محمد ودود حیدری با بیان اینکه فاصله گرفتن از مبانی انقلاب اسلامی در سیاست خارجی، خطای راهبردی است، گفت: انفعال وزارت خارجه سبب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران شده است.
کد خبر: ۸۶۰۹۵۱۶
|
۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی ؛ محمدودود حیدری مدیرعامل بنیاد اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دانشگاه‌ها اظهار داشت: در داخل کشور دو نگاه به حوزه سیاست خارجی وجود دارد. نگاه اول، نگاه مبنایی و اصولی به سیاست‌ خارجی و تعامل با دنیا است که برگرفته از اصول اسلامی است، نگاه دوم، نگاه عبور از اصول و آرمان‌هاست.

وی افزود: مادامی که با نگاه اصولی، مبنایی و آرمانی در حوزه سیاست خارجی حرکت نکنیم، توفیقاتی به‌دست نخواهیم آورد؛ چراکه نگاه اصولی در سیاست خارجی منطبق بر واقعیت‌های امروز نظام بین‌الملل است.

حیدری تصریح کرد: خود آمریکا نیز در حوزه سیاست خارجه اصولگرایانه و مبناگرایانه حرکت می‌کند و موضوعات استراتژیک خود را وجه‌المصالحه دیگر موضوعات قرار نمی‌دهد. برای مثال بدون توجه به افکار عمومی دنیا، مبارزین واقعی تروریست، از جمله ایران را حامی تروریست عنوان می‌کند، اما با عربستان و قطر که منشأ تروریست هستند، کاری ندارد.

مدیرعامل بنیاد اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه ما نباید در حوزه‌های راهبردی از مبانی انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی کوتاه بیاییم، گفت: گرچه ممکن است در حوزه‌های تاکتیکی از جمله برجام، نرمش قهرمانانه داشته باشیم و مذاکراتی هم بکنیم، اما چنین اقداماتی در موضوعات راهبردی خطای استراتژیک است.

وی در ادامه افزود: در مقوله تعاملات خارجی، حمایت از مستضعفین و جریان اسلامی مقاومت، جزو موضوعات راهبردی ما است که اگر در آن خطایی انجام دهیم، تمام سیاست خارجی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

حیدری با بیان اینکه امروز حمایت از شیخ زکزاکی و شیعیان نیجریه جزو موضوعات راهبردی ما است، گفت: پافشاری بر این موضوع باعث می‌شود دیگر از این اتفاقات در نظام بین‌الملل نیفتد.

مدیرعامل بنیاد اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: هرچه در حوزه سیاست خارجی از مبانی اصلی انقلاب فاصله بگیریم و موضوعات راهبردی را تحت‌الشعاع مذاکرات قرار دهیم، تأثیرات منفی این عقب‌نشینی بر دیگر حوزه‌های تاکتیکی نیز مشاهده خواهد شد.

وی تصریح کرد: این تصور غلطی است که فکر کنیم اگر از جبهه مقاومت حمایت نکنیم، آمریکا نیز در موضوعات تحریم‌ها به ما تخفیف می‌دهد. این یک نگاه غلط، تجربه‌شده و فاقد صلاحیت است. راه بهره‌گیری در موضوعات تاکتیکی پافشاری بر اصول سیاست خارجی است.

حیدری با بیان اینکه در عرصه نظام بین‌الملل اعتماد به آمریکا، نتیجه عکس‌ می‌دهد، گفت: گرچه دستگاه دیپلماسی ما در حوزه آمریکا دست به عصا حرکت می‌کند و در حمایت از جریان مقاومت نیز در برخی موارد کوتاه می‌آید و در اتفاقات پاریس، تمام‌قد به تسلیت‌گویی روی می‌آورد، اما در موضوع نیجریه اقدامات دیرهنگامی انجام می‌دهد، اما باز هم آمریکا دست از هجمه علیه ایران برنمی‌دارد و ما را حامی تروریست قرار می‌دهد.

مدیرعامل بنیاد اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دانشگاه‌ها در پایان گفت: این وضعیت نتیجه انفعال و کوتاه آمدن از مبانی اصلی سیاست خارجی انقلاب اسلامی است و تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نیز نتیجه همین انفعال است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات