رئیس ستاد انتخابات گیلان با اشاره به فعالیت انتخاباتی حدود 230 نفر در استان گیلان برای ورود به مجلس، بیان کرد: این عدد نسبت به دوره نهم، حدود 21 نفر افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۶۰۷۱۷۲
|
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، محمد احمدی‌پور، معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان امروز، 24 آذر در نشست ستاد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری استان، با اشاره به حساسیت انتخابات در کشور، اظهار کرد: فضای رسانه‌ای فضای سالمی است و امیدواریم این روال تا زمان انتخابات ادامه داشته باشد تا به یک نقطه مطلوب برسیم.

وی بر لزوم اجرای قانون در انتخابات به عنوان محور اصلی تاکید کرد و افزود: کار بر مبنای قانون در تمام مراحل انتخابات، مطالبه نظام است. مشارکت حداکثری در کنار رعایت قانون، دغدغه رسانه‌ها در بحث انتخابات است. در واقع هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند نسبت به اصل مشارکت حداکثری و حضور همه اقشار در عرصه انتخابات بی توجه باشد.

رئیس ستاد انتخابات گیلان با اشاره به کرکرد حمایتی و انسجام‌بخش انتخابات در برابر تهدیدات و چالش‌های داخلی و خارجی پیش روی نظام، تصریح کرد: همه صاحب‌نظران سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و... به این کارکرد قائل هستند. فرمایشات مقام معظم رهبری و سایر مسئولان کشور نیز بر این نکته تاکید می‌کند.

احمدی‌پور انتخابات را دیپلماسی عمومی و نشانه قدرت و وحدت مردم دانست و گفت: در مقابل این کارکرد مثبت، کارکرد تعمیق شکاف‌های ملی و قومی که برگرفته از نوع رفتار نقش‌آفرینان عرصه انتخابات است، وجود دارد لذا دلسوزان نظام به دنبال تحقق رویکرد اول هستند.

وی در ادامه به برگزاری دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و متذکر شد: تشکیل هیئت اجرایی مجلس خبرگان رهبری در استان‌ها با دستور وزیر کشور از 21 آذر آغاز شده و تا 25 آذر ادامه دارد. ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان نیز از 26 آذر لغایت دوم دی‌ماه انجام می‌شود. طی این دوره 10 روزه، داوطلبان یا نمایندگان آنها باید به فرمانداری رشت مراجعه کنند. ثبت نام فقط در فرمانداری رشت یا وزارت کشور انجام می‌شود. تایید صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری با شورای نگهبان است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان با بیان اینکه هیئت اجرایی انتخابات خبرگان تا 25 آذر تشکیل می‌شود، اضافه کرد: تبلیغات کاندیداهای مجلس خبرگان از 22 بهمن آغاز می‌شود و تا 5 اسفند 94 ادامه دارد. همچنین یک برنامه تلویزیونی از شبکه استانی برای داوطلبان مجلس خبرگان پیش‌بینی شده است.

احمدی‌پور از تشکیل هیئت اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی از 28 آذرماه جاری تا سوم دی خبر داد و عنوان کرد: در این مدت، فرمانداران شهرستانی هیئت 20 نفره معتمدین را مشخص می‌کنند. براساس پیش‌بینی قانون، احتمال یکسان بودن هیئت اجرایی انتخابات مجلس و خبرگان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ثبت نام از داوطلبان مجلس از 28 آذر آغاز می‌شود و تا 4 دی ادامه دارد، گفت: بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلتمی در هیئت اجرایی انجام می‌شود. در واقه هیئت‌های اجرایی در شهرستان‌ها وظیفه تایید صلاحیت‌ها را به عهده دارند.

رئیس ستاد انتخابات گیلان خاطرنشان کرد: تبلیغات مجلس شورای اسلامی برخلاف خبرگان رهبری از 29 بهمن آغاز می‌شود و تا 5 اسفند ادامه دارد. همچنین ثبت نام انتخابات مجلس در 11 فرمانداری صورت می‌‌گیرد. انتخابات خبرگان در یک حوزه اصلی(رشت) و 42 حوزه فرعی برگزار می‌شود؛  انتخابات مجلس نیز در 11 حوزه  اصلی و 32 حوزه فرعی صورت می‌گیرد. براساس انتخابات ریاست جمهوری، 2 هزار و 887 شعبه اخذ رای پیش‌بینی شده است.

احمدی‌پور با اشاره به فعالیت انتخاباتی حدود 230 نفر در استان گیلان برای ورود به مجلس، بیان کرد: این عدد نسبت به دوره نهم، حدود 21 نفر افزایش یافته است.

وی از به کارگیری 56 هزار نفر نیروی غیر دولتی در مراحل مختلف انتخابات اعم از اجرا، نظارت و امنیت خبر داد و گفت: در مجموع فرایند انتخابات در کل کشور الکترونیکی انجام می‌شود و تنها شمارش آرا و رای‌گیری غیر الکترونیک است. برخی از کلانشهرها انتخابات اسفندماه را به صورت الکترونیک برگزار می‌کنند، اما انتخابات الکترونیک در این دوره شامل حال رشت نمی‌شود. تلاش داریم از صندوق‌های سیار اخذ رای بکاهیم تا از ایجاد شبهه جلوگیری شود.

این مقام مسئول از تشکیل ستاد پیش‌گیری از جرائم انتخاباتی در دادگستری گیلان خبر داد و متذکر شد: براساس قانون، تنها وزارت کشور و هیئت‌های نظارت اجازه بازرسی از حوزه‌های انتخاباتی را دارند. ستاد امنیت انتخابات نیز در کنار ستاد انتخابات تشکیل خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه انتخابات در شهرهای بزرگ با انتخابات در شهرهای کوچک متفاوت است، یادآور شد: انتخابات در کلانشهرها بیشتر تحت تاثیر احزاب و جناح‌هاست، اما در سایر شهرها، مسائل محلی و قومی اثرگذار است لذا بازیگران عرصه انتخابات باید عرف عمومی، اخلاق و قانون را رعایت کنند.

ارسال نظرات