خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه همدان:

مسئله وقف در جمهوری اسلامی لازم و نیازمند تقویت است

مدیر حوزه‌های علمیه همدان با بیان اینکه مسئله وقف در جمهوری اسلامی لازم و نیازمند تقویت است، گفت: روحانیون به اهمیت و اثرات وقف در منبرهای خود در روستاها شهرها توجه کنند و یک جلسه را به این موضوع اختصاص دهند.
کد خبر: ۸۶۰۷۱۵۰
|
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت‌الله سید مصطفی موسوی اصفهانی امروز در همایش استانی «یاوران وقف» در استان همدان اظهار داشت: سردار شهید همدانی سال‌های زیادی از عمر خود را در راه ایثار، جهاد و قدم برداشتن برای انقلاب و خداوند صرف کرد و در آخر نیز به آرزوی شهادت رسید.

وی با اشاره به اهمیت موضوع وقف بیان کرد: وقف از مسائل مهمی است که اسلام برای ادامه کارهای خیر پی‌ریزی کرده و صدقات را به دو بخش جاریه و منقطعه تقسیم کردند که وقف یکی از شاخه‌های صدقه جاریه است.

مدیر حوزه‌های علمیه همدان عنوان کرد: یکی از نتایج پیروزی انقلاب اسلامی، خون شهدای انقلاب و دفاع مقدس و توصیه‌های امام راحل، احیای سنت‌های فراموش شده اسلام بود که احیای وقف و نماز جمعه از جمله آن است.

وی افزود: نماز جمعه از برنامه‌ها و روش‌های مسلم اسلام بود که در باب آن سوره جمعه نیز در قرآن آمده است که عملا فراموش شده بود اما به برکت انقلاب سنت نماز جمعه زنده شد و برای ادامه انقلاب مادر انقلاب‌ شد.

موسوی اصفهانی گفت: تمام تجمعات، کمک به جبهه‌ها، تبیین مسائل سیاسی و اعتقادی اسلام، تصمیم‌گیری‌ها و غیره در سایه احیای نماز جمعه انجام شد و برگشت موقوفات به وقف نیز از دیگر موارد احیا شده بود که در سایه انقلاب، خون شهدا و استقامت امام و امت به دست آمد.

وی با بیان اینکه در زمان پهلوی و طاغوت بسیاری از موقوفات از بین رفت، بیان کرد: با حکم امام راحل و تصویب مجلس موقوفات به حالت اولیه خود بازگشتند و اوقاف تلاش زیادی کرد تا بی اعتمادی‌های ایجاد شده از زمان پهلوی را از بین ببرد ولی هنوز ذهنیتی در این زمینه وجود دارد که با اجرای دقیق نیات واقف می‌توان به رفع آن کمک کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان تصریح کرد: هنوز هم برای برخی افراد خیر که قصد وقف مال خود را دارند سئوال پیش می‌آید که آیا وقف ما به مورد نیت مصرف می‌شود یا نه و یا اینکه در طول زمان باقی می‌ماند یا از بین می رود.

وی با بیان اینکه مسئله وقف در جمهوری اسلامی لازم و نیازمند تقویت است، افزود: روحانیون به اهمیت و اثرات وقف در منبرهای خود در روستاها شهرها توجه کنند و یک جلسه را به این موضوع اختصاص دهند.

موسوی اصفهانی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه به مدت 14 قرن مسائل اسلامی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی- اسلامی، حجاب، حج، نماز، روزه، جهاد فی سبیل‌الله و غیره را زنده کرده‌اند که زیربنای اقتصادی قسمت عمده حوزه‌های علمیه از محل موقوفات تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه موقوفات از زمان صفویه با فراز و نشیب‌های مختلفی مواجه بودند، گفت: موقوفات شیخ علیخان زنگنه حدود 400 رقبه را وقف طلاب، روحانیون و مسائل دینی کرده که قسمت عمده آن باقی است و عمده مخارج مدرسه علمیه زنگنه همدان به برکت موقوفات شیخ علیخان زنگنه تهیه می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان تصریح کرد: بعد از 300 سال از زمان مرحوم علامه مجلسی و وقف موقوفه زنگنه تعداد زیادی عالم، مجتهد و مبلغان دینی در این مدرسه تربیت شده است و دین را تبلیغ کرده‌اند که باید گفت چه باقیات صالحاتی بهتر از این برای انسان وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید روحانیون و علما در جلسات خود از وقف کردن و اثرات آن بگویند از این سنت حسنه حمایت کنند، افزود: باید مردم را به ایجاد وقف جدید تشویق کنیم و رد صورتی که خود نیز توانایی انجام آن را داریم وارد عمل شویم، چرا که در قرآن نیز به آن سفارش شده است.

موسوی اصفهانی با بین اینکه مسئله وقف دین خدا را نگهداشته است، اظهار داشت: علما در کنار ثروتمندان واقف توانستند دین خدا را 14 قرن حفظ کنند.

وی از مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان خواست تا در زمینه بازگرداندن موقوفات تصاحب شده و یا نقل و انتقالاتی که رد موقوفات انجام گرفته وارد عمل شوند و افزود: گزارش شفافی از موقوفات تصرف شده در همدان ارائه شود.

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان گفت: یکی از موارد مورد صحبت بانک ملی دور میدان امام خمینی(ره) همدان است که زمین آن وقف شاهزاده حسین(ع) است و رد این راستا نیز نیاز به شفاف سازی است و اگر اوقاف زمین آن را اجاره داده و یا اجاره بهای معقول دریافت می‌کند باید به طور شفاف اعلام شود.

وی اظهار داشت: مردم می‌خواهند مال خود را در اختیار اوقاف بگذارند پس انتظار دارند اوقاف حافظ مال آنها باشد، ضمن اینکه در زمینه نیات واقفین هیچ وقفی جایز نیست تا در غیر نیتی که واقف وقف کرده، صرف شود.

موسوی اصفهانی تصریح کرد: در زمانی به ما فشار آوردند تا موقوفه زنگنه فروخته و تبدیل به احسن شود و به جای آن مغازه‌های گران‌بها احداث شود و در مکان دیگری مدرسهای با امکانات بهتر و کاملتر ایجاد شود که با این موضوع مخالفت کرده و مکرر گفته شد که طبق موازین شرعی باید موقوفات نگهداری شوند، حتی از دفتر رهبری استفتاء کردیم و گفته شد به هیچ وجه جایز نیست.

وی با بیان اینکه هدف درآمدزایی نیست بلکه هدف رعایت موازین شرعی است، افزود: در یکی از شهرستانها نیز یکی از مراکز فرهنگی از اوقاف زمینی را گرفته بودند که البته مسئولان اوقاف، حق ندارند زمین وقفی را برای مسائل فرهنگی حتی برای مسئله قرآن اگر مورد نیت واقف نیست، ارائه دهند مگر اینکه زمین اجاره داده شود و اجاره بهای آن برای نیت واقف هزینه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار