خبرگزاری بسیج: راننده، بارتریلر 18 چرخ را در مقصد تخلیه کرده و تریلی را مثل افعی در جاده کفی رها کرده بود. ارابه آهنی با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت سینه جاده را می شکافت و مثل گرد باد از کنار پراید عبور کرد و این قوطی کبریت را مثل گهواره کودک تکان تکان داد، کم مانده بود که فرمان از دست راننده پراید خارج و ماشین چپ شود. راننده سواری فرمان را محکم در دستش گرفته بود تا بالاخره اژدهای 20 متری از کنارش گذشت.
کد خبر: ۸۶۱۱۰۰۸
|
۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲

تریلی پیچ وتابی خورد، دم خود را جمع کرد و مثل مار بزرگ آهنی جلوی پراید قرار گرفت. پشت این غول 7 تنی نوشته بود: « همه از من می ترسند، من از نیسان آبی!»

  راننده پراید با خودش گفت: راست می گویند که دست بالای دست بسیار است؛ خدایا بزرگی ات را شکر! در گروه حیوانات هم فیل با آن عظمت و جثه بزرگش از موش می ترسد. این تریلی هم با حدود 6600 کیلوگرم وزن از نیسان 1500 کیلویی می ترسد؛  

راننده پراید غرق در این افکار بود که از قضا یک دستگاه نیسان آبی از او سبقت گرفت     پشت ماشین نیسان هم جمله جالبی نوشته بود و معلوم بود که راننده نیسان هم می ترسد؛ اما نه از غول 7 تنی جاده؛ بلکه از ترنم لطیف باران می ترسید. نوشته بود: همه از من می ترسند، من از نم نم بارون!

خورشید وسط آسمان قرار گرفته و عمود می تابید گرما و خستگی راه و صدای ساز و سنج معده ها خبر از موسم نهار می داد؛ راننده ها یکی پس از دیگری در اولین رستوران کوچک بین راهی توقف کردند. ده دقیقه ای طول کشید تا سفارش آنها آماده شود. در این فاصله راننده پراید سر صحبت را با راننده نیسان باز کرد و از او پرسید: چرا همه راننده ها از شما نیسانی ها می ترسند؟ 

علی اکبر نیکویی راننده نیسان که مردی میانسال و جا افتاده بود، سرش را روی گردن چرخی می دهد و می گوید: اگر هر کس فقط یک بار پشت فرمان نیسان بنشیند نظرش در مورد ما عوض می شود. چند بار شانه هایش را بالا و پایین می اندازد، نفس عمیقی می کشد و ادامه می دهد: بعضی راننده ها با راننده های نیسان توهین آمیز برخورد می کنند و می گویند: گاریچی ! چوپان! و ...

البته درست هم می گویند، چون نیسان دست کمی از گاری ندارد و مثل درشکه آنقدر خشک است که هر صد کیلومتر رانندگی باید یک ساعت استراحت کنیم و یک نفر شانه ها و کمر راننده را ماساژ بدهد تا خستگی از تنش بیرون برود.

  نیکویی یک لیوان آب تگری را یک جرعه سر می کشد، جان در رگ هایش می دود، نفسی چاق می کند و می گوید: درست است که با گواهینامه پایه دو می شود پشت فرمان نیسان نشست، اما رانندگی با نیسان خیلی سخت است و دست کمی از رانندگی با کامیون و تریلی ندارد. ماشین های سواری به همه جهات دید دارند؛ از آینه وسط، شیشه های بغل و شیشه عقب استفاده می کنند، اما راننده نیسان فقط از آینه بغل کمک می گیرد که دید آن هم محدود و کم است. قسمت بار ماشین به شکل چهار گوش از بدنه ماشین بیرون زده و دید راننده را از قسمت ستون کابین راننده به عقب کور کرده است. رانندگی در شب را که دیگر نگو... ما فقط با توکل به خدا حرکت می کنیم و به این امید رانندگی می کنیم که رانندگان خودروهای دیگر ما را می بینند و جانب احتیاط را رعایت می کنند.

هنگامی که بار حمل می کنیم، مسیری را که سواری 2 ساعته می پیماید، ما 6 ساعته طی می کنیم و بی نهایت خسته می شویم.

او ادامه می دهد: یکی از ضعف های مهم نیسان ترمز آن است. سیستم ترمز نیسان مثل خودروهای سنگین، بادی نیست؛ راننده کامیون یا تریلی اگر تصمیم بگیرند اینجا ترمز کنند 20 متر جلوتر ماشین توقف می کند اما راننده نیسان اگر اینجا قصد ترمز کردن داشته باشد خودروی چموش و حرف گوش نکن 300 - 200 متر جلوتر می ایستد. در اکثر خودروها هر سه سال یک بار لنت ترمز تعویض می شود این در حالی است که در نیسان سالی دو بار باید لنت ترمز عوض شود.

راننده پراید از اکبر آقا می پرسد: پشت ماشینت نوشته همه از من می ترسند؛ من از نم نم بارون ! رانندگی در باران که لذت بخش است چرا می ترسی؟

اکبر آقا می گوید: قسمت کابین راننده نسبت به باربند آن سبک تر است. وقتی بار داشته باشیم عقب ماشین می خوابد و جلوی ماشین بلند می شود و سطح اصطکاک چرخ جلو کمتر می شود. هنگام بارندگی مخصوصا در شروع بارندگی جاده صابونی و لغزنده تر است و با کوچکترین خطا و بی توجهی، زیر ماشین با نور خورشید ملاقات می کند و ماشین چار چرخ رو به هوا دست و پا می زند. اگر در چنین شرایط آب و هوایی در مسیری مثل گردنه امامزاده هاشم رانندگی کنید که دیگر واویلا است. 8 کیلومتر مسیر شیب دار را باید با دنده سنگین حرکت کنیم، روی ترمز ها هم نمی شود حساب کرد. اگر از ترمز خیلی کار بکشیم چرخ ها قفل می کند. اکثر تصادفات نیسان هم به خاطر همین سیستم ناقص ترمز آن است.

  بعضی راننده های سواری مثل میگ میگ می خواهند با سرعت از ما سبقت بگیرند و ملاحظه ما را هم نمی کنند، خیلی از آنها با مشکلات و محدودیت های نیسان بیگانه هستند، این خودرو هنگام حمل بار مثل لاک پشت حرکت می کند و توانایی حرکت سریع تر را ندارد، اما راننده های پشت سری دائم بوق و چراغ می زنند، آنقدر نور بالا می زنند که اعصاب راننده را به هم می ریزند بعضی راننده های نیسان هم جوان و کم تجربه هستند که با این حرکت ها دستپاچه یا عصبانی می شوند و حوادث تلخی برای خود و دیگران رقم می زنند. اکبر آقا از همه راننده ها می خواهد که فرهنگ احترام به کوچک و بزرگتر، صبر و حوصله، آرامش، رعایت حقوق دیگران و بسیاری از رفتارهایی که در خانه، مدرسه، دانشگاه، پدر و مادر و فرزند نسبت به یکدیگر، استاد و شاگرد نسبت به هم و ... رعایت می کنند، در رانندگی هم رعایت کنیم تا در جاده و خیابان شاهد تصادف و خسارات مالی و جانی نباشیم.

اکبر آقا به شوخی می گوید: نیسان هم سوژه خوبی برای خیلی از راننده ها شده و پشت بعضی ماشین ها جمله های قشنگی می نویسند، مثل:       

همه از من می ترسند من از رفیق بد

 از خدا بترس، از نیسان نترس

 همه از من می ترسند، من از زنم

 همه از من می ترسند من از راننده زن

 اگر ایزد کند یاری چه بنز باشد چه این گاری

صندوق انتقادات و پیشنهادات پست

تند رفتن که نشد مردی عشق است که برگردی

به خاطر اشک مادر یواش

 کاش جاده زندگی دنده عقب داشت

قول می دم پسر خوبی باشم

خدایا خسته ام صبح بیدارم نکن

ببخشید پشتم به شماست

 و...

کریمی مکانیک تخصصی نیسان که مغازه اش در کوچه جنب گل فروشی بعد از بلوار قدس قرار دارد، مطالب جالبی در مورد ارابه مرگ می گوید: این استاد مکانیک، ساخت نیسان وانت را مربوط به حدود 40 سال پیش می داند که ژاپن برای اقلیم آب و هوایی خاص روستاهای آن کشور طراحی کرده است. او با اشاره به موتور بسیار قوی و پر قدرت نیسان، می گوید: این خودرو قادر است یک مینی بوس پر از مسافر یا چهار دستگاه سواری پژو آردی را با هم بکسل کند، اما از لحاظ فنی اشکالات زیادی دارد که یکی از عمده ترین نقایص آن سیستم نگهدارنده (ترمز) آن است.

 با توجه به اینکه نیسان برای حمل بار طراحی شده اما ترمز آن بسیار ضعیف است بنابر این من اعتقاد دارم که در کتاب آئین نامه راهنمایی و رانندگی علاوه بر حق تقدم وسایل نقلیه امداد رسانی مثل اورژانس، آتش نشانی و غیره وانت نیسان آبی هم در لیست این خودرو ها قرار بگیرد و اگر مردم به سالم ماندن خود و ماشین شان علاقه مند هستند، از نزدیک شدن به نیسان پرهیز کنند و حق تقدم عبور در تقاطع ها و معابر را به نیسان بدهند چون ترمز این ماشین بگیر نگیر دارد و بوق زدن و چراغ زدن و لج و لج بازی سرش نمی شود.   

