بخش دوم/گفت‌وگوی تفصیلی خبرگزاری بسیج با سردار نقدی؛
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: همان زمان جنگ می توانستند همانجا جلوی دشمن را بگیرند تا سمت سوسنگرد نیاید و اینکه بخواهند بیایند فتح المبین انجام دهند باید یک نفر بیاید اینها را سازماندهی کند، تجهیز کند، اسلحه بدهد و بعد بگویند ما مفت می جنگیم. در عرصه اقتصاد هم ما حاضریم برای نجات وضعیت اقتصادی مفت بجنگیم منتها باید ابزار کار را به ما بدهند.
کد خبر: ۸۶۰۷۰۹۹
|
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
خبرگزاری بسیج/سید حسین علوی-بهزاد مهرکش: بخش نخست گفت‌وگوی اختصاصی خبرگزاری بسیج با سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین که چندی پیش منتشر شد با واکنش های گسترده ای در فضای رسانه ای مواجه شد. انتقاد صریح سردار از رویه وزارت ارشاد و پرداخت عمده یارانه مطبوعات به مفسدین اقتصادی از مهم ترین محورهای بخش نخست این گفت و گو بود. وضعیت علوم انسانی و  راهکارهای بسیج برای آن و پاسخ به برخی ادعاهای مطرح در این زمینه که از سوی چهره هایی با جایگاه های ویژه سیاسی نیز بیان می‌شود بخش دیگری از این گفت و گو را تشکیل می داد. اشاره به دو نگاه تقابلی انقلابی و اشرافی از ابتدای انقلاب نیز از جمله موضوعاتی بود که مورد موشکافی رئیس سازمان بسیج مستضعفین قرار گرفت. آنچه در ادامه می آید بخش دوم این گفت و گو است. ظرفیت ویژه بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی، اشاره به واقعیت های اقتصاد شکست خورده غرب و ریشه یابی مشکلات اقتصادی ما از محورهای مهم این بخش از گفت و گو است. به اعتقاد سردار نقدی، امروز در حوزه اقتصاد نیاز به مدل استفاده از ظرفیت بسیح در زمان جنگ داریم. نقدی می گوید همانطور که در جنگ مفت جنگیدیم امروز هم حاضریم مفت بجنگیم اما باید ابزار لازم و شرایط آن را افرادی که کار به دستشان است مهیا کنند.  بخش دوم گفت و گوی خبرگزاری بسیج با سردار نقدی را در ادامه می خوانید:

بسیج مستضعفین، چه فعالیتی در راستای تربیت نیروهای رسانه‌ای و ایجاد رسانه‌های در تراز انقلاب اسلامی صورت داده است؟

ما در این زمینه در حال تلاش هستیم، جوانهای زیادی را آموزش دادیم و بعضی از این افراد یک تنه یک سایت را طراحی کردند و بیش از 20 هزار مخاطب دارند و بدون هیچ امکاناتی و صرفا با امکانات شخصی خود، فعالیت می‌کنند. منتها توجه کنید فعالیت های ما در این زمینه با استفاده از ظرفیت بسیج مردمی است. اما جریانی که به مفسدان اقتصادی متصل است، ثروتهای بادآورده و افسانه‌ای از همین مفسدین اقتصادی فراهم کرده و پشتوانه ای برای خودشان درست کردند که هرچه قدرهم خرجش می کنند تمامی ندارد.

خب نمی توان به یارانه مطبوعاتی برای تقویت رسانه‌های مختلف که توسط همین جوانان اداره می‌شود اتکا کرد؟

خب ببینید الان متاسفانه معیارهایی را گذاشتند که یارانه مطبوعاتی دولت به همین افراد مفسد اقتصادی برسد و آن را برای بعضی رسانه هایی که ارزش مدار هستند ممنوع کردند؛ حتی پول همین تبلیغات و این آگهی نیز دست آنها می رود همچنانکه پول های دزدی نیز در دست آنهاست و آگهی و یارانه هم دست آنها می رود و آنها هم هر روز فربه تر می شوند.

البته علاوه بر این، به ازای هر تذکری که به یک رسانه داده می شود از یارانه مطبوعاتی آن نیز کم می کنند؛ مثلا الان روزنامه‌ای هست در جریان انقلاب که مبلغی به عنوان یارانه مطبوعاتی برای آن مصوب شده و در پی تذکرات مکرر، یارانه آن به کمتر از یک پنجم رسیده است. خب فارغ از این موضوع، مساله دیگری که اکنون در فضای کشور مطرح است و رهبر انقلاب بر آن تاکید چندباره داشته‌اند، اقتصاد مقاومتی است؛ شما پیشتر به بحث شکست اقتصاد در فضای لیبرام دموکراسی اشاره کرده و در سخنان خود به اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی موفق هم تاکید کرده‌اید. فرمانی نیز در این باره وجود دارد مبنی بر لزوم استفاده دولت از ظرفیت بسیج و سپاه در اقتصاد مقاومتی که البته تا این لحظه دولت از آن اعراض کرده است. لطفا ابتدا توضیح دهید که بسیج چطور می تواند در این حوزه نقش آفرینی کند؟ درثانی علت اعراض مسئولین و دولتمردان از اعلام آمادگی کامل بسیج برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی را در چه می‌دانید.

