رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری مجلس از تغییر کاربری قطعات ده هکتاری زمین‌ در غرب استان مازندران و ساخت ویلا در آنها خبر داد.
کد خبر: ۸۶۱۲۴۴۸
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷

به گزارش بسیج، سیدمحمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان و رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرونده‌های در دست بررسی در کمیته مبارزه با زمین‌خواری اظهار داشت: یکی از پرونده‌ها در دست بررسی مربوط به قطعات ده هکتاری زمین در غرب استان مازندران بود که تغییر کاربری داده شده بودند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه دولت در قبل از انقلاب، 20 درصد از این زمین‌ها باید برای امور گردشگری تغییر کابردی داده می‌شدند اما با توجه به اینکه آمایش سرزمین صورت نگرفته، قرار شد ابتدا آمایش سرزمین شده و بررسی اولیه انجام شود و اگر نیازی به تغییر کاربری بود، به میزانی که نیاز است، این زمین‌ها تغییر کاربری داده شوند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: پس از بازدید از این زمین‌ها و بررسی‌های صورت گرفته، مصوب کردیم این قطعات از طریق شورای حفظ حقوق بیت‌المال در استان مازندران رصد شود و با مواردی که غیرقانونی تغییر کاربری پیدا کرده برخورد شود.

میرمحمدی با بیان اینکه این زمین‌ها در غرب استان مازندران و شهرهای تنکابن، چالوس، رامسر، نوشهر و ... است، گفت: براساس مصوبه دولت این زمین‌ها باید برای آبادانی در اختیار مردم قرار گیرند نه اینکه تغییر کاربری پیدا کنند اما در حال حاضر بسیاری از زمین‌ها تصرف شدند و به شدت در آنها ویلاسازی صورت گرفته لذا مصوب کردیم با این اقدامات برخورد شود و یک فرصت 3 ماهه هم تعیین کردیم تا رصد مجدد صورت گیرد که حدود یک ماه و نیم از این زمان گذشته است.

وی برهمین اساس تاکید کرد: در ابتدا باید آمایش سرزمین صورت گیرد و زمین‌هایی که نیاز است، تغییرکاربری داده شوند و اگر چنین ظرفیتی برای گردشگری در آن مناطق نبود، این مصوبه دولت اصلاح شود بنابراین قرار شد سازمان جنگل‌ها و مراتع به معاون اول رئیس‌جمهور نامه‌ بنویسد تا این مصوبه اصلاح شود چراکه این 20 درصد مستمسک شده تا تصرفات از آن 20 درصد به 80 درصد مابقی هم تعمیم پیدا  کند.

** درخواست کمیته زمین‌خواری مجلس برای رسیدگی به دلایل کاهش سطح آب دریای خزر

رئیس کمیته زمین‌خواری مجلس در ادامه با اشاره به مشکلات دریای خزر نیز گفت: دریای خزر از نظر پایش زیست محیطی و افت سطح آب دچار مشکل شده است و با توجه به اینکه ما در دامنه جنوبی این دریا هستیم باید بررسی صورت گیرد که چرا کاهش سطح آب داشتیم؟ آیا جلوی ورود آب از کشورهای همسایه گرفته شده است؟ لذا اگر این موضوع را مدیریت نکنیم، دریاچه ارومیه‌ دومی را در شمال کشور خواهیم داشت.

میرمحمدی در پایان تاکید کرد: ما به مسئولان مربوطه نامه زدیم و خواستار شدیم تا مطالعات لازم را انجام دهند اما لازم است تا افکار عمومی و فعالان زیست محیطی فعال شوند چراکه دریای خزر در معرض تهدید بالقوه قرار دارد.

ارسال نظرات