خبرهای داغ:

فعالیت هیأت نظارت بر انتخابات استان قم آغاز شد

رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان قم گفت: فعالیت نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بررسی 30 نفر از معتمدین نظارتی آغاز می‎شود.
کد خبر: ۸۶۰۶۶۶۹
|
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، نصرت ‏الله لطفی روز دوشنبه در گردهمایی اعضای هیأت‏ های نظارت استان، شهرستان و بخش ‏های تابعه استان قم در ستاد هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی قم با هدف آغاز نظارت بر انتخابات، افزود: در این دوره از انتخابات به سبب افزوده شدن بخش ‏ها و مناطق دیگر انتخاباتی به استان قم روند نظارت با سیاست ‏های جدیدی برگزار می‏شود که به همین سبب آموزش‏ های تخصصی به اعضای هیأت نظارت داده شده است.

وی افزود: این شورا برای اولین بار دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را نظارت خواهد کرد بنابراین نظارت این شورا در انتخابات جاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: عمل به صراحت قانون راهنمای ناظران انتخابات است و در جایی که قانون نیاز به تفسیر داشته باشد مرجع قانونی که در قانون اساسی مطرح شده است شورای نگهبان است و تخلف از شورای نگهبان تخلف از قانون خواهد بود.

لطفی ابراز کرد: در انتخابات پیش رو عملکرد شورای نظارت بر انتخابات استان قم مانند دوره ‏های قبل بر اساس اخلاق، قانون و صمیمیت خواهد بود و تأیید یا رد صلاحیت هر نامزد منحصرا در این چارچوب خواهد بود.

وی با اشاره به قانون انتخابات براساس قانون اساسی اظهارکرد: طبق قانون ناظر اصلی و مجری انتخابات خود مردم هستند که با واسطه وزارت کشور و نظارت شورای نگهبان اما با کمک و نظارت مستقیم مردم برگزار می‏شود و مراکز قانونی نیز به سبب رأی مردم برگزیده شده‏اند.

رییس شورای نظارت بر انتخابات اسفند 94 به روند عملکرد این شورا پرداخت و تصریح کرد: تحقیقات محلی و بررسی لوازمات قانونی و التزام به قانون از سوی نامزدهای انتخاباتی صرفا به عهده هیأت ‏های نظارتی است.

لطفی با اشاره به تبصره دوم از ماده 38 قانون انتخابات خاطر نشان کرد: در مقوله معتمدین که فرمانداران و بخشداران موظف به معرفی 30 نفر بودند شرایط و ضوابطی را در نظر گرفته است که بررسی آن تا وقت اداری امروز برگزار خواهد شد.

وی تأکید کرد: متأسفانه امروز شاهد تبلیغات زودرس و غیر قانونی از سوی برخی نامزدها هستیم که در قالب سایت‏، فضای مجازی، پوستر و چاپ عکس شروع به تبلیغ کرده ‏اند که در نظارت و بررسی نظارت این تخلفات در نظر گرفته خواهد شد.

رییس هیأت نظارت بر انتخابات سال جاری در پایان تأکید کرد: یکی از فعالیت ‏های جدید این دوره در قالب نظارت دعوت از چاپ‏خانه داران استان قم بود که به سبب این‏که قم قطب چاپ‏خانه کشور نیز محسوب می‏شود محدوده ‏های چاپ عکس و پوستر قانونی برای آنها بیان شد تا تبلیغات غیر قانونی از سوی چاپ خانهها صورت نگیرد.



ارسال نظرات