فصل سوم جشنواره استانی شعر بسیج چهارفصل استان مرکزی که با عنوان فصل "نینوایی" در اراک در جریان بود با انتخاب آثار منتخب به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۸۶۰۸۶۳۷
|
۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج از اراک، میزبانی برگزاری کارگاه شعر و اختتامیه فصل سوم جشنواره را که عصر روز شنبه برگزار شد را کانون بسیج هنرمندان استان مرکزی در سالن شهید :مجتبی اکبرزاده"عهده‌دار بود، شاعران جوان و انقلابی استان مرکزی فصل سوم از دفتر شعر بسیج را تحت عنوان فصل "نینوایی" به پایان رساندند.

این جشنواره با محوریت شعر نینوایی با موضوعات پیامبر رحمت و امت واحده اسلامی، تداوم فرهنگ علوی، تداوم حماسه عاشورایی در بیداری اسلامی و راهپیمایی اربعین برگزار شد.

جشنواره فصل شعر بسیج با هدف شناسایی استعدادهای جدید، جوان، خلاق و متعهد و برنامه‌ریزی برای رشد آن‌ها، گشودن دریچه‌های تازه در رویکرد سرود، موسیقی، ترانه و ایجاد بسترهای همکاری با دیگر هنرها، ایجاد بستر مناسب در راستای ارتقا و گسترش سطح علمی و فعالیت گروه‌های سرود بسیج و کمک به فرآیند تولیدات هنری برگزار می‌شود.

در آغاز کارگاه مختاری از شاعران استان مرکزی دستمایه هنر را در عرصه بسیج نیز بی‌همتا و هنرمندان واقعی را شهدایی خواند با خون خود نقش‌آفرینی کردند.

عباس احمدی از شاعران نامی کشور و طنزپرداز صاحب نام در این کارگاه به بیان مطالبی درخصوص شعر آئینی پرداخت، شعر آئینی که از دهه 80 به زعم تلاش‌های استاد مجاهد پدر شعر آئینی کشور قامت راست کرده و توانسته در این مدت در عرصه شعر شاعران زیادی را مجذوب خود کرده و با خود همراه سازد.

وی افزود: شعر آئینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهشی درخور توجهی داشت.

این شاعر طنزپرداز کشور گفت: شاعران بایستی وارد حوزه‌های اجتماعی نیز شوند شعر باید درد اجتماع را بیان کند وحدت را مدنظر قرار دهد و این مسئله متاسفانه در شعر آئینی امروز به ویژه در شعر شاعران جوان کمتر به چشم می‌خورد.

احمدی با اشاره به نظرات استاد مجاهد در حوزه شعر آئینی گفت: استاد مجاهد مشکلات شعر آئینی را عدم مطالعه کافی شاعران جوان می‌داند و معتقد است که مطالعات آنان در عرصه غیرشعری مانند نهج‌البلاغه و کتب دینی دیگر کم بوده ولی مطالعات شعری مکفی دارند و این امر سبب شده تا شعر به سمت محسوسات رود.

وی افزود: آفت شعرهای آئینی اغراق بیش از اندازه یا حتی خفیف کردن و استخفاف مقام معصومین(ع) است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مولف کتاب طنز مخزن‎الاشرار تصریح کرد: شعر آئینی شاخه‌های مختلفی داشته که شعر هیئت یکی از این شاخه‌هاست ولی دامنه شعر آئینی گسترده‌تر از شعر هیئت است این نوع از شعر دارای حوزه‌های متعددی از جمله حوزه اعتقادات، حوزه اخلاق، حوزه عبادی، حوزه اجتماع و سیاست و حوزه مدح است که شعر آئینی در حوزه مدح بیشتر به کار می‌رود ولی بایستی در دیگر حوزه‌ها نیز سروده شود.

در این کارگاه اشعار محتوا محور و ارزشی از سوی شاعران قرائت شد و از نظر محتوایی و زبانی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این مراسم که با شعرخوانی شاعران همراه بود بنا به رأی هیئت‌داوران این جشنواره علی احدی مقام اول این فصل از جشنواره شعر بسیج را به خود اختصاص داد و محمد زارعی از دلیجان و امیر خسروی عناوین دوم و سوم را به دست آوردند.

همچینی از آثار دیگری در این جشنواره تقدیر شد از جمله خانم‌ها مهدیه امینی از ساوه، فائزه زندی، ملیحه اکبری، بهاره ایمانی‌راد، پرستو علی‌عسگرنژاد و حمیده پارسافر و آقایان طباطبایی، محمدرضا ناصری

مهدی رحیمی شاعر نامی استان و کشور و نیز سیدمهدی حسینی داوری آثار این فصل از جشنواره شعر بسیج استان را بر عهده داشتند.

به زودی فراخوان چهارمین کارگاه جشنواره شعر بسیج هنرمندان با موضوع شعر انقلاب به مناسبت ایام‌الله دهه فجر منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات