رئیس بسیج جامعه فرهنگیان با اشاره به اینکه معلمان نباید نسبت به فتنه بی‌تفاوت باشند، گفت: آموزش و پرورش باید از ظرفیت‌های لازم جهت روشنگری و بصیرت‌افزایی جامعه استفاده کند.
کد خبر: ۸۶۱۱۹۷۳
|
۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، شعبانعلی رمضانیان امروز در همایش واکاوی فتنه 88 و تجلیل از مقالات برگزیده اظهار داشت: قرآن فتنه را از قتل بزرگ‌تر و شدیدتر می‌داند و به پیروان خود تأکید می‌کند تا با فتنه‌گران بجنگند.

وی افزود: کلمه فتنه در قرآن و کلام معصومین برای بستن راه و بازگرداندن از مسیر حق، اشتباه گرفتن و تشخیص ندادن حق از باطل، تفرقه و اختلاف میان مردم و گمراهی به کار رفته است. 

رئیس بسیج فرهنگیان گفت: قرآن از دو نوع فتنه سخن به میان آورده است. نخست امتحان الهی یا کیفر گناهکاران و دوم آشوب، طغیان و ایجاد اختلال در نظم و ثبات جامعه که به وسیله آشوبگران ایجاد می‌شود. 

رمضانیان ادامه داد: در معنای دوم که فتنه تحت عنوان به هم ریختن نظم جامعه یاد می‌شود، بدتر و شدیدتر از قتل است و جامعه اسلامی به جنگ با عاملان فتنه فراخوانده شده است.

وی عنوان کرد: حضرت علی(ع) در اشاره به این دو نوع فتنه می‌فرماید: هیچ یک از شما نگویید خدایا به تو پناه می‌برم از فتنه چرا که هیچ کس نیست مگر اینکه او را فتنه‌ای است. کسی که می‌خواهدبه خدا پناه ببرد از فتنه‌های گمراه کننده پناه برد. 

رئیس بسیج جامعه فرهنگیان ادامه داد: بحث‌هایی که در نهج‌البلاغه آمده به فتنه‌ای اشاره دارد که به وسیله آشوبگران ایجاد می‌شود. و حضرت علی(ع) که خود قربانی فتنه‌هایی است که پس از پیامبر به وجود آمد، جامعه را از افتادن در مسیر این نوع از فتنه‌ها برحذر داشته و هشدارهایی را می‌دهد. 

رمضانیان افزود: به عقیده حضرت علی(ع) فتنه از هواپرستی و قانون‌شکنی جماعتی شروع می‌شود که برای رسیدن به اهداف خود حق و باطل را در هم آمیخته و فریبکارانه عمل می‌کنند. همیشه عامل ایجاد فتنه پیروی از هوای نفس ایجاد قوانین بدعت گونه است.

وی افزود: شروع فتنه به صورت آرام و مخفیانه است و به صورت خزنده گسترش می‌یابد. هدف فتنه به اشتباه انداختن جامعه و خطا در تصیم‌گیری افراد است و روش آن غبارآلود کردن فضا و ایجاد شک، تردید و فریب است. 

رئیس بسیج جامعه فرهنگیان بیان کرد: ابتلا به فتنه برای هر جامعه‌ای ممکن است و در شرایط فتنه کار دشوار و تشخیص سخت است و راه علاج آن عبارت است از صراحت در تبیین و بیان حق. در حقیقت خواص باید حرف را روشن زده و مطلب را واضع بیان کنند.

رمضانیان عنوان کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید در هنگام فتنه، عالم باید دانش خود را آشکار سازد و اگر چنین نکند نور ایمان از او سلب می‌شود.

وی ادامه داد: معلمان به واسطه علم و آگاهی خود و رسالتی که برعهده دارند یکی از مخاطبان اصلی این روایت هستند. آنها به عنوان عالم باید نرم‌افزار فکری جامعه را پرورش دهند. مسئولیت تعلیم و تربیت حکم می‌کند علاوه بر علم‌آموزی به سرنوشت افراد تحت تعلیم خود بیندیشند. بنابراین نباید در هیچ حالی و به هیچ بهانه‌ای از دشمن غافل بمانند.

رئیس بسیج جامعه فرهنگیان اظهار داشت: فتنه یکی از دسیسه‌های دشمن است و معلمان نباید از هدایت مردم دست بکشند بلکه باید شبهه‌ها را شناخته و در زمان بدعت‌ها، دانش خود را ارائه کنند. آموزش و پرورش به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت و مسئول در رابطه با معلمان نباید نسبت به فتنه بی‌تفاوت باشد. 

رمضانیان ادامه داد: آموزش و پرورش باید زمینه لازم را برای نقش‌آفرینی مناسب معلمان فراهم کرده و دانش و مهارت لازم را به آنها بیاموزد و تمام ظرفیت‌ها را جهت روشنگری و بصیرت‌افزایی جامعه به کار گیرد. 

وی تصریح کرد: فرآیند و چگونگی شکل‌گیری فتنه آینده باید مورد بررسی قرار گیرد و راه‌های پیشگیری از آن شناسایی شود در این زمینه آموزش و پرورش باید فعالیت داشته باشد و از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود آگاه باشد تا اهداف و انگیزه‌های فتنه‌گران را در آینده بداند و در جهت بصیرت‌افزایی معلمان و جامعه مخاطبان انجام وظیفه کند.

ارسال نظرات