در شرایطی که سبد هزینه یک خانوار پنج‌نفره ماهانه در مازندران یک‌میلیون و 600 هزار تومان است، بازنشستگان استان وضعیت مطلوبی ندارند.
کد خبر: ۸۶۰۸۶۹۷
|
۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، معنای بازنشستگی در کشور ما متفاوت است، یعنی بازنشستگان با بیش از 30 سال سابقه خدمت صادقانه به‌جای اینکه به فکر اوقات فراغت خود باشند، باید به فکر شغلی باشند تا بتوانند از این پس مشکلات معیشتی خود را حل کنند، به همین دلیل با شنیدن خبر بازنشستگی نه‌تنها خوشحال نشده، بلکه نگرانی آنها چندبرابر می‌شود.

بازنشستگان از حداقل حقوق و مستمری برخوردار هستند که حتی در ماه اخیر در زمان پرداخت مستمری آنها در استان تأخیر بهوجود آمده است؛ این موضوع نگرانی‌های بسیاری را برای آنها ایجاد کرده که لازم است در این راستا تدبیری جدی اندیشیده شود.

این تأخیرها در حالی صورت می‌گیرد که حتی اگر در سیستم پرداخت حقوق بازنشستگان در موعد مقرر پرداخت شود، باز هم آنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که لازم است این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

* آرزوی دیرینه؛ اجرای قانون همسان‌سازی حقوق

مسئول کانون بازنشستگان مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه بازنشستگان استان از نظر حقوقی از وضعیت خوبی برخوردار نیستند، اظهار کرد: در حال حاضر متوسط حقوق 120 هزار نفر از بازنشستگان، از کارافتادگان و بازماندگان مازندران 900 هزار تومان است، این در حالی است که حدود 60 درصد حداقل‌بگیر هستند یعنی ماهانه 720 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند.

نصرالله دریابیگی اضافه کرد: در شرایطی که سبد هزینه یک خانوار پنج‌نفره ماهانه در مازندران یک‌میلیون و 600 هزار تومان است، بازنشستگان استان وضعیت مطلوبی ندارند.

وی بیان کرد: از طرفی دیگر در 35 سال گذشته حقوق بازنشستگان براساس ماده 41 قانون کار و ماده 96 قانون تأمین اجتماعی افزایش پیدا نکرده و همچنین در هشت سال دفاع مقدس کارگران ایران افزایش دستمزد نداشتند، به تأسی از ماده 41 قانون کار به ماده 96 تأمین اجتماعی سرایت پیدا کرده، همین موضوع در جامعه بازنشستگی هم مشاهده می‌شود.

مسئول کانون بازنشستگان مازندران تصریح کرد: در هشت سال گذشته هر سال شاهد تغییر مدیرعامل تأمین اجتماعی بودیم، یعنی سازمان تأمین اجتماعی با چالش مواجه شد که منتج به برآورده نشدن مطالبات و انتظارات بازنشستگان براساس قانون شده است.

دریابیگی یادآور شد: اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از آرزوهای کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی است تا عدالت مزدی یا عدالت حقوقی در میان آنان محقق شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارگران و مستمری‌بگیران شرکت فولاد حدود سه ماه حقوق دریافت نکردند که این نیز چالش است، گفت: طی نشست‌های متعدد که در ارتباط با مشکلات آنها و احتمال داشتن اقساط معوق مقرر شد، حقوق بازنشستگان براساس جدول زمان‌بندی از بیستم تا بیست‌و‌هفتم پرداخت شود، دلیلش این است که اغلب کارفرمایان لیست‌های خود را پایان ماه تحویل سازمان می‌دهند ما نیز به این موضوع صحه گذاشتیم تا سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران استقراض نکند.

مسئول کانون بازنشستگان مازندران ادامه داد: براساس برنامه زمان‌بندی جدید حقوق کارگران در فاصله زمانی بیستم تا بیست‌وپنجم به‌صورت آنلاین پرداخت می‌شود که به نفع سازمان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران است.

