صنعت سیمان که در سال‌های اخیر با چالش‌هایی چون کاهش تولید و مصرف، صادرات و رکود ساخت‌وساز و افت قیمت سهام در بورس مواجه بود چند روزی است با چالش طع شدن گاز تمامی کارخانه‌های سیمانی و پلمب مخازن مازوت روبرو شده که در عمر ۸۰ ساله این صنعت بی‌سابقه بوده است.
کد خبر: ۸۶۰۹۷۴۰
|
۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
به گزارش بسیج، در فصل سرما صنعت سیمان به همراه سایر صنایع انرژی بر هر سال تجربه قطعی گاز مقطعی یا قطع گاز و مازوت چندین شرکت را تجربه کرده بودند اما تاکنون با دستور قطعی گاز و پلمب مخازن مازوت همه شرکت‌ها به یک باره مواجه نشده بودند. این درحالی است که هنوز دولت بابت توقف فعالیت سیمانی‌ها در سال گذشته ۲۹میلیون دلار به سیمانی‌ها بدهکار است و اینک این تعطیلی اجباری صنعت سیمان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد کرد.

گاز سیمانی‌ها قطع شد

دبیر انجمن سیمان ازقطع شدن گاز تمامی کارخانه‌های سیمانی و پلمب مخازن مازوت خبر داده تا برای نخستین‌بار در تاریخ ۸۰ ساله صنعت سیمان، روند تولید ۷۰شرکت مختل شود. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان درباره قطع گاز کارخانه های سیمان می‌گوید: سال گذشته ۲۰روز کارخانه‌های سیمان را تعطیل کردیم تا کمبود گازی کشور برطرف شود و قرار شد بابت این صرفه‌جویی در مصرف انرژی حدود ۲۹ میلیون دلار به سیمانی‌ها پرداخت شود که تاکنون مبلغی از سوی سیمانی‌ها دریافت نشده است.

وی می‌افزاید: وزیر نفت در ۲۰ تیر سال‌جاری نامه‌ای برای سازمان برنامه و بودجه نوشتند تا این مبلغ برای سیمانی‌ها واریز شود اما وقتی این نامه به شورای اقتصاد فرستاده شده عنوان کردند که این مبلغ باید از قبل تامین می‌شد در نتیجه تاکنون پولی به صنعت سیمان پرداخته نشده است. دبیر انجمن سیمان بیان می‌کند: کارخانه‌های سیمان در سال‌جاری هم با توجه به کمبود گاز اعلام آمادگی کردند که مدتی فعالیت خود را متوقف کنند که با این مسئله موافقت نشد اما با ورود نخستین جبهه هوای سرد، فشار گاز کارخانه‌های سیمان کم و سپس قطع شد که این مسئله با بهبود وضعیت کسب و کار منافات دارد.

شیخان خاطرنشان می‌کند: توقف یکباره گاز صدمات فراوانی را به صنعت سیمان ایران وارد می‌کند زیرا براساس مصوبه هیات دولت تا پایان سال ۹۴ اگر به علت کمبود، گازکارخانه‌ای قطع شود باید برای مازوت قیمت پایه گاز را پرداخت کنند اما در چنین شرایطی که گاز کارخانه‌های سیمان قطع شده می‌گویند ابتدا بدهی خود را به شرکت گاز پرداخت کنید و سپس مازوت بگیرید در حالی که دولت به ما بدهکار است.