علم اقتصاد غرب، شکست فاحش خورده است و علت آن هم این است که با وجود استفاده از زور و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی و استفاده از ترور و نفوذ و حمایت از دیکتاتورها دارد منافع کشورهای دیگر را چپاول می کند. شما ببینید در لیبی آمدند و آن را زیر و رو کردند. لیبی الان یک کشور نیست و حتی سفارت خانه های تمام کشورها در تونس مستقر بود، اصلا امنیتی در لیبی وجود ندارد و عملا رها شده است و نفت سرشار آنجا به سمت امریکا و اروپا دارد سرازیر می شود. در عراق نیز آمدند به عراق حمله کردند و به عنوان غرامت جنگشان نفت آنجا را می برند. در کویت نیز همین طور، آمدند با صدام تبانی کردند، صدام به کویت حمله کرد و بعد خودشان آنجا را پس گرفتند و الان هم بخش اعظم نفت کویت را به عنوان غرامتهای جنگی و این که آمدند آنجا را آزاد کردند چپاول می کنند. نفت عربستان نیز روزانه 10 میلیون به صورت رسمی می رود و به صورت غیررسمی نیز وجود دارد. حالا اینکه فرانسه چگونه الماسهای آفریقای مرکزی و اورانیوم را چپاول می‌کند و در آنجا آدم کشی می کند، اطلاعات ما خیلی محدود است؛ آنجا نسل کشی می کنند و در فضای مجازی، همین کشتار مسلمانها را در افریقای مرکزی ببینید که فرانسه چه کاری در آنجا انجام داده است.

می توان گفت بخشی از قراردادهای نظامی غرب با کشورهای منطقه هم در همین راستاست؟

شما ببینید با وجود این چپاولها و تبانی ها؛ به فرض مثال تانکی را درست می کنند و با چندین برابر قیمت تمام شده به عربستان و امارات می‌فروشند. خب اقتصادشان زمینگر است، اگر این ابزار چپاول را از آنها بگیرند و فقط بخواهند متکی به علم اقتصادشان شوند و از اهرم امنیتی، سلاح و ناو هواپیمابر و ترساندن و گذاشتن فلان دیکتاتور برای چپاول ثروت کشورهای دیگر استفاده نکنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مردم غرب هم دیگر را می خورند! لذا علم اقتصاد این ها وحشتناک با شکست مواجه شده است و امروز تمام سرمایه های غرب به سمت چین و سنگاپور است برای اینکه آنجا تولید به صرفه تر است، اگر علم اقتصاد اینها علم برتری بود، باید این روند را کنترل و مهار می کرد.

حالا مشکل اقتصاد ما که یک کشور اسلامی هستیم چیست؟

در کشور خود ما ریشه ناکامی هایی که داریم در عدم اجرای احکام اسلامی و تدابیر ولایت در هرعرصه است که لزوما باید اجرا شود. ما نیز از همان روز اول که مقام معظم رهبری بحث نظریه اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند بسیج وارد این نظریه شد و آن را تبیین کرد و برایش جزوه نوشت، اولین جزوه‌ای که درباره اقتصاد مقاومتی در کشور نوشته شد و صحبتهایی در تبیین این مسئله شد در بسیج صورت گرفت و در حلقه های صالحین و برای بدنه بسیج تشریح شد که اقتصاد مقاومتی چیست و چه باید بکنیم. در این زمینه خیلی تلاش شد و پیشنهادات و راهکارهای این کار مدون شد و کارهایی که بسیج می تواند انجام بدهد اجمالا ترسیم و به دولت قبلی ارائه شد و بنده با سردار جعفری پیش رئیس جمهور رفتیم و ایشان نیز با پنج نفر از معاونین و وزرای وقت خود طی سه جلسه حرف ها زده شد و راهکارها و پیشنهادات را اراده دادیم و ازسوی معاونین و وزرا نیز تصدیق شد، منتها عملا حمایتی صورت نگرفت و این دولت نیز که سرکار آمد به همین صورت بود.

