رئیس‌کل دادگستری استان البرز گفت: تلاش کردیم از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم تا میزان طلاق کاهش یابد و برای این منظور مشاوره پیش از طلاق را اجباری کردیم و توانستیم میزان طلاق را کاهش دهیم.
کد خبر: ۸۶۰۶۶۱۱
|
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان البرز؛ احمد فاضلیان در پنجمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان  که در محل استانداری البرز برگزار شد با اشاره به اینکه ساماندهی روند اجرایی دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش می‌تواند زمینه را برای انجام وظایف این دو نهاد و از بین بردن ناهنجاری‌ها مهیا کند، اظهار داشت: این دو نهاد تاثیرگذارترین نهادها در تربیت نسل آینده هستند ولی متاسفانه امروزه درگیر مشکلاتی هستند که این شرایط سبب شده نتوانند به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود: اکنون شبکه‌های مجازی، بر کیفیت تربیت فرزندان تاثیرگذار شده‌اند و شرایط نگران کننده‌ای رقم خورده که افزایش آمار طلاق در سال‌های اخیر و افزایش مشکلات رفتاری بین زن و مرد در محیط خانواده و اجتماع، مصادیقی از این شرایط نگران کننده است.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه آماج تهاجم فرهنگی نهاد خانواده است، تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش نیز مشکلات عدیده‌ای دیده می‌شود و مشکلات معیشتی قشر فرهنگیان، مانع از این می‌شود که تربیت فرزندان به دغدغه اصلی آن‌ها تبدیل شود.

وی مهمترین مشکل در حوزه رفتاری در خانواده را ضعف در آموزش مهارت‌های زندگی عنوان کرد و گفت: این مشکل اختصاص به قشر خاصی ندارد و حتی قشر تحصیلکرده نیز درگیر این مشکلات است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان، طلاق عاطفی را تبیین کننده شرایطی دانست که در آن زن و مرد نتوانسته‌اند گفتمان لازم را بین خود برقرار کنند و متذکر شد: برای زوجی که می‌خواهد یک عمر در کنار هم زندگی کنند آموزش‌های لازم ارائه نمی‌شود و این ضعف نه تنها در خانواده و آموزش و پرورش مشهود است بلکه متاسفانه در دانشگاه‌ها نیز مشاهده می‌شود.

وی با یادآوری اینکه ریشه بسیاری از طلاق‌ها نداشتن درک مناسب از روابط زناشویی است، اظهار داشت: پیش از تشکیل زندگی مشترک، باید آموزش‌های لازم، شفاف و صریح به جوانان و نوجوانان انتقال داده شود تا آن‌ها مهارت‌های لازم را بیاموزند.

فاضلیان با اشاره به اقداماتی که در دادگستری کل استان البرز انجام شده گفت: تلاش کردیم از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم تا میزان طلاق کاهش یابد و برای این منظور مشاوره پیش از طلاق را اجباری کردیم و توانستیم میزان طلاق را کاهش دهیم.

وی افزود: طرح مشاوره پیش از ازدواج، از جمله طرح‌های موفق است و در استان‌هایی که اجرایی شده نتایج خوبی در پی داشته است که اجرای آن در البرز می‌تواند با در نظر داشتن تجربیات سایر استان‌ها، نتایج پرباری داشته باشد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز متذکر شد: دستگاه‌های متولی امر خانواده باید توجه کنند که مهارت‌های زندگی در همه مقاطع زندگی به زوجین آموزش داده شود تا از مسائل پس از ازدواج کاسته شود.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز برای اجرایی کردن قانون آموزش پیش از ازدواج پرداخت و گفت: این اقدامات از سال 93 و با تشکیل کمیته مشاوره پیش از ازدواج و برای شناسایی و تهیه راهکارهای کنترل طلاق آغاز شد.

در پایان این جلسه با نظرخواهی از حاضران درباره نحوه اجرای قانون مشاوره پیش از ازدواج، مقرر شد که بعد از ثبت ازدواج، زوجین ملزم به طی دوره آموزشی شوند و دفترچه ازدواج و شناسنامه‌ها بعد از ثبت ازدواج در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

ارسال نظرات