خبرهای داغ:
کارشناس مذهبی با بیان اینکه قرآن کتاب زندگی است و اساس دین اسلام آرامش و نیکی است، گفت: بسیاری از ما دستورات الهی قرآن را فراموش کرده‌ایم و از قرآن تنها در مراسم های تشریفاتی استفاده می‌کنیم.
کد خبر: ۸۶۰۵۵۰۴
|
۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، در دومین روز از برگزاری مراسم سوگواری پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی(ع) در امامزاده عبدالله همدان که با مشارکت هیئات مذهبی برگزار شده بود، جمعی از مردم متدین همدان به سوگواری و عزای پیامبر خاتم رسل و نواده اکبرش نشستند.

حجت الاسلام شعبانی در این مراسم با اشاره به اصول تربیتی و خانوادگی در دین مبین اسلام اظهار کرد: یکی ازموضوعات مؤثر در تعالی و کمال فرد، دعای پدرو مادر در حق فرزندان است چرا که دعای پدر و مادر در حق فرزندان در زمره ادعیه ای است که قطعا به اجابت می‌رسد چنان‌که می‌بینیم به نقل از روایات، یکی از عوامل اثرگذار در شکلگیری شخصیت عالم وارسته اسلام علامه مجلسی دعای پدر او در نماز شب بوده که برای عالم شدن و مؤثر بودن فرزندش در جهان اسلام دعا کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ‌یک از دعاهای بندگان در درگاه خداوند بی پاسخ نمی‌ماند، گفت: گاهی خداوند دعای فرد را در همان زمان اجابت می‌کند و گاهی در زمانی دورتر و گاهی آن دعا را در زمره اعمال ثواب بنده‌ قرار داده و در دیار باقی جزای خیری به آن عنایت می‌کند که فرد آرزو می‌کند ای کاش هیچ یک از دعاهایش در دنیا اجابت نمی‌شد و در عوض ذخیره حسنه‌ای در آخرت می‌بود.

شعبانی با نقل داستانی از حضرت امام خمینی (ره) تصریح کرد: امام خمینی (ره) عظمت و جایگاه صبوری و تحمل مادر را چنان ارزشمند می‌دانستند که به دختر و عروس خود می‌فرمودند حاضرم ثواب تمام اعمال مستحبی و نماز شب‌های خود را با شکیبایی شما در برابر شیطنت‌های فرزندانتان مبادله کنم.

وی همچنین به تأثیر نفرین و سرزنش والدین در سرنوشت فرزندان اشاره و تصریح کرد: اگرچه هیچ مادری فرزند خود را از عمق جان نفرین نمی‌کند اما همین گفتار سطحی و دعای لفظی که با مضمون منفی ادا می‌شود بر سرنوشت فرزندان اثرگذار است و عامل بسیاری از مشقات و مشکلاتی می‌شود که فرد در سنین بزرگسالی متحمل می‌گردد.

این کارشناس مذهبی در ادامه تبیین سبک زندگی اسلامی به تبیین شخصیت "ابوذر غفاری" صحابی نزدیک پیامبر(ص) پرداخت و گفت: وی شخصی بود که به تأیید پیامبر(ص)، در آسمان‌ها شناخته‌تر از زمین بود پیامبر به او عرض ارادت می‌کرد در حالی که برخی از ما به نحوی زندگی می‌کنیم که امام زمان ما تمایلی به نظرافکندن برزندگی ما ندارد چه رسد به ابراز ارادت و دوست‌داشتن.

وی افزود: قرآن کتاب زندگی است و اساس دین اسلام آرامش و نیکی است، چنانکه می‌بینیم خداوند در سراسر قرآن ما را به نیکی و خوب زندگی کردن دعوت کرده و زیبا سخن گفتن و رفتار زیبا و حتی پوشش زیبا را در زمره احکام دین قرار داده است در حالی که بسیاری از ما دستورات الهی قرآن را فراموش کرده‌ایم و از قرآن تنها در مراسم هایی تشریفاتی همچون مراسم ختم و جهیزیه یا بدرقه مسافر استفاده می‌کنیم.

حجت الاسلام شعبانی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) حتی در وقت نماز، مراعات حال کودکان را می‌کردند، گفت: یکی از عوامل مؤثر برتربیت فرزندان، برخورد با احترام و مراعات شرایط سنی آن‌هاست زیرا کودک تا پایان دوران کودکی خود باید نشاط و شیطنت داشته باشد تا در بزرگسالی آرام و معقول شود.

وی همچنین به تأثیر مجالس روضه و سوگواری اهل بیت (ع) بر رفتار و کردار افراد اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین اثر حضور در چنین مجالسی باید اثر تربیتی آن باشد که یکی از سرفصل‌های تربیتی در خانواده بکارگیری اصول تربیتی صحیح در فرزندان و آداب همسرداری است که جایگاه آن به‌قدری والاست که پیامبراکرم (ص) در این باب فرمودند جهاد زن خوب شوهرداری کردن است.

شعبانی با اشاره به آمار روبه افزایش طلاق در جامعه گفت: اگر نیت زوجین در زندگی خدایی باشد و زندگی را برای رضای الهی ساخته و پرداخته کنند، علاوه بر رضایت قلبی خود، رضای الهی و پاداش اخروی آن را در برخواهند داشت.

مراسم سوگواری و عزاداری با ذکر مصیب مداح اهل بیت(ع) و قرائت زیارت جامعه کبیره به پایان رسید.

گفتنی است؛ این مراسم از روز سه‌شنبه 17 آذر ماه آغاز شده و طی 5 روز از ساعت 15 تا پایان ماه صفر با حضور سخنرانان و ذاکرین اهل بیت(ع) ادامه خواهد دشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات