در گفتمان دینی با محوریت آسیب شناسی فضای مجازی در شاهرود تأکید شد؛

اوقات فراغت مجازی نوجوانان و جوانان مورد توجه جدی قرار گیرد

گفتمان دینی با موضوع«آسیب شناسی فضای مجازی» در دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا شاهرود با حضور والدین دانش آموزان برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۰۴۶۹۰
|
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محمد ابراهیمی یکی از کارشناسان و پژوهشگران فضای مجازی در گفتمان دینی که با موضوع«آسیب شناسی فضای مجازی» در دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا شاهرود که با حضور کلیه دانش آموزان این مرکز برگزار شد در سخنانی اظهار کرد: اینترنت و فضای مجازی با وجود داشتن فواید متعدد، مضرات مختلفی نیز دارد.

وی با تأکید بر این که برای استفاده بهتر از این ظرفیت می بایست مزایا و معایب آن را به درستی شناخت، اضافه کرد: با شناخت این موارد می توان ضمن کاهش زیان های آن، استفاده بهتری از این ظرفیت داشت و باید آموزش در جامعه را سرلوحه این امر مهم قرار داد.

ابراهیمی با اشاره به این که یکی از مهم ترین آسیب های اینترنت و فضای مجازی نارضایتی های خانوادگی و تهدید بنیان های این نهاد است، خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از حادترین مسائل مبتلابه جوامع امروزی ضعف بنیان های خانواده بوده که کشور ما نیز در سال های اخیر به آن دچار شده است و باید آموزش سطح ارتقاء سواد رسانه ای در دو موضوع یکی برای دانش آموزان و یکی نیز برای خانواده های آنان برگزار گردد.

وی عملکرد و استفاده ناصحیح از رسانه ها، اینترنت و فضای مجازی را یکی از عوامل سست شدن بنیان های خانواده دانست و تصریح کرد: دومین آسیب فضاها و شبکه های مجازی تغییر عادت در سپری شدن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است.

این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به این که در گذشته اوقات فراغت جوانان و نوجوانان غالبا به وسیله فعالیت های ورزشی و جسمی به صورت دسته جمعی ، حضور در مکان های مفرح و یا مطالعه پر می شد، افزود: این روند امروز به سمت استفاده از اینترنت و پرسه زدن در سایت ها و شبکه های اجتماعی تغییر کرده است.

وی اظهار کرد: باید بپذیریم و قبول کنیم که اینترنت مشخص ترین نماد عصر جدید بوده و اساسی ترین سهم را در اوقات فراغت مجازی دارد چرا که وقتی فردی از تعهدات شغلی و اقتصادی و وظایف شخصی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی با استفاده از فضای مجازی رها می شود و یا نقش خود را در این حوزه ها کم می کند، روشن است که برای خود اوقات فراغت مجازی خواهد ساخت.

به گفته استاد ابراهیمی به همین دلیل است که امروز می بینیم بازی های الکترونیکی و سرگرمی های مجازی در بین قشر نوجوان و جوان گسترش چشمگیری داشته اند چرا که اینترنت و ابزارهای جدید نقشی مهم در پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان یافته اند.

وی با بیان این که یکی دیگر از آسیب های استفاده مداوم از اینترنت، اعتیاد به آن است، افزود: اعتیاد به اینترنت دارای دو دسته علائم روانی و جسمانی است به گونه ای که فرد معتاد به اینترنت از نظر روانی در هنگام دسترسى به اینترنت نوعى احساس لذت و رضایت داشته و در مواقعى که دسترسى به اینترنت ندارد بدخلق و افسرده می شود.

ابراهیمی افزود با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیّت دستگاه مجازی از همه مسئولین خواست تا با همکاری با ادارت مربوطه نسبت به آموزش در این امر مهم گام اساسی بردارند و با توجه به تجربه چندساله با آموزش بسیلری از مشکلات برطرف خواهد گردید .

ابراهیمی ، دروغ گفتن به دیگران در مورد میزان استفاده از اینترنت، تلاش و حساسیت ویژه برای در اختیار داشتن اینترنت و غیره را از دیگر علائم روانی اعتیاد به اینترنت برشمرد.

وی، علائم جسمانی اعتیاد به اینترنت را نیز شامل علائمى نظیر سوزش چشم، سردرد، کمردرد، اضافه وزن و غیره ناشى از نشستن زیاد و بى نظمى در غذا خوردن، صرف نظر کردن از برخی وعده هاى غذایى، توجه نکردن به بهداشت و آراستگى فردى، اختلالات خواب و تغییر در الگوى خواب ناشی از غفلت فرد نسبت به خود عنوان کرد.

خاطر نشان می شود، این کارگاه آموزشی که به مدت دو جلسه و بمدت چهار ساعت و با حضور کلیه دانش آموزان دبیرستان علوم و معارف صدرای شهرستان شاهرود برگزار گردید ، با استقبال دانش آموزان نیز مواجه شد که در پایان استاد ابراهیمی به سئوالات دانش آموزان پاسخ دادند.

طرح سئوال و اهداء جوائز ، اهداء بسته های فرهنگی ، جزوه آموزشی سطح سواد رسانه ای و توزیع دفترچه یادداشت ویژه این جلسه در بین حاظرین توزیع گردید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار