در جلسه فرمانداری ابرکوه با حضور کشاورزان مهردشت مطرح شد:

وضعیت 20 ساله را یک روزه نمی توان تغییر داد/ 2 بار لایه روبی قنات دشت مهرآباد در سال

کشاورزان مهردشت همراه با نماینده قنات دشت مهرآباد، جهت روشن شدن وضعیت این قنات و رفع مشکلات، در فرمانداری ابرکوه جمع شدند.
کد خبر: ۸۶۱۱۷۷۲
|
۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ چندی قبل در تاریخ 25 بهمن 93، گلایه و درخواست کشاورزان مهردشت مبنی بر رسیدگی به وضعیت قنات دشت مهرآباد و جلوگیری از سرازیر شدن فاضلاب های شهری بر روی این قنات، گزارشی با عنوان «در کنار آبیم اما تشنه/ آب آلوده برای درختان ضرر دارد/ مسیر فاضلاب شهری از روی قنات برداشته شود» در پایگاه اطلاع رسانی سرو ابرکوه منتشر شد.


امروز پس از گذشت بیش از 10 ماه از انتشار آن گزارش و مرتفع نشدن مشکلات قنات دشت مهرآباد، جمع کثیری از کشاورزان مهردشت جهت دیدار با فرماندار ابرکوه و مطرح کردن مجدد مشکلات خود، در جلسه ای با حضور اسحاقی بخشدار بخش بهمن، باقی پور شهردار و اعضای شورای شهر مهردشت حضور یافتند.


درخواست کشاورزان این بود، که مسیر آب های سطحی و فاضلاب ها از آب قنات جدا و همچنین برای قنات لوله گذاری انجام شود، تا بدین ترتیب هم از آلدگی آب قنات جلوگیری و هم از هزینه های گزاف لایروبی کاسته شود.


چرا کشاورزان باید هزینه لایروبی قنات را بپردازند؟
کشاورزان که از قنات دشت مهرآباد برای کشاورزی استفاده می کنند، اظهار کردند: اکثر کشاورزان مهردشت جهت استفاده از آب این قنات برای امرار معاش و کشاورزی، هر سال دو برابر درآمد خود را صرف لایروبی قنات می کنند.


آنها ادامه دادند: اکنون مسئولین پاسخگو باشند که چرا وقتی سیلاب ها موجب مسدود شدن قنات می شود، تنها کشاورزان باید هزینه لایروبی آن را پرداخت کنند؟ مشکلات قنات چه زمانی برطرف می شود؟ تا کی محصولات و باغ های ما باید به علت آلودگی آب قنات خشک شود؟


مجوز لوله گذاری و پمپاژ قنات دشت مهر پس از سه ماه اجرا می شود
باقری رئیس اداره آب منطقه ای شهرستان از گرفتن مجوز جهت پمپاژ و لوله گذاری قنات خبر داد و افزود: در موقعیت فعلی جهت تغییر مسیر آب های سطحی، باید لوله گذاری به تعویق بیفتد، تا فرصتی برای بررسی کارشناسانه و ارائه یک طرح جامع، فراهم شود.


وی افزود: چرا که از یک طرف لوله گذاری و از طرف دیگر جمع آوری آب های سطحی و تغییر مسیر فاضلاب ها، هزینه ای بالغ بر 5 میلیارد ریال در بر دارد، که تأمین چنین هزینه ای تنها با ارائه یک طرح جامع، امکان پذیر می باشد.


اگر بودجه ای باشد، جز برای مردم استفاده نمی شود
محمد رضا باقی پور شهردار مهردشت نیز اظهار کرد: قنات دشت مهر؛ بهترین منبع آب برای بخش کشاورزی مهردشت است و این مهم به خوبی در رونق کشاورزی و کیفیت محصولات دیده می شود. مسئله اصلی بحث کمبود اعتبار است؛ لذا اگر شهرداری هم بودجه ای داشته باشد، قرار نیست در بخش دیگری غیر از رفاه و آسایش مردم استفاده کند.


وضعیت 20 ساله را یک روزه نمی توان تغییر داد/ 2 بار لایه روبی قنات دشت مهرآباد در سال
باقی پور تصریح کرد: آب های سطحی مهرشت بیش از 20 سال چنین وضعیتی داشته و نمی توان یک روزه آن را تغییر داد. ما نمی توانیم بدون بحث کارشناسی و بررسی دقیق اقدامی انجام دهیمف که دوباره چند سال دیگر مشکل جدیدی ایجاد کند. به همین سبب با بودجه ای که در اختیار ما قرار گرفته است تنها 100 متر از مسیر را که وضعیت بحرانی دارد، اصلاح نموده تا اینکه بقیه بودجه آن نیز تأمین شود.


وی خاطرنشان کرد: شهرداری متهد می شود، جهت برطرف شدن موقتی مشکلات، بر طبق مصوبه شورای ستاد بحران شهرستان، 2 مرتبه در سال قنات دشت مهرآباد را لایروبی کند، تا زمانی که مشکلات به صورت ریشه ای برطرف شوند.


لوله گذاری بدون کارشناسی موجب تخریب خانه ها می شود
سید نبی رسولی فرماندار شهرستان در ادامه گفت: مهردشت شهری تازه تأسیس است، که توسعه آن نیاز به همکاری و تعامل مردم با مسئولین دارد. لوله گذاری قنات بدون اینکه مسیر جدیدی برای عبور سیلاب ها ایجاد شود، در زمان بارندگی موجب تخریب خانه ها و به خطر افتادن جان ساکنین می شود. لذا نمی توان برای رفع مشکل یک منطقه، بخش دیگری از شهر را به خطر انداخت.


رسولی عنوان کرد: بحث کشاورزی اولویت اول شهرستان ابرکوه است و اگر ما بتوانیم این وضعیت موجود را حفط کنیم، دیگر نیاز به توسعه صنعت و کارگاه های تولیدی نداریم. لذا ما وظیفه خود می دانیم که قبل از انجام هر گونه عملیات اجرایی، جنبه های مختلف موضوع را بررسی و بر طبق طرح و برنامه هایی که توسط متخصصین، در این زمینه تهیه می شود، اقدام کنیم.


من شخصا پاسخگو خواهم بود
وی تأکید کرد: هر زمانی بودجه ای باشد، مسئولین نیز آن را برای رفاه مردم استفاده کرده اند. اگر بودجه ای برای بخشی اختصاص یافته باشد و در انجام امور مربوطه، قصور و کوتاهی صورت گرفته است، من خود شخصا پاسخگو خواهم بود. اما مشکل کمبود بودجه در سراسر شهرستان وجود دارد و تحریم ها نیز اثرگذار بوده است.


فرصت سه ماهه برای شهردار مهردشت
فرماندار ابرکوه در خاتمه به باقی پور شهردار مهردشت متذکر شد: تا ظرف مهلت مقرر شده قبلی تا پایان سال جاری، اقدامات لازم برای بهبود وضعیت 100 متر از مسیر قنات دشت مهرآباد را که خطر ناک تر از سایر قسمت ها می باشد، انجام دهد.


جلسه ای که ناتمام ماند....
نکته قابل توجه اینکه وقتی جلسه به پایان رسید و رسولی از مسئول مربوطه خواست تا صورت جلسه را قرائت کند، باز هم در بین کشاورزان همهمه ای برپا شد و در عین ناباوری پس از یک ساعت و نیم بحث و گفتگو، جلسه مذکور بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید.


ارسال نظرات