می شود ارتباط با بدنه مردم جامعه از طریق شجره طیبه و ظرفیت عظیم و بی انتهای بسیج است که از این طریق تبادلات دانشی سپاه با مراکز آموزشی و پژوهشی بیرون سپاه نیز صورت پذیرد. 

وی تجربه نگاری، پژوهش های کاربردی، مدیریت ذخیره سازی، اشتراک گذاری و انتشار و نیز مدیریت شبکه ایده یابی، ایده پردازی و اندیشه ورزی را از نقشهای معاونت دانش و پژوهش عنوان و خاطرنشان کرد: مدیریت دانش و نهضت نرم افزاری به این معنا که سپاه می بایست برخوردار از قدرت علمی و دانش لازم برای پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن و دارای توان الگوبخشی و مظهر روشن بینی و روشنفکری اسلامی و انقلابی باشد از مهمترین اهداف تحول و تعالی سپاه است. 

معاون دانش و پژوهش سپاه در پایان سخنانش تاکید کرد: سپاه برای پاسداری از انقلاب اسلامی نیازمند برخورداری از دانش در عرصه های مختلف است به همین خاطر آحاد پاسداران و بسیجیان در این عرصه می بایست جایگاه خود را شناخته و به ایفای نقش موثر در این حوزه بپردازند. 

انتهای پیام /
ارسال نظرات