نقره‌داغ کردن مردم با سیاست آزاد کردن قیمت‌ها
کلماتی مانند آزادپزی نانوایی‌ها یا آزادسازی نرخ ارز، و آزادسازی نرخ هواپیما و آزادی‌هایی نظیر اینها، نه تنها باعث بال در نیاوردن می‌شود، بلکه سنگینی بیشتری را بر روی شانه‌های افراد می‌آورد.
کد خبر: ۸۶۰۹۸۴۹
|
۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸







خبرگزاری بسیج مازندران، به نوشته تابناک، چند وقتی است که شنیدن کلماتی مانند آزادپزی نانوایی‌ها یا آزادسازی نرخ ارز، و آزادسازی نرخ هواپیما و آزادی‌هایی نظیر اینها، نه تنها باعث بال در نیاوردن می‌شود، بلکه سنگینی بیشتری را بر روی شانه‌های افراد می‌آورد. اوایل همین ماه بود که شرکت هواپیمایی کشوری، دستور‌العمل نرخ آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را ابلاغ کرد که البته همزمانی این اتفاق با وجود تقاضا برای سفرهای زیارتی اربعین و شهادت امام رضا، مزید بر علت شد تا قیمت‌ها نجومی افزایش یابد؛ هر چند دلیل این همزمانی نیز جای بحث زیادی داشت.

البته تنها نرخ بلیت هواپیما شامل آزادسازی نشد و بعد از بلیت هواپیما قیمت بلیت اتوبوس، قطار و حتی برخی کالاهای اساسی از جمله روغن نیز افزایش پیدا کرد. کسانی که طرفدار آزادسازی قیمت‌ها هستند، عموما افراد ذینفع در شرکت‌ها بوده و بر این باورند که آزادسازی نرخ‌ها شرایطی را ایجاد می‌کند تا خدمات بهتری از سوی شرکت‌های مسافربری برای مسافران صورت گیرد. اما چیزی که در این میان عملا نصیب مردم می‌شود، رقابت برای بالا بردن قیمت‌هاست و نه تنها خبری از افزایش کیفیت در خدمات به چشم نمی‌خورد، بلکه در روزهای اخیر، شکایات از دیرکرد پروازها و برخوردهای نامتعارف با مسافران به خصوص مسافران پروازی بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.

جالب آنکه پس از ورود مجلس به این موضوع و جلسه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی، مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند، افزایش قیمت‌ها به دلیل آزادسازی نبود و به این ترتیب همه تقصیرات بر گردن بلیت‌های چارتری انداخته شد و در واقع عذری بدتر از گناه را حواله مشتریان کردند.

با شرایط موجود و با توجه به گفته‌های مسئولان می‌توان به این نتیجه رسید که آزادسازی تنها به نقره داغ کردن مصرف‌کننده‌ها انجامیده است، زیرا در ازای پول بیشتر نه تنها خدمات بیشتری دریافت نمی‌کند، بلکه همان امکانات قبلی هم کاهش پیدا می‌کند، پس تنها آسیب به خدمات گیرنده وارد می‌شود و کسی هم پاسخگوی آن نیست.

پرواز قیمت‌ها و فرود نظارت‌ها به وضوح قابل لمس است و نتیجه آن بلیت یکسره 700 هزار تومانی به کیش و بلیت رفت و برگشت یک میلیونی به مشهد مقدس است که در روزهای اخیر رکورد افزایش‌ها را شکسته‌اند.

یادآور می‌شود سیاست آزادسازی قیمت‌ها پیش از این یک بار در دولت سازندگی اعمال شد که به رکورد بی‌سابقه تورم 49/4 درصد منجر شد. کارشناسان اقتصادی و حتی حامیان دولت نسبت به تکرار آن سیاست‌های خطرناک هشدار داده‌اند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها