مدیر عامل بورس انرژی در منطقه آزاد تجاری اروند گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای سرمایه‌گذاری در این منطقه هم اکنون افزایش عرضه میعانات گازی از سوی وزارت نفت در بورس انرژی نیاز جدی پالایشگاه‌های پایین دستی است.
کد خبر: ۸۶۱۱۶۰۳
|
۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶

به گزارش بسیج، سید علی حسینی ا اشاره به ظرفیت‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند آبادان به ویژه در حوزه‌های نفت و انرژی گفت: هم اکنون چندین شرکت پایین دستی و پالایشگاه کوچک در منطقه آزاد اروند حضور دارند که به دلیل برخورداری از ارزش افزوده تولید نیازمند دستیابی به خوراک مورد نیاز خود هستند.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه تقاضای خرید میعانات گازی نسبت به عرضه با افزایش رو برو شده، عنوان کرد: وزارت نفت با هدف استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های ایجاد شده در این منطقه باید در اقدامی فوری نسبت به افزایش عرضه میعانات گازی در بورس انرژی برنامه‌ریزی کند تا شرکت های پالایشی کوچک این منطقه توان رقابتی خود را از دست ندهند.

در این زمینه محمود ترک زاده مدیر جذب منابع و سرمایه گذاری منطقه آزاد تجاری اروند  گفت: در حالی بزرگترین ذخایر انرژی خاورمیانه در شعاع 300 کیلومتری منطقه آزاد اروند قرار دارد که 16 شرکت در حوزه‌های پایین دستی صنعت پالایشگاهی کشور برای فعالیت در این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند. از مجموع این شرکت ها 8 شرکت فعال پالایشگاهی مشغول به کار بوده و 3 شرکت نیز به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: موضوع تامین خوراک و مواد اولیه این شرکت ها هم اکنون از اهمیت بالایی برخوردار بوده، چرا که می تواند در قرار دادهای بلندمدت افق روشن تری را برای سرمایه گذاری ترسیم کند.

ترک زاده با بیان بخشی از ماده اولیه پالایشگاه های منطقه ازاد اروند از طریق کشور عراق و با کیفیت پایین تامین می شود؛ عنوان کرد: بازار عراق به دلیل عدم ثبات سیاسی و مشکلات امنیتی و از طرفی کیفیت نامرغوب میعانات گازی ، بازار مناسبی محسوب نمی‌شود. در عین حال با توجه به تلاش دولت برای تبدیل کردن منطقه آزاد اروند به مرکز انرژی کشور و از سویی برنامه ریزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در پسا تحریم انتظار می‌رود با عرضه کافی مواد اولیه از سوی وزارت نفت در بورس انرژی به خودنمایی پالایشگاه های کوچک در بخش های پایین دستی کمک کرد.

به گفته وی ارزش سرمایه گذاری ها با توجه به بازار فروش محصولات پالایشگاه های منطقه آزاد اروند بین 8 تا 15 میلیون دلار در نوسان بوده و این در حالی است که اشتغال زایی بالا در حوزه انرژی می تواند به کاهش بیکاری در کشور کمک کند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت 102 شرکت صنعتی و خدماتی در منطقه آزاد اروند عنوان کرد: از این تعداد 30 شرکت به دلیل مشکلات نقدینگی و یا بدهکاری و عدم توانایی برای رقابت با بازار از گردانه فعالیت خارج شده‌اند که موضوعی طبیعی و جاری در بازارهای سرمایه گذاری است. کما اینکه کشور چین از بین 1700 شرکت فعال در صنعت تلفن همراه شاهد ورشکستگی 800 شرکت بوده است. هم اکنون منطقه آزاد اروند می تواند با دسترسی راحتر به مواد اولیه از طریق بورس انرژی امکان عرضه 2200 مگاوات برق در این بازار را داشته باشد.

ارسال نظرات