 در میان اغلب مردم به اشتباه جا افتاده است که راننده های نیسان بی مبالات هستند و بد رانندگی می کنند. گاهی اوقات هم توهین می کنند و می گویند راننده های نیسان چوپان بوده اند و دام های خود را فروخته و نیسان خریده اند. در حالی که اینگونه نیست؛ در هر سن و هر قشری افراد بی توجه به قانون پیدا می شوند؛ در خودروهای سواری پراید، پژو، پیکان، حتی خودروهای مدل بالا و گران قیمت و همچنین کامیون و اتوبوس هم رانندگان بی توجه به قانون پیدا می شود که با سرعت غیر مجاز و بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی برای دیگران مشکلات بوجود می آورند.

در زمان بارندگی کنترل کردن نیسان نسبت به سایر خودروها سخت تر است مثل اینکه اسکی سواری می کنید. کسی که پشت تانک بنشیند راحت تر رانندگی می کند تا پشت نیسان بنشیند. نیسان هیدرولیک ندارد و فرمان و کلاچ آن بسیار سنگین است. راننده نیسان اگر آرنولد هم باشد، وقتی شب به خانه می رود از خستگی شانه هایش می افتد و سه نفر باید کتف ها و شانه هایش را ماساژ بدهند تا حالش جا بیاید.

 وقتی نیسان بارگیری می کند، ماشین دیگر روی هواست و قدرت ترمز آن به نصف کاهش می یابد و اغلب خوب کار نمی کند. در این شرایط فقط با سیستم دعا و یا امام زمان(عج) و یا ابوالفضل(ع) کار می کند و اگر لطف و نظر خدا نباشد راننده بیچاره است.  

او در مورد راننده های نیسان می گوید: پدر من هم راننده است؛ در یک کلام کار با نیسان یعنی عرق ریختن، جان کندن و زجر کشیدن؛ آدم هایی که شغل و دفتر کارشان پشت فرمان است، کلاهبردار نیستند، بار جابجا می کنند عرق می ریزند و به ازای جابجا کردن بار کرایه می گیرند که از اشک چشم هم زلال تر است....

 کریمی در مورد کار مکانیکی و شغل خودش هم می گوید: دوستانی که به استرالیا رفته اند می گویند: هر کس کسب و کار ایجاد می کند دولت از او حمایت می کند، این در حالی است که در اینجا با وجودی که من کار آفرینی کرده و برای سه نفر شغل ایجاد کرده ام، ادارات مربوط فقط چوب لای چرخ ما می گذارند و هر روز به بهانه های مختلف اذیت می کنند.

 

پراید، پیکان و وانت نیسان همچنان پرحادثه ترین خودروها

 سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس سابق راهور کشور در حاشیه همایش روسای پلیس راهور و راه و شهرسازی

 در حضور فرماندهان معاونت ناجا در باره خودروهای پر حادثه کشور هم می گوید: براساس بررسی ها، پراید، پیکان و وانت نیسان همچنان پرحادثه ترین خودروهای کشور هستند.

 رانندگی با نیسان هنر است

 امیر جعفری یکی از رانندگان نیسان هم می گوید: در مدت چهار سالی که گواهینامه گرفته ام با انواع خودروها بجز ماشین های سنگین، رانندگی کرده ام اما اعتقاد دارم رانندگی با نیسان هنر است. او می گوید: مردم راجع به راننده های نیسان قضاوت منصفانه ای ندارند؛ باید یک بار پشت فرمان نیسان بنشینند تا بدانند رانندگی با این خودرو چقدر سخت است.

او اظهار می دارد: نیسان به خاطر جوی که دارد، خشن است. گازخور خوب و قدرت بالایی داشته و به اندازه خاور قابلیت حمل بار دارد. در کل نیسان ماشین مردی است. اما یک ضعف اساسی دارد و آن هم ترمز آن است؛ اگر از ترمز ها کم استفاده کنید و از لنت ها کار نکشید، هر 6 ماه یک بار باید لنت ها را تعویض کنید. سنگینی و فشار بار تاثیر زیادی در سائیدگی و شکستگی لنت ها دارد. با وجودی که سیستم ترمز وانت نیسان های جدید ABS شده است اما باز هم هنگام ترمز زدن باید چند بار پدال بزنید.

 با اجازه آقای جعفری پشت فرمان ماشین او می نشینم و یک دور کوچک با نیسان می زنم   وقتی پیاده شده و سوار ماشین خودم می شوم، تازه می فهمم که رانندگی با ماشین سواری مثل دوچرخه سواری چقدر آسان است...

 

علی اشرف خانلری
ارسال نظرات