معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیشنهاد طرح تشکیل تعاونی سهامی عام با عضویت هواداران باشگاه پرسپولیس و استقلال در راستای واگذاری این دو باشگاه خبر داد.
کد خبر: ۸۶۰۸۸۹۱
|
۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

به گزارش بسیج، سید حمید کلانتری معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از پرداخت تسهیلات 120 میلیارد تومانی از وجوه اداره شده به تعاونی‌ها خبر داد و گفت: در حاضر حاضر40 میلیارد تومان از وجوه اداره شده داریم که با قرادادی که با بانک داریم دو برابر بانک می‌گذارد و این رقم به 120 میلیارد تومان می‌رسید. این میزان با 8 درصد کاهش نرخ به عنوان یارانه با توافقی که با بانک شده است عملیاتی می‌شود.  سازمان مدیریت قول همکاری برای پرداخت سه برابری را داده‌اند.

وی ادامه داد: این اعتبار تا پایان سال پرداخت می‌شود. امکان اینکه فرصت محدود است شاید این رقم به سال بعد منتقل شود.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به پیشنهاد طرح تشکیل تعاونی سهامی عام با عضویت هواداران باشگاه پرسپولیس و استقلال خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این دو باشگاه از باشگاه‌های معروف کشور هستند این صحیح نیست که مدیریت آنها در اختیار یک شرکت خاص قرار گیرد. بلکه بهتر است یک تعاونی سهامی عام با عضویت هواداران این دو باشگاه تشکیل شود و سهام این دو باشگاه به این تعاونی عرضه شود تا بتواند در بورس نیز فعالیت کند.

وی گفت: این طرح را با سازمان خصوصی سازی مطرح کرده ایم و قرار است به صورت جدی بررسی شود. البته سازمان خصوصی سازی با کلیات سرح موافق بود و اکنون طرح اولیه آماده ارائه به این سازمان است. یکی از پیشنهادات در این طرح ایجاد این تعاونی با حضور هواداران و جمعی از بزرگان فوتبال است که مورد استقبال جامعه فوتبالی قرار گرفته است.

کلانتری در ادامه به اقدامات بخش تعاون برای دوران پسا تحریم اشاره کرد و افزود: برنامه‌های متعددی را برای روزهای پساتحریم در دستور کار داریم از جمله این برنامه‌ها تقویت جایگاه تعاونی‌ها با طرح‌های متعدد به منظور حل مشکل اشتغال است.

وی گفت: هزینه ایجاد یک شغل در تعاون نسبت به سایر بخش‌ها بسیار کمتر است. بنابراین این ظرفیت وجود دارد تا با بهره گیری از بخش تعاون مشکل اشتغال کشور تسهیل یابد.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نزدیک به 80 درصد فارغ التحصیلان جویای کار هستند گفت: دانشجویان باید با عضویت در تعاونی‌های دانشجویی و تعاونی‌های دانش بنیان برای حضور در بازار کار آماده شوند. طرح ایجاد 450 تعاونی دانش بنیان را در دستور کار داریم که نزدیک به 130 تعاونی از این تعاونی‌ها به تأیید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور رسیده که قصد گسترش آن را داریم.

کلانتری با بیان اینکه از دیگر مباحث مهم برای شرایط پساتحریم صادرات در حوزه تعاون است، گفت: در حوزه صادرات در بخش تعاون با محدودیت‌هایی روبرو بودیم که این محدودیت‌ها برداشته می‌شود تا صادرات در این بخش گسترش یابد. محصولاتی مانند پسته و عسل باید صادرات خوبی داشته باشند قصد داریم صادرات این محصول را تقویت کنیم.

وی بیان کرد: در سال 93 یک میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات داشتیم اما در 8 ماه نخست امسال یک میلیارد و 25 هزار دلار بود پیش بینی می‌کنیم رقم صادرات تا پایان امسال به یک میلیارد و 700 میلیون دلار برسد.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه صادرات تعاونی‌ها در بخش صنایع دستی، کشاورزی و معدنی بوده است، گفت: صادرات تعاونی‌های مرزنشین در 8 ماهه نخست امسال 358 میلیون دلار بوده است که پیش بینی می‌شود تا پایان این سال به 460 میلیارد دلار برسد. این رقم در سال93، 400 میلیارد دلار بوده است.

کلانتری مشکلات کارت مبادلات مرزی را از دیگر مشکلات تعاونی‌ها دانست و گفت: این کارت بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون بود که تاکنون برای  یک میلیون و 700 هزار مرزنشین کارت مبادلات مرزی صادر شده و یک میلیون  و 550 نفر از آنها این کارت را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: واگذاری به بخش تعاون از دیگر مباحثی است که در برنامه ششم توسعه دنبال می‌کنیم چرا که تاکنون واگذاری‌ها به این بخش بسیار ناچیز بوده به طور مثال پروژه‌های عمرانی نیمه تمام بسیاری وجود دارد که تعاونی‌ها می‌توانند کار تکمیل آنها را انجام دهند.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به 700 تعاون دهیاری اشاره کرد و گفت: 60 درصد خدمات روستایی کشور توسط تعاونی‌های دهیاری تحت پوشش است از آنجا که دهیاری‌ها خود را متکی به تعاونی‌های دهیاری می‌دانند و مسئولیت بیشتری دارند . در برنامه داریم تا مدیریت آب و فاضلات و برق مناطق روستایی را به تعاونی‌های دهیاری، تعاونی‌های روستایی و تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان واگذار شود. همچنین  بحث حفاظت از میراث فرهنگی می‌تواند در اختیار تعاونی‌ها قرار گیرد.

کلانتری با بیان اینکه یکی از اهداف رفع تحریم ها گسترش مبادلات اقتصادی، گسترش سرمایه گذاری خارجی، گسترش توان صادراتی، رفع موانع اداری و بهبود فضای کسب و کار بوده است گفت: مسئولین اقتصادی کشور باید تمام تلاش خود را به کار گیرند فضای برای بخش اقتصادی خصوصی وتعاونی فراهم شود. در شرایطی که میزان درآمدهای نفتی کاهش یافته است باید از سرمایه گذاری خارجی برای منابع صنعت،تولید و خدمات بهره ببریم.

کلانتری به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: موضوع توجه ظرفیت‌های داخلی باید در دستور کار قرار گیرد. من تصور می‌کنم موضوع بخش تعاون در این رابطه قابل تأمل است. باید فضایی را فراهم کنیم تا تمام استعدادهایی که می‌توانند در رونق اقتصادی نقش داشته باشند دور هم جمع شوند. امروز روزی است که بیش از زمان‌های دیگر نیازمند وحدت و همدلی برای پیشرفت کشور هستیم.

وی به تهیه و تصویب سند توسعه تعاون برای ارائه به رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در سند توسعه تعاون وظیفه هر وزارتخانه و اتحادیه به صورت عملیاتی برای توسعه بخش تعاون و در راستای توجه به سیاست اصل 44 مشخص شده است. همچنین رئیس سازمان مدیریت در ابلاغیه‌ای به روسای این سازمان در استان‌ها اعلام کرد، نقش و جایگاه بخش تعاون در برنامه ششم توسعه تقویت شود.

به گفته معاون امور تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون در سند توسعه بخش تعاون پیش‌بینی شده است و جزو تکلیف برنامه پنجم در ماده 124 بود که چون عملیاتی نشد در سند توسعه بخش تعاون دیده شده است.

ارسال نظرات