عضو كميسيون عمران مجلس با اشاره به لزوم ارائه تسهيلات كم بهره توسط بانك‌ها به جوانان جهت پيشگيري از اعتياد، گفت: مبارزه همه جانبه تنها با همكاري تمام دستگاه‌هاي كشور انجام شدني است.
کد خبر: ۸۶۰۸۲۵۵
|
۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، علي نعمت چهاردولي   در رابطه با رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: طرح اين رويكرد از جانب وزير كشور و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر جاي تقدير و تشكر دارد چراكه در صورت توجه جدي به اين رويكرد مي‌توانيم شاهد اثرات مطلوب آن در جهت كاهش اعتياد و مبارزه با مواد مخدر باشيم.

وي با بيان اينكه اعتياد عاملي تك وجهي نيست و عناصر متعددي در بروز آن دخالت دارند، افزود: بيكاري، مشكلات خانوادگي، طلاق، افسردگي، در دسترس بودن مواد مخدر از جمله علل اعتياد به شمار رفته كه براي مبارزه همه جانبه با آن بايد ريشه‌ها بررسي و جهت رفع آن گام برداشت.

اين نماينده مجلس ادامه داد: نبود فرهنگ و آموزش مناسب و عدم برخورد بازدارنده از جانب قوه قهريه و قضائيه نيز از ديگر دلايل مهم و با اهميت افزايش اعتياد به شمار رفته و در نتيجه براي ريشه كني اعتياد همه نهادهاي اجتماعي بايد ژاي كار آيند تا بتوانيم در عرصه مبارزه همه جانبه با مواد مخدر فائق آييم. آموزش و پرورش و ساير نهادهاي آموزشي ميان ساير دستگاه‌ها نقش بي بدليل داشته چراكه از ابتداي دوران مدرسه دانش آموزان با روش‌هاي غير مستقيم بايد از عوارض اعتياد و مضرات اين بلاي خانمان سوز آگاهي يابند.

چهاردولي بيان داشت : ارائه آموزش‌هاي مهارت‌هاي زندگي و نحوه صحيح برخورد با مشكلات، توانايي نه گفتن به پيشنهاد دوستان، روش صحيح دوستيابي و چگونگي مواجه درست با ناملايمات از مسائل مهمي به شمار رفته كه در كاهش اعتياد و مبارزه با مواد مخدر بسيار حائز اهميت است. اينكه به دليل نبود آگاهي و دانش افراد به دامن اعتياد گرفتار شوند نوعي غفلت اجتماعي است و بايد جهت ارتقاء آموزش جوانان و نوجوانان گام‌هاي موثري را برداشت.

عضو كميسيون عمران مجلس با اشاره به نفش اولياء و مربيان در پيشگيري از اعتياد عنوان كرد: والدين بايد روش‌هاي صحيح فرزند پروري را فراگيرند و بدانند چگونه بايد با فرزندن خود رفتار كنند تا در جامعه با كمترين ناهنجاري و آسيب همراه شوند و يا به نوعي مصون سازي فرزندانشان را از آسيب‌هاي اجتماي فراگيرند.

وي گفت: علاوه بر آموزش و پرورش، سازمان تبليغات اسلامي، بهزيستي، شهرداري، وزارت ارشاد ، نيروي انتظامي و ساير نهادها نيز بايد به نقش مهم خود در پيشگيري از اعتياد واقف باشند و در جهت همكاري‌هاي هاي هرچه پررنگ‌تر گام بردارند.

اين نماينده مجلس اظهاركرد: بانك‌ها نيز با ارئه تسهيلات كم بهره و مي‌توانند سبب ايجاد اشتغال و استخدام شوند و به جاي اينكه پول مردم را پس انداز كنند مقداري از آن ر در جهتكاهش اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي بكار گيرند.

چهاردولي به موضوع همكاري قوه قضائيه و نيروي انتظامي اشاره رد و گفت: نبايد به دليل اين زندان‎ها ظرفيت بيشتر زندانيان مربوط به مواد مخدر را ندارد از دستگيري آن امتناع ورزند و يا به راحتي امكان آزادي آن از زندان فراهم شود. بنابراين بايد توجه داشت كه مبارزه همه جانبه تنها با همكاري تمام دستگاه‌هاي كشور انجام شدني است.

وي با بيان اينكه برخي از كمپ‌هاي ترك اعتياد محلي براي در آمدزايي شده است، نظارت بر اين كمپ‌ها ضرورت دارد و در كنار توجه به اين مسئله بايد اجازه فعاليت هرچه بيشتر به گروه‌هاي« ان اي» داده شود. اين گروه‌ها در حال حاضر ضعيف شده‌اند و انگ سياسي كاري به آنها زده مي‌شود بايد بررسي شود و اگر واقعا اين گروه‌ها بهانه‌اي براي فعاليت سياسي نهادهاي خارجي و تهاجم فرهنگي شده است را اصلاح كنيم ولي نه اينكه در كل در جهت حذف آن باشيم. توجه به اصلاح و گسترش فعاليت اين گروه‌ها در پيشگيري و مبارزه با اعتياد اهميت ويژه اي دارد.

عضو كميسيون عمران مجلس با اشاره به نقش مجلس در جهت پيشگيري از اعتياد گفت: وزي كشور در برنامه ششم بايد به مسئله مواد مخدر توجه داشته باشد و در اين رابطه جلساتي را با كميسيون‌هاي مختلف همچون كميسيون قضايي، بهداشت و درمان و امنيت ملي بگذارد.

اين نماينده مجلس در رابطه با نقش شادي در پيشگيري از اعتياد گفت: معقدم در هر كشوري هر چيزي بايد سرجاي خودش باشد. اصول بايد رعايت شود و شادي و ساير مناسبات عزاداري لازم بوده همه به اندازه خود وجود داشته باشد. جوانان نيز بايد بدانند كه شادي ناشي از مواد مخدر توهمي بيش نيست و ماندگاري ندارد همچنين عوارض زيادي بر سلامتي آنها دارد. البته دشمن از اين مسئله درصدد بوده كه سوء استفاده كند كه فرهنگ سازي و ورود ائمه جماعت و فعاليت مساجد در اين فرهنگ سازي جهت شناساندن شادي معقول و سالم بسيار موثر است.
ارسال نظرات