رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:
اسفند سال گذشته 72 هزار نهال فضای سبز با هدف توسعه زراعت چوب 150 هزار اصله صنوبر بین باغداران دارای شرایط توزیع شد و امسال کاشت200 هزار قلمه صنوبر در فروردین ماه برای توزیع در هفته منابع طبیعی خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۰۶۸۶۳
|
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با ابراز تاسف از اینکه فرهنگ کار مشارکتی در سطح استان نهادینه نشده است، گفت: در استان زنجان به دلیل پایین بودن سرانه جنگل این انتظار می رود که با فراهم شدن ابزارهای توجیح عرصه نشینان به درختکاری زمینه برای توسعه و نگاه اقتصادی به جنگل بیشتر شود.

مجید معانی افزود: در این راستا قصد داریم شرایط نحوه معرفی طرح را به عرصه نشینان بیان کنیم که با اعتماد کامل از جزییات و رسیدن به درآمد طرح را اجرا کنند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه اقتصادی در اجرای این طرح می تواند ما را در رسیدن به اهداف توسعه جنگل یاری کند، اظهار داشت: در این راستا حمایت های دولتی بر روند اجرای طرح حائز اهمیت است و با واگذاری امور نگهداری به عموم مردم قصد داریم، جلب مشارکت ها را بالا ببریم.

معانی با اعلام اینکه شرح نحوه خدمات این طرح آماده شده و منابع طبیعی استان نیز مناطق مستعد را برای جنگل کاری به درخواست کنندگان در قالب طرح مشاوره و راهنمایی می دهد، عنوان کرد: باید با نگاه ترویجی و فرهنگسازی به موضوع نگاه کنیم و از سوی دیگر تا زمانی که روستایی و عرصه نشین منفعتی در کار نبیند، هیچ گاه به موضوع ورود نمی کند.

وی درباره مشوق های اجرای این طرح مهم در استان بیان می کند: تخصیص زمین، راهنمایی و دادن مشاوره به متقاضیان و در اختیار قرار دادن نهال با درنظر گرفتن موقعیت اقلیمی منطقه را در برنامه داریم، البته به این موضوع هم توجه می کنیم که اجرای این طرح نباید منجر به بروز تنش های اجتماعی و اقتصادی در منطقه شود.

مجید معانی در ادامه ابراز داشت: در این طرح با درنظر گرفتن اصول کلی مدیریت پایدار جنگل در ابعاد اکولوژیک و اجتماعی بر اساس سیاست های اجرایی سازمان جنگل ها نیز توجه شده است.

رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه توسعه جنگل با نهال طی سال های گذشته به مرز 500 هکتار رسید، اعلام می کند: سهم منطقه هزار رود و خشکه رود با گونه بنه در 200 هکتار بسیار چشمگیر بود که البته در راستای غنی سازی جنگل با نهال و توسعه جنگل با بذر نیز 2 گونه ارس و بادام کوهی کاشته شد.

معانی با اعلام اینکه اسفند سال گذشته 72 هزار نهال فضای سبز اعم از ون، اقاقیا، داغداغان، سنجد، افرا، عرعر، ارغوان و سایر گونه ها بین عموم توزیع شد، عنوان می کند: با هدف توسعه زراعت چوب 150 هزار اصله صنوبر بین باغداران دارای شرایط توزیع شد و امسال کاشت200 هزار قلمه صنوبر در فروردین ماه برای توزیع در هفته منابع طبیعی خواهد شد.

وی با اشاره به نگهداری از بیش از یک میلیون اصله نهال های کاشته شده در سنوات گذشته، می افزاید: کاشت انواع نهال های جنگلی و فضای سبز شامل بنه، ون ،افرا، اقاقیا ، ارغوان، عرعر ،زالزالک و غیره هم اکنون در نهالستان کوشکن زنجان انجام گرفته است.

معانی در خصوص جلب مشارکت های مردمی و کاشت گونه های چند منظوره در سال جاری، اضافه می کند: کاشت گونه های سنجد و بادام و پسته در برنامه کاری نهالستان قرار گرفت که بیش از 10 هزار اصله نهال پسته پس از تولید در سال جاری توزیع شد. به گفته وی در منابع طبیعی امسال بیش از40 هزار اصله نهال های بادام و سنجد تولید شده نیز در اسفند ماه توزیع خواهد شد.

رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از تکمیل پروژه گازرسانی در نهالستان کوشکن زنجان خبر می دهد و گفت: با هدف مدیریت منابع آبی در نهالستان نیازمند اعتبار 300 میلیون تومانی هستیم.

ارسال نظرات