شما متوقف ماندید؟

نه ما متوقف نماندیم و خود بسیجیان با همان عرق بسیجی که وجود دارد در همان حد امکانات خود شروع به اثبات امکان پذیری این بحث کردند؛ مثل ابتدای جنگ که کسی بسیجی ها را قبول نداشت و آنها وارد منطقه می شدند و با هرسلاحی که پیدا می کردند در دست داشتند و هرجایی که بود می ایستادند و مقابل دشمن می جنگیدند و ارتش نیزآنها را باور کرد و نیروهای مسلح نیز وجود بسیج را در جبهه ها پذیرفتند و بعد اینها را سازماندهی کردند و منفعتش را نیز بردند. امروز هم ما داریم به خط می زنیم تا مسئله اقتصادی حل شود و بالاخره کسانی که فرمان اقتصاد و قرارگاههای اقتصادی در دستشان است، می بینند که کار دارد خوب پیش می رود می آیند و می گویند که شما بیایید و ما حمایت می کنیم؛ ما الان به خط زده ایم و الان هم امکان پذیری این راهکارها را گفتیم و اثبات کردیم، اصل مشخص است و می شود به این صورت در کشور اشتغال زیاد به راه انداخت و تولید را به شدت ارتقا بخشید و کارهای زیادی انجام داد و این کار شدنی است، منتها آن افرادی که قرارگاههای اقتصادی در دستشان است پای کار و استفاده از این ظرفیت نیامدند.

بدون استفاده از ظرفیت بسیج امکان تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد؟

دقت کنید اگر سراغ بسیج نیایند، هیچ وقت امروز نیز عملیاتی چون فتح المبین و بیت المقدس با همان گروههای بسیجی که در خط رفتند و آرپیچی به دست گرفتند محقق نمی شود؛ همان زمان جنگ می توانستند همانجا جلوی دشمن را بگیرند تا سمت سوسنگرد نیاید و اینکه بخواهند بیایند فتح المبین انجام دهند باید یک نفر بیاید اینها را سازماندهی کند، تجهیز کند، اسلحه بدهد و بعد بگویند ما مفت می جنگیم. در عرصه اقتصاد هم ما حاضریم برای نجات وضعیت اقتصادی مفت بجنگیم منتها باید ابزار کار را به ما بدهند که بتوانیم بجنگیم، اخیرا مقام معظم رهبری در هفته دولت از رئیس جمهور و معاونشان خواستند که جلسه ای با بسیج بگذارند در راستای استفاده از ظرفیت بسیج و سپاه و بعد از دو سه ماه از ما دعوت کردند و ما رفتیم آنجا و به آقای جهانگیری توضیح دادیم که ما این طرح ها را به عنوان نمونه می دهیم نه به عنوان کل کاری که می شود انجام داد، بالاخره باید یک جایی اینها عملیاتی شود تا بتوانیم سراغ طرحهای دیگر برویم. این نمونه ها را ارائه دادیم و ایشان هم گفت که از لحاظ بنده این طرحها قابل قبول است منتها دستگاه تخصصی باید نظر بدهد و این مطلب را هم گفت که اگر آنها نظر بدهند که مشکل فقط مسائل مالی و تسهیلات است ما آن را حل می کنیم؛ الان هم به وزارتخانه مربوطه ارجاع داده اند و نمی دانیم چه زمانی جواب خواهند داد؟

چقدر از این جلسه و ارجاع می گذرد؟

حدودا دو ماه.

امیدوار هستید جواب بگیرید؟

دکترین نظام اداری ما اساسا استفاده از مردم نیست؛ یعنی یک نظام اداری الگو گرفته از غرب و شرق بوده است. مثلا در زمانی دکترین ارتش ما استفاده از بسیج نبوده و لذا اولین بار که بسیج آمد همه ترسیدند و گفتند مگر می شود؟ مملکت به آشوب کشیده می شود و ممکن است جنگ داخلی راه بیفتد و هرکسی هرکاری دوست دارد انجام دهد. یعنی تصور این چنینی در ذهن هر ارتشی وجود داشت. همین که بچه ها سوریه رفتند و به آنها گفتند بیایید بسیج تشکیل دهید، در ابتدا عقب کشیدند و بیان کردند مگر می‌شود دست مردم اسلحه داد؟!، حالا آنها یک الگو دارند که در ایران این کار انجام شده و اتفاقی هم نیفتاده است. اینجا که این الگو هم نبوده است. اما نهایتا همان موقع ارتش ما و سپاه ما به این نقطه رسیدند که از ظرفیت بسیج استفاده کنند و الان در دکترین آن وجود دارد و ارتش الان بسیج را می فهمد و در جنگ، بسیج و اهمیتش را درک و از آن پشتیبانی کرد و امکانات و سلاح در اختیار آن قرار گرفت، آموزش‌های لازم را دادند و شیرینی وحدت و پیروزی هایش را هم چشیدند و پیروزی های بزرگی حاصل شد. خب اگر بسیج نبود هیچ کدام از این پیروزی ها حاصل نمی شد، به اعتقاد ما در حوزه اقتصاد هم همین است و نباید نسبت به بسیج بیگانه بود و دولت از حلاوت استفاده از ظرفیت بسیج بهره ببرد.


بخش سوم و نهایی این گفت و گو طی روزهای آینده در خبرگزاری بسیج منتشر خواهد شد.

ارسال نظرات