دریابیگی با بیان اینکه از سوی سازمان تأمین اجتماعی اعلام شده که ما قصد داریم مسائل مالی را شفاف‌سازی کنیم، اضافه کرد: برخی مستمری دریافت می‌کردند که اصلاً در قید حیات نیستند و خانواده‌های آنها دارند دریافت می‌کنند و یا برخی اصلاً در داخل کشور زندگی نمی‌کنند، این موضوع در ماه یک رقم میلیاردی در سطح کشور است.

وی افزود: در حال حاضر این موضوع در حال بررسی است و ما نیز قبول داریم که حرف درست است و حق باید به حق‌دار برسد.

مسئول کانون بازنشستگان مازندران بیان کرد: با توجه به فوت برخی مستمری‌بگیران، همسران‌شان مستمری دریافت می‌کردند که حق آنان است پس از فوت همسر، این مستمری از نظر قانونی باید قطع می‌شد اما وارثان آنان طلاق یا ازدواج‌های سوری را کارسازی کرده و مستندات را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار ‌دادند و از مستمری پدر و مادر خود استفاده می‌کردند که این کار به نفع سازمان و مستمری‌بگیران نیست.

دریابیگی گفت: انتظار ما این است که قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود، حتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول مساعد داد در ابتدای سال برنامه ششم این موضوع در دستور کار دولت قرار می‌گیرد تا این عدالت مزدی و حقوقی در بازنشستگان به‌وجود بیاید.

وی افزود: البته تمهیدات دیگری نیز توافق شده که تا متمرکز شدن حقوق بازنشستگان در طول ماه تا پایان اسفندماه با توجه به برنامه زمان‌بندی برای جبران عقب‌ماندگی تسهیلات جریمه تعلق نگیرد به شرطی که حقوق بازنشستگان براساس قانون همسان‌سازی شود تا مشکلات حل شود.

مسئول کانون بازنشستگان مازندران در پایان خاطرنشان کرد: این میزان مستمری که به بازنشستگان پرداخت می‌شود چه در ابتدا و یا انتهای هر ماه پرداخت شود، با دخل و خرج آنها سازگاری ندارد که باید در این راستا تدبیری جدی اندیشیده شود.

* متمرکز کردن سیستم پرداخت؛ دلیل تأخیر

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در مازندران حدود 120 هزار نفر هستند که همراه و همگام با کل مستمری‌بگیران سراسر کشور حقوق دریافت می‌کنند.

علی‌اصغر محمودی با بیان اینکه تاکنون به این صورت بود که حقوق براساس حروف الفبا از پنجم تا 25 هرماه پرداخت می‌شد، اضافه کرد: از آنجاییکه این فاصله زمانی یک فرآیند طولانی است، سازمان تأمین اجتماعی برای متمرکز کردن سیستم پرداخت حقوق، جدول زمان‌بندی نظام پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که از بانک رفاه کارگران حقوق خود را دریافت می‌کنند، تدوین کرد.

وی با اشاره به اینکه البته بازنشستگان سایر بانک‌ها همانند روال گذشته مستمری خود را دریافت می‌کنند، افزود: با توجه به اینکه حدود 85 درصد از بازنشستگان ما حقوق خود را از بانک رفاه دریافت می‌کنند، براساس جدول زمان‌بندی تغییراتی در زمان پرداخت حقوق به‌وجود آمده و مقرر شد حقوق بازنشستگان در فاصله زمانی بیستم تا بیست‌وپنجم پرداخت شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران با اعلام اینکه از فروردین سال 95 حقوق تمامی مستمری‌بگیران از بیستم تا بیست‌وپنجم هر ماه پرداخت می‌شود، اظهار کرد: برای نظام‌مند و ضابطه‌مند بودن سیستم پرداخت حقوق این تدابیر اندیشیده شده و با سه روز تأخیر در پرداخت حقوق ماهانه به نقطه‌ای می‌رسیم که همه مستمری‌بگیران در فاصله کمتری حقوق خود را دریافت می‌کنند.

نحوه ارائه خدمات دولت به بازنشستگان در جامعه ما، به‌گونه‌ای است که دیگر جوانان رغبتی برای انجام وظایف خود ندارند، چرا که می‌دانند در آینده چنین سرنوشتی نصیب‌شان می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها