آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت مواد خوراکی در آستانه شب یلدای امسال نسبت به آخرین شب یلدا در دولت دهم 64 درصد افزایش یافته است. به عبارتی مردم برای تهیه همان سفره سال 1391 باید 64 درصد پول بیشتری پرداخت کنند.
کد خبر: ۸۶۰۸۲۰۵
|
۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰

به گزارش بسیج، در آستانه شب یلدا، گرانی برخی مواد غذایی خبر خوشی برای خانوارها محسوب نمی‌شود.

یکی از شعارها و وعده‌های مسئولان دولت بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، خصوصا کالاهای اساسی و مواد غذایی بود. مسئولان دولت بارها افزایش تورم در دولت دهم را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

اینک در آستانه شب یلدا که به رسم سنت دیرینه،‌ مردم اقدام به خرید مواد غذایی خصوصا میوه می‌کنند، فرصت مناسبی است تا کنترل قیمت مواد خوراکی در دولت یازدهم را به کمک آمارها به قضاوت گذاشت.

مقایسه‌ای میان قیمت مواد غذایی در روزهای منتهی به یلدای 1394 با آخرین شب یلدایی که مردم در دولت دهم گذراندند یعنی یلدای 1391، نشان می‌دهد شب یلدای خانوارهای ایرانی در شرایط فعلی بسیار گران‌تر از دوران دولت دهم خواهد گذشت.

برای این مقایسه از آمارهای هفتگی بانک مرکزی از متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراکي در تهران در در دو مقطع 24 آذر سال 1391 و 20 آذر 1394 استفاده شده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت مواد خوراکی در آستانه شب یلدای امسال نسبت به آخرین شب یلدا در دولت دهم 64 درصد افزایش یافته است. به عبارتی مردم برای تهیه همان سفره سال 1391 باید 64 درصد پول بیشتری پرداخت کنند. در میان سایر خوراکی‌ها، میانگین قیمت میوه‌جات نسبت به یلدای سال 91 بیش از 80 درصد افزایش یافته است.

مقایسه قیمت مواد خوراکی در شب یلدا در دولت‌های دهم و یازدهم
بر اساس این آمار، عدس با 137 درصد، سیب‌زمینی با 128 درصد و گوجه‌فرنگی با 124 درصد به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم گرانی نسبت به یلدای سال 91 قرار گرفته‌اند.

مقایسه قیمت مواد خوراکی در شب یلدا در دولت‌های دهم و یازدهم

در میان میوه‌جات که معمولا رونق‌بخش سفره شب یلدای خانوارهای ایرانی است، بیشترین گرانی نسبت به دولت قبل به ترتیب به خیار با 85 درصد، نارنگی با 78 درصد، پرتقال با 76 درصد، لیموشیرین با 75 درصد و سیب با 71 درصد قرار دارند.
ارسال نظرات