استاد قرآن با اشاره به بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به اهمیت فعالیت‌های قرآنی گفت: اجرایی شدن منویات رهبر معظم انقلاب نیازمند عزم جهادی است.
کد خبر: ۸۶۰۶۲۹۹
|
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، در ادامه گفت‌وگو با اساتید قرآن با موضوع فعالیت‌های که باید به صورت جهادی رسیدگی شود، به سراغ استاد محمود لطفی‌نیا رفتیم.

پیش از این هم با اساتیدی چون غلامرضا شاه‌میوه‌ اصفهانی، رحیم خاکی، مهدی دغاغله، حسین اخوان‌اقدم، حسن ربیعیان، رحیم قربانی، علی‌اکبر حنیفی و برخی اساتید و فعالان دیگر گفت‌وگوهایی در این‌باره انجام داده‌ایم.

لطفی‌نیا  با اشاره به راهبردی بودن فعالیت‌های قرآنی در جامعه گفت: با توجه به این که فعالیت‌های قرآنی به اذعان رهبر معظم انقلاب فعالیت‌های راهبردی در جامعه است، باید برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که به صورت ریشه‌ای مشکلات و کمبودها را رفع کند، زیرا این برنامه‌های راهبردی می‌تواند بسیاری مشکلات و آسیب‌های جامعه را رفع کند.

پرداختن جهادی به منویات رهبر انقلاب بسیاری از مشکلات و آسیب‌های جامعه را حل ‌می‌کند

وی اجرایی کردن فرامین رهبر معظم انقلاب درخصوص فعالیت‌های قرآنی را سبب افزایش انس عموم مردم با قرآن دانست و گفت:‌ رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر منویاتی از جمله رفع بی‌سوادی قرآنی، گسترش حفظ قرآن، گسترش محافل، نهادینه کردن فرهنگ استماع تلاوت و بسیاری نکات دیگر را مطرح کرده‌اند که اگر به صورت جهادی به آنها رسیدگی شود بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های جامعه حل می‌شود. پس اگر می‌خواهیم در برنامه‌های قرآنی، حرکت جهادی کنیم باید به سیر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مراجعه و این فرامین را عملیاتی کنیم.

آموزش قرآن در مدارس باید به صورت جهادی اصلاح شود

لطفی‌نیا با انتقاد از برنامه‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش در حوزه قرآن، گفت: یکی از کارهایی که باید در کشور به صورت جهادی پرداخته شود موضوع آموزش قرآن در مدارس است. آموزش قرآن در این وزارتخانه نباید زیرمجموعه معاونت پرورشی باشد، بلکه باید معاونت آموزش آن را پوشش دهد. متأسفانه در همین هفته شنیدم در جایی معلم در زنگ قرآن، ریاضی درس می‌دهد آموزش و پرورش هم در برنامه‌ها نیاز به اصلاح دارد و هم در این نهاد نظارتی به اجرای درست برنامه‌های فعلی وجود ندارد.

وی افزود:‌ باید برنامه‌های قرآنی در آموزش و پرورش به صورت هدفمند و تخصصی دنبال شود یعنی هم در نحوه و شیوه آموزش قرآن در مدارس باید اصلاحاتی انجام شود و هم نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد وگرنه باز هم شاهد خواهیم بود که بسیاری از دانش‌آموزان بعد از ۱۲ سال تحصیل هنوز در روخوانی و روانخوانی مشکل دارند. با این روش آموزش و پرورش به جایی نمی‌رسد.

مسئولان برای برنامه‌های قرآنی روحیه جهادی ندارند

این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه روحیه جهادی برای فعالیت قرآنی در بین مسئولان کشور وجود ندارد، گفت: در مسئولان بی‌تفاوتی نسبت به فعالیت‌های قرآن به قدری است که از بودجه اندک قرآنی غفلت می‌کنند. در حالی که اگر ما عقیده داریم قرآن کتاب انقلاب ما است باید هم از نظر محتوایی و هم از نظر پشتیبانی از برنامه‌های قرآنی حمایت کنیم. اینکه رهبر معظم انقلاب ساعت‌ها پای رحل قرآن می‌نشینند برای این است که اهمیت موضوع را به همه بفهمانند و یک درس عملی به ما بدهند، اما متأسفانه در دولت‌های مختلف نگرش به قرآن جدی نیست.

لطفی‌نیا با اشاره به ضرورت پیگیری موضوعات مهم از مسئولان گفت: باید فعالان قرآنی و رسانه‌ها مدام پیگیر اجرایی شدن برنامه‌های مهم از جمله منویات مقام معظم رهبری باشند و لازم است ما بدانیم که به قرآن مدیون هستیم و باید این دین را به درستی ادا کنیم.

ارسال نظرات