روسیه امسال از نظر فروش نفت به بازارهای آسیایی، گوی سبقت را از ایران ربود.
کد خبر: ۸۶۰۸۱۶۱
|
۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳

به گزارش بسیج، به نقل از یورونیوز، فروش نفت روسیه در بازارهای آسیایی امسال نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش یافت و به یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسید. روسیه با این کار ،سهم خود در این بازارها به 7.3 درصد رساند.

روسیه که از این به بعد به پنجمین تامین کننده نفت آسیا تبدیل شده است به نظر می رسد ثمر تلاش های ولادیمیر پوتین رئیس جمهور خود را جمع آوری می کند که توانست نظر چین و کره جنوبی را برای خرید نفت از این کشور جلب کند.

هدف روسیه از این کار، کاستن وابستگی خود به بازار اروپا بود که به علت بحران اوکراین، خرید نفت از روسیه را تحریم کرده است.
کاهش ارزش روبل در برابر دلار نیز در افزایش صادرات نفت روسیه به آسیا نقش داشته است. چون وقتی ارزش روبل در برابر دلار پایین باشد هزینه تولید نفت در روسیه ارزان تر تمام می شود.
عربستان سعودی با فروش چهار میلیون و دویست هزار بشکه در روز به آسیا جایگاه نخست را در تامین نفت آسیا داراست. رقابت بین اعضای اوپک نیز برای به دست آوردن بازارهایی آسیایی وجود دارد. به همین علت عراق با ارزان فروشی و افزایش یک چهارمی فروش نفت خود به آسیا با پیشی گرفتن از کویت در جایگاه سوم تامین نفت آسیا قرار گرفته است.
نفتی که عراق به آسیا می فروشد نیمی از کل نفتی است که عربستان سعودی به کشورهایی آسیایی می فروشد.

ارسال نظرات