خبرهای داغ:
در افتتاحيه نمايشگاه پژوهش و فناوري عنوان شد:
خبرگزاري بسيج: رهبر معظم انقلاب تأكيدات بسياري در زمينه مسائل علمي و تحقياتي داشتند و توجه به علم و فناوري را يكي از مسائل مهم جامعه عنوان كردند.
کد خبر: ۸۶۰۵۸۸۰
|
۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاري بسيج در اصفهان، رهبر معظم انقلاب تأكيدات بسياري در زمينه مسائل علمي و تحقياتي داشتند و توجه به علم و فناوري را يكي از مسائل مهم جامعه عنوان كردند.
با توجه به ضرورت توجه به اين موضوع يازدهمين نمايشگاه پژوهش و فناوري استان اصفهان برگزار شد.
رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه اظهار داشت: پيشرفت سريع فناوري و تحولات بي‌سابقه در توسعه ارتباطات بين‌المللي در جريان جهاني شدن موجب شد كه رويارويي جوامع بشري به طريقي از شكل برخوردهاي نظامي به رقابت‌هاي فناوري تبديل شود.
استاندار اصفهان اضافه كرد: رشد تحقيقات توسعه‌اي در هر كشور با ايجاد فضاي ملي تحقيق و توسعه و افزايش شاخص هاي سرمايه گذاري، نيروي انساني، اطلاعات و اطلاع رساني در تحقيق و توسعه امكان پذير خواهد بود.
زرگرپور با بيان اينكه دولت يازدهم با توجه به اهداف و اولويت هاي مندرج در سند نقشه جامع علمي و شرايط كشور، اهداف و اولويت هاي راهبردي را در حوزه ي علم و فناوري تعيين كرده است، تصريح كرد: اين اهداف شامل اعتلاي اخلاق و معنويت در دانشگاهيان، دانش آموختگان و دانشجويان، دستيابي اشتغال دانش آموختگان، نيل به توسعه و پيشرفت پايدار، درون زا و متوازن از مسير توسعه ي علمي، پيشبرد بهره وري و شكوفايي علمي است.
وي ظرفيت سازي براي توسعه فناوري، گسترش مرزهاي دانش همراه با پاسخ به نيازهاي كشور، توسعه عدالت آموزشي فرصت هاي برابر آموزشي، تربيت دانش آموختگان كارآفرين، توانمند و خلاق و اخلاقي، دستيابي به دانشگاه هاي جهان تراز، كارآفرين، دانش افزا و ثروت آفرين از ديگر اهداف و اولويت ها بشمار مي آيد.
رسول زرگرپور با بيان اينكه اين اولويت هاي راهبردي دولت يازدهم در دو محور كلي تنظيم شده است، افزود: توسعه علم و فناوري و بسترسازي براي تحقق اقتصاد دانش‌بنيان و همچنين بهبود زيرساخت‌ها، منابع و ارتباطات و پشتيباني از جمله آن محورها است.
وي با اشاره به اينكه براي تحقق اين راهبردها ۹ اولويت راهبردي ارائه شده است، تصريح كرد: اتصال حلقه علم و فناوري به حلقه ي تجارت و ثروت ملي، ايجاد پيوند پويا ميان دانشگاه ، مراكز پژوهشي و جامعه و همگاني سازي علم، كارآفريني و شغل آفريني براي دانش آموختگان، روزآوري آموزش و پرورش و پيوند آن ها با دانش روز و نيازهاي كشور از جمله ي اولويت راهبردي به شمار مي رود.
استاندار اصفهان اضافه كرد: كاهش تمركز در اداره امور دانشگاه ها و گسترش نقش آفريني بخش غير دولتي، تسهيل در تشكيل و رشد تشكل هاي سياسي، صنفي و اسلامي، ترويج نوآوري و آزاد انديشي، تامين مجدانه و تخصيص عادلانه ي منابع، توسعه ارتباطات علمي و جهان گستر از ديگر اولويت هاي راهبردي است.
زرگرپور با اشاره به اينكه يازدهمين نمايشگاه پژوهش و فناوري در اصفهان در حالي آغاز مي‌شود كه اصفهان در زمره علم و فناوري در كشور شناخته شده است، گفت: وجود دو دانشگاه بزرگ ملي همچون دانشگاه صنعتي اصفهان و دانشگاه اصفهان به عنوان دو مجموعه بزرگ علمي با تربيت نخبگان و عالمان و نيز وجود دانشگاه هاي متعدد با ضريب كيفي قابل قبول توانسته اند در توسعه علمي كشور نقش بزرگي را ايفا كنند.
رسول زرگرپور با بيان اينكه نقش پژوهشكده ها و موسسات آموزشي را به عنوان تكميل كننده توسعه علمي استان نمي توان ناديده گرفت، اظهارداشت: اصفهان به عنوان نخستين استاني مطرح است كه مقوله ي پارك هاي علم و فناوري را به طور جدي دنبال كرد و توانست با تاسيس اولين و تنها شهرك علمي و تحقيقاتي، با هدف ايجاد و حمايت از شركت هاي دانش بنيان، چرخه ي واسط علم تا صنعت را تكميل كرده و راه را براي ايجاد اولين كريدور علم و فناوري كشور هموار كند.
استاندار اصفهان با اشاره به اينكه كريدور علم و فناوري به عنوان محور توسعه ي استان مي تواند نقش تعيين كننده اي در تحقق چشم انداز بيست ساله ي كشور ايفا كند، اظهارداشت: در اين سند به صراحت اشاره مي كند كه جمهوري اسلامي ايران در سال ۱۴۰۴ بايد برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متكي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها