یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی آمیخته با ذوق‌زدگی نوشت؛ توافق هسته‌ای ایران و 5+1 باعث کاهش شدید قیمت نفت شده و نفوذ غرب در منطقه را بیشتر کرده است.
کد خبر: ۸۶۱۲۴۲۰
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴



خبرگزاری بسیج مازندران، روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، همزمان با توافق هسته‌ای غرب با ایران، قیمت جهانی نفت‌ کاهش یافت. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با برداشته شدن تحریم‌های ایران و عرضه نفت‌های انبار شده این کشور، بهای نفت تا اندازه بسیار زیادتری نیز کاهش یابد.

این روزنامه افزوده، در سه سال گذشته برخی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی این باور را داشتند که جنگ قریب‌الوقوعی در منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد و در نتیجه بهای نفت‌خام سر به فلک کشیده و موجب بحرانی شدن اقتصاد جهانی خواهد شد. پیش از این وقایع، هر بشکه نفت‌خام در بازارهای جهانی بیش از 120 دلار فروخته می‌شد و تحلیلگران حتی احتمال داده بودند بهای هر بشکه به 200 دلار نیز برسد که تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه تنها کسانی نبودند که از این افزایش بها سود می‌بردند.

اقتصاد روسیه پس از چند سال رکود روند افزایشی به خود گرفت و سبب شد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه برای تحولات اقتصادی در کشور با دست باز عمل کند. اقتصاد دیگر کشورهایی مانند ونزوئلا که اقتصاد آنها بر پایه فروش نفت استوار است نیز روند صعودی گرفت.

در ادامه گزارش آمده است: مدتی است که جامعه جهانی شاهد نقش کمرنگ کشورهای تولید و صادرکننده نفت در تعیین قیمت طلای سیاه هستند واین کاهش نفوذ، دست کشورهای غربی را برای ایفای نقش بیشتر در تنش‌های منطقه‌ای باز می‌گذارد. کاهش بهای نفت همزمان با تحریم‌های اقتصادی ضد روسی غربی‌ها در نتیجه تنش‌ها درباره اوکراین نیز سبب شده اقتصاد روسیه وارد رکود شود. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، سال 2016 نقطه عطفی در رکود اقتصادی روسیه باشد.

این نشریه در پایان نوشته: کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا با اقتصاد گره خورده به صادرات نفت‌خام، دوران سختی را پیش رو خواهند داشت.



ارسال نظرات
پر بیننده ها