دبیر انجمن سیمان می‌گوید: آنچه درحال‌حاضر وجود دارد تضادی است که به چشم می‌خورد و مشخص نیست چه کسی پاسخگوی این تضادها خواهد بود و قطعی گاز تا چه زمانی ادامه می‌یابد. این در حالی است که مازوت را هنوز به قیمت پایه گاز نتوانسته‌ایم دریافت کنیم و تاکنون از ذخایر خود استفاده کرده‌ایم البته بسیاری از کارخانه‌ها با قطع شدن گاز، کوره‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

وی درباره هزینه‌های حمل‌ونقل مازوت بیان می‌کند: هزینه حمل‌ونقل مازوت را از قدیم کارخانه‌ها پرداخت می‌کردند که این یک هزینه اضافه است اما اگر دولت مازوت را به قیمت پایه گاز پرداخت کند ما حاضر به پرداخت این هزینه‌ها هستیم. شیخان تاکید می‌کند: در شرایط کنونی پیشنهاد ما این است که دوستان دولتی به تعهدات خود عمل کنند و اجازه ندهند این سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی کشوربا مشکلاتی بیش از رکود در بازار مواجه شود.

مازوت توجیه اقتصادی ندارد

مدیرعامل سیمان ساوه نیز درباره مشکلاتی که برای سیمانی‌ها به وجود آمده می‌گوید: متاسفانه با گاز بسیاری از کارخانه‌های سیمان قطع شده که این مسئله مشکلات فراوانی را برای این صنعت به وجود آورد به‌ویژه اینکه هنوز دریافت مازوت به قیمت پایه گاز به تصویب نرسیده است. غلامعباس میرزایی می‌افزاید: برای بسیاری از کارخانه‌های سیمان استفاده از مازوت توجیه اقتصادی ندارد و برای‌شان به صرفه نیست و ترجیح می‌دهند از همان گاز استفاده کنند به همین دلیل به احتمال زیاد تا زمانی که گاز قطع باشد این کارخانه‌ها تعطیل خواهند بود.

وی تاکید می‌کند: دولت و مسئولان باید بیش از این به فکر تولیدکنندگان سیمان باشند زیرا سیمان به عنوان یک بخش اقتصادی کشور نیاز به توجه دارد و قطع گاز این صنعت نمی‌تواند چندان خوشایند باشد.

باید مازوت ۷۰ تومانی بگیریم

در همین حال علی محمد بد، کارشناس صنعت سیمان با اشاره به افزایش ۱۳۰ تومانی قیمت هر لیتر مازوت مصرفی شرکت‌های سیمانی از سوی دولت، اظهار می‌کند: سهم انرژی در قیمت تمام شده تولید سیمان ۳۰ درصد است که افزایش نرخ مازوت سبب بالا رفتن قیمت تولید این محصول شده است. وی با بیان اینکه هر سال با فرا رسیدن فصل سرما، گاز مصرفی صنعت سیمان به منظور تامین نیاز مصارف خانگی قطع می‌شود، می‌افزاید: در سال‌های قبل با قطع گاز، افزایش قیمت مازوت اتفاق نمی‌افتاد و شرکت‌های سیمانی سوخت مورد نیاز خود را از طریق مازوت تأمین می‌کردند ولی در سال‌جاری همزمان با قطع گاز، قیمت مازوت نیز افزایش یافته است.

وی تصریح می‌کند: درحال‌حاضر بعضی کارخانه‌های سیمان که فقط مازوت‌سوز هستند، همچنان مازوت را با قیمت لیتری ۷۰ تومان دریافت می‌کنند، می‌گوید: شرکت‌هایی که تابه حال از گاز استفاده می‌کردند و حال گاز آنها قطع شده نباید با شرکت‌های مازوت‌سوز تفاوتی داشته باشند و تمام صنعت سیمان باید از مازوت ۷۰ تومانی برخوردار باشد. بد تأکید می‌کند: قیمت سوخت برای شرکت‌های سیمانی آزاد شده، در حالی که قیمت محصولات این صنعت از سوی دولت کنترل می‌شود.

این کارشناس صنعت سیمان اظهار می‌کند: هر سال با قطع گاز، قیمت تمام‌شده مازوت برای کارخانه‌های سیمانی به اندازه همان هزینه گاز تمام می‌شد اما سال‌جاری قیمت مازوت بسیار افزایش یافته است.
منبع: مشرق
ارسال نظرات