در حالی مردادماه سال گذشته آنتونوف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان در جاده مخصوص سقوط کرد که پس از گذشت ۱۸ ماه هنوز دلایل بروز این سانحه مرگبار مشخص نیست.
کد خبر: ۸۶۰۹۸۷۵
|
۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

به گزارش بسیج، 19 مردادماه سال گذشته یک فروند هواپیمای آنتونوف 140 هواپیمایی سپاهان چند ثانیه پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد و با سقوط در جاده‌ مخصوص 40 کشته بر جای گذاشت.

روند بررسی جعبه سیاه این هواپیما به سرعت با همکاری کارشناسان روسی و اوکراینی آغاز شد، اقدامی که امید اعلام دلایل سقوط مرگبار آنتونوف 140 را درمدتی کوتاه نسبت به سوانح قبلی از جمله سقوط توپولف 154 هواپیمایی کاسپین در دل زنده کرد. اما هر چه زمان گذشت اطلاعات منتشر شده در خصوص آنتونوف سپاهان کم و کم‌تر شد و مسئولان مربوط نیز تمایلی به اظهارنظر در این رابطه نداشتند.

تا این‌که پس از ماه‌ها علیرضا جهانگیریان رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری اوایل اردیبهشت امسال در حاشیه جلسه با مدیران شرکت‌های هواپیمایی به تسنیم گفت: کمیته بررسی سانحه سقوط آنتونف 140 تا چند هفته آینده جلسه‌ای برگزار می‌کند و آخرین اطلاعات در این خصوص را اعلام می‌کند. این گزارش در حال جمع‌بندی است و تا چند هفته آینده این جلسه برگزار می‌شود.

وی در خصوص دلیل طولانی شدن بررسی  سقوط آنتونوف 140 افزود: "یک سری اطلاعات باید از خارج بیاید که منتظر آن هستیم، کشور طراح و سازنده اصلی باید اطلاعاتی را به ما می‌داد. اگر اشکالات فنی وجود داشته باشد یا اینکه احساس شود اشکالات فنی وجود دارد از کشور سازنده درباره آن سؤال می‌شود. قرار است هفته آینده کارشناسانی از روسیه به ایران بیایند."

این در حالی بود که کارشناسان روسی در موعده وعده داده شده از سوی معاون سابق وزیر راه و شهرسازی به ایران نیامدند. پس از قبول استعفای جهانگیریان از سمت ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و موافقت آخوندی، محمد خداکرمی به‌عنوان سرپرست این سازمان توسط وزیر راه و شهرسازی منصوب شد.

خداکرمی حدود دو هفته بعد در خصوص بررسی سانحه آنتونوف 140 گفته بود: اخیرا گزارشی توسط کمیته بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با سقوط آنتونوف 140 آماده شده و طی هفته جاری به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌شود.

اما این وعده هم به سرنوشت وعده رئیس سابق دچار شد تا نوبت به علی عابدزاده جایگزین جهانگیریان  در رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برسد. وی از اواخر مردادماه امسال بر صندلی ریاست سازمان متولی حمل‌‌ونقل هوایی تکیه زد تا به چند ماه حاشیه این بخش پایان داده شود.

در حالی پیش‌بینی می‌شد تعیین تکلیف دلایل سقوط آنتونوف 140 و ارائه گزارش به مردم و نمایندگان آنها یکی از اولویت‌های کاری عابدزاده باشد که در چهار ماه اخیر توجه چندانی به این موضوع نشده است.

سازمان هواپیمایی کشوری 18 فروردین‌ماه امسال پس از مطالبه رسانه‌ها از ارسال گزارش مقدماتی و تکمیلی سقوط آنتونوف 140 به قوای سه گانه خبر داده و اعلام کرد: بر اساس قوانین و مقررات هواپیمایی کشوری سازمان هواپیمایی موظف گزارش مربوط به سوانح هوایی را به مراجع ذی‌صلاح در قوای سه‌گانه ارائه دهد.

ادعایی که چند روز بعد توسط رئیس کمیسیون عمران مجلس تکذیب شد. سیدمهدی هاشمی با تاکید بر این‌که سازمان هواپیمایی کشوری گزارش سقوط آنتونوف140 را به مجلس نداده است به تسنیم گفته بود: زمانی که خبر ارسال گزارش سقوط آنتونوف140 را شنیدیم از سازمان هواپیمایی کشوری خواستیم گزارش مربوطه را برای ما ارسال کند.

بنا به این  گزارش، 18 ماه از سقوط مرگبار آنتونوف 140 می‌گذرد اما هنوز دلایل این سانحه مشخص نیست.شاید بتوان از سفر مدیران داخلی به روسیه و اوکراین و سفر کارشناسان این دو کشور به ایران به‌عنوان شاخص‌ترین اقدام انجام شده از سوی متولی حمل‌ونقل هوایی در بازه زمانی مردادماه 93 تا دیماه 94 نام برد،‌ اقدامی که تاکنون نتوانسته معمای سقوط را حل کند.

پنجمین روز از فروردین امسال یک فروند هواپیمای شرکت آلمانی جرمن‌وینگز به کوه‌های آلپ برخورد کرد و تمام 148 سرنشین آن کشته شدند. نکته جالب توجه در خصوص این سانحه بازخوانی جعبه‌های سیاه این هواپیما و اعلام دلایل سقوط در مدت 10 روز پس از وقوع بود.

ارسال نظرات