خبرهای داغ:
رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان استان قزوین:

با تبلیغات پیش از موعد کاندیداها برخورد می شود

رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان استان قزوین ضمن تشریح شرایط کاندیداتوری برای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: ثبت نام برای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از 28 آذر ماه طبق اطلاعیه وزارت کشور آغاز می شود و با هرگونه تبلیغ علنی پیش از موعد توسط دستگاه قضایی برخورد خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۰۵۹۲۴
|
۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

حجت الاسلام علی قابل رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان استان قزوین در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج از قزوین در ارتباط با زمان و شرایط ثبت نام کاندید ها برای مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ثبت نام برای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از 28 آذر ماه طبق اطلاعیه وزارت کشور آغاز می شود و کاندیدها در شهرستان ها باید به فرمانداری های حوزه استحفاضی مراجعه کنند و این پروسه در تهران بزرگ در خود وزارت کشور برگزار می گردد.

وی با اشاره به شرایط افرادی که می خواهند برای انتخابات کاندید شوند تشریح کرد: طبق قانون اساسی  مشخصه افرادی که می خواهد برای انتخابات کاندید شوند باید داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا مشابه آن، داشتن 30 سال کامل وکمتر از 75 سال کامل ، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، فرمانبرداری از قانون اساسی، نداشتن سوء شهرت اعتقاد و التزام به ولایت مطلقه فقیه و برخورداری از سلامت جسنمانی در حدی که شنوایی، بینایی وگویایی کامل را شامل شود.

وی همچنین با اشاره به اصل 50 قانون اساسی بیان کرد: مصادیقی که در اصل 50 قانون اساسی ذکر شده است مواردی است که کاندید ها باید از آن بری باشند.

حجت الاسلام قابل در ارتباط با جرائم و تخلفات تبلیغاتی پیش از ثبت نام و در زمان بررسی کاندیدها  توضیح داد: ما دو نوع تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم را مد نظر می گیریم، اگر کاندید به صورت علنی در جمعی عمومی به آمادگی خود برای کاندیداتوری اشاره کند خصوصا اگر این امر در زمان بررسی های شورای نگهبان باشد به صورت 100 در صد مرتکب جرم شده است و از طرف نیروی انتظامی، فرمانداری و دستگاه قضا مورد پیگرد قرار می گیرد، لازم به ذکر است در هر بخش قاضی ویژه ای برای رسیدگی به این جرم انتخاب شده است.

رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان استان قزوین اضافه کرد: انجام این جرم همچنین به عنوان یک نکته سوء در پرونده متقاضی ثبت خواهد گردید.

این مقام مسئول در ادامه به تبلیغات غیر مستقیم پرداخت و تصریح کرد: زمانی فرد با حضور در مقاله چاپی در روزنامه و سایت و یا در شبکه های اجتماعی شخصیت و توانایی های خود را می نمایاند که به این کار در قانون خرده ای گرفته نشده و انجام آن جرم نیست.

حجت الاسلام قابل در ادامه این گفت و گو با اشاره به همزمانی برگزاری انتخابات خبرگان رهبری گفت: قوانین و شرایط برای افرادی که آماده اند تا کاندیدای مجلس خبرگان رهبری شوند تقریبا با شرایط کاندیداهای مجلش شورای اسلامی مشابه است و در بخش تمایز بین  این دو می توان به شرایطی اشاره کرد که در اصل 30 قانون آمده و اهم آن اشتهار به دیانت و  وثوق و آراستگی به مکارم اخلاقی، اجتهاد در حد توان استنباط مسائل سیاسی، توان تشخیص ولی فقیه توانمند برای رهبری جامعه به معنی انتخاب بین تمام مجتهدین، داشتن بینش سیاسی و اجتماعی و نیز داشتن بینش نسبت به مسائل روز، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و سایر شرایط اشاره شده.

رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان استان قزوین به نداشتن سوء پیشینه اجتماعی و مقبولیت در نظر عموم مردم تاکید کرد و مجمع تشخیص این خصوصییات را فقهای شورای نگهبان معرفی کرد که ساز و کار مشخصی نیز دارد.

حجت الاسلام قابل در خصوص اعلام آمادگی و تبلیغ پیش از مورد در خصوص کاندیدهای مجلس خبرگان اظهار کرد: تبلیغات در این مورد نیز در قانون نهی شده است ولی در مورد کاندیدهای این مجلس اعلام آمادگی برای کاندیداتوری در نگاه عرف و فقهای شورای نگهبان پذیرفته می باشد.

1004/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار