خبرهای داغ:
رئیس جمهور مودب و باهوش امریکا در مسیر بدتر از جرج بوش قدم گذاشت!
رئیس‌جمهوری آمریکا بی اعتنا به اعتراض گسترده ایرانیان در محیط‌های مجازی و تهدید معاون حقوقی ظریف به «اقدام»، قانون محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران را ابلاغ کرد.
کد خبر: ۸۶۰۸۶۶۱
|
۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالی که جنجال بر سر اینکه «آیا محدودیت سفر برای مسافران ایران در حکم نقض برجام هست یا نه» رسانه‌ها را به خود مشغول کرده بود، رئیس‌جمهوری آمریکا دیشب این مصوبه کنگره را بی‌سروصدا در میان اعداد و ارقام بودجه 1.1 تریلیون دلاری تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس فصل 203 متن لایحه بودجه سال 2016 آمریکا که اکنون قانون شده است، شهروندان 38 کشوری که تاکنون می‌توانستند برای تجارت یا گردشگری، مدت 90 روز بدون اخذ روادید در خاک ایالات‌متحده اقامت داشته باشند، اگر در 5 سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمی‌توانند» مانند قبل بدون روادید وارد آمریکا شوند.

این یعنی اتباع بسیاری از کشورهای اروپایی که می‌خواهند برای تجارت یا گردشگری به ایران پساتحریم سفر کنند، باید بین پای گذاشتن روی خاک ایران و سخت شدن ورود به آمریکا، یکی را انتخاب کنند.

برخی معتقدند که این کار به منزله بازگشت و اجرای غیرمستقیم تحریم‌ها علیه ایران و در حکم «نقض برجام» است.

این بند جنجالی از بودجه سال آینده آمریکا گریبان ایرانی‌های مقیم خارج را هم می‌گیرد. یعنی آن دسته از ایرانیانی که به هر ترتیب، شهروند کشورهای معاف از روادید (برای ورود به آمریکا) مانند انگلیس و استرالیا شده‌اند، اکنون دیگر نمی‌توانند به عنوان یک انگلیسی یا استرالیایی، بدون روادید به آمریکا سفر کنند و باید با همان گذرنامه غیرایرانی خود، در صف صدور روادید سفارتخانه‌های آمریکا بایستند.

سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، چندی پیش گفته بود که «اگر» این محدودیت‌ها اعمال شود و مغایر برجام باشد، ایران اقدام خواهد کرد.

«آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا هم در صفحه فیس‌بوک نوشته بود که صدای اعتراض ایرانیان را به گوش مافوق‌های خود می‌رساند؛ صدای اعتراضی که اگر هم رسیده باشد، گوش شنوایی در واشنگتن نداشته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها