مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از برگزاری همایش ملی واقفان در شهرستان آمل با حضور رئیس قوه‌قضائیه خبر داد.
کد خبر: ۸۶۰۴۶۷۳
|
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲




به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران ، حجت‌الاسلام ستار علیزاده در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته وقف اظهار کرد: مراسم اربعین امسال بزرگ‌تریناجتماع بشری بود، به گونه‌ای که قدرت معنوی امام حسین (ع) به رخ جهانیان کشیده شد.

وی تصریح کرد: نقش اصحاب رسانه در ترویج فرهنگ وقف نباید نادیده گرفته شود، بلکه نوع نگاه مردم به وقف مرهون فرهنگ‌سازی رسانه‌ها است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه وقف سنت نبوی، ولایی و انقلابی است، گفت: اثرگذارترین عمل خیرخواهانه مسئله وقف است.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه وقف هنوز به خوبی در جامعهتبییننشده است که باید بسیج همگانی برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه ایجاد شود، همچنین افراد صاحب نفوذ در این حوزه وظیفه سنگین دارند و نیاز است تلاش بیشتری انجام شود.

علیزاده به اقدامات انجام شده در اوقاف مازندران در امام‌زاده‌ها اشاره کرد و گفت: طرح‌های آرامش بهاری، سوگواری یاس نبوی، بصیرت عاشورایی در این سازمان اجرا خواهد شد که به صورت کلی برنامه‌های متعدی در طول سال در اوقاف اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ وقف 48 انجمن مربوط به وقف در سطح استان تشکیل شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران درباره اجرای نیت خیراندیش در استان بیان داشت: 700 نفر در این طرح‌ها اعلام حضور کردند، همچنین در طرح مهر تحصیلی برای کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت 550 نفر مشارکت داشتند و نزدیک به 500 میلیون ریال برای اجرای این نیت اختصاص داده شد.

این مسئول از برگزاری هزار و 300 جلسه تفسیر قرآن در سطح اماکن اوقاف مازندران خبر داد و یادآور شد: این برنامه‌ها مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.

علیزاده از جمع‌آوری اطلاعات هزار و 100 بقعه استان خبر داد و بیان داشت: در مجموع هزار و 222 بقعه در مازندران ثبت شدند.

وی دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان را برگزاری مسابقات قرآنی در سطح استان اعلام کرد و افزود: بیش از 65 هزار نفر در این رقابت‌ها شرکت کردند که 900 نفر به مرحله استانی راه پیدا کرده و فعالان قرآنی حضور مناسبی در این برنامه‌ها داشتند که این برنامه در شهرستان آمل مورد استقبال واقع شد و 24 نفر از افراد برجسته این حوزه در مسابقات قرآنی کشور در کرمانشاه حضور می‌یابند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از برگزاری همایش وقف و رسانه در استان خبر داد و اظهار کرد: از نظرهای کارشناسی اصحاب رسانه در این همایش برای ترویج فرهنگ وقف استفاده می‌شود.

وی به اقدامات انجام شده در ارتباط با مسائل حقوقی اوقاف اشاره کرد و گفت: بیش از 360 سند مالکیت در سال‌جاری دریافت کردیم که حدود 70 درصد از موقوفات استان سند ندارد.

علیزاده درباره اقدامات انجام شده در معاونت بهره‌وری اوقاف استان بیان داشت: 3 هزار و 49رقبهسند اجاره تنظیم شده و هفت هزار و 96رقبهسند اجاره آن تمدید شد.

وی درباره پروژه اداری اوقاف استان نیز بیان داشت: دو ساختمان در شهرستان بابلسر و تنکابن در حال احداث است، همچنین 12 طرح جامع در استان تصویب شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران به اقدامات انجام شده در حوزه پشتیبانی اوقاف اشاره کرد و یادآور شد: 14 هزار و 400 نفر ساعت آموزش در بین کارکنان انجام شد و 22 نشست تخصصی بین همکاران کارگاه‌ آموزشی برگزار شد.

این مسئول جمع هزینه‌های نیتواقفاناستان را برای روضه‌خوانی، اطعام‌دهی و عزاداری را 3 میلیارد تومان اعلام کرد.

علیزاده از برگزاری نشست‌های صنفی با اصناف مختلف خبر داد و یادآور شد: در سال‌جاری تلاش داریم با پزشکان این نشست را امسال به صورت ویژه برگزار کنیم.

وی به برگزاری همایش واقفان خیراندیش به صورت کشوری در شهرستان آمل نیز اشاره کرد و یادآور شد: این همایش با سخنرانی رئیس قوه‌قضائیه در هفته وقف پیگیری می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اعلام اینکه در سال جاری 110 وقف جدید ثبت شد، افزود: این وقف مربوط به شش ماهه نخست امسال است که تا پایان سال افزایش می‌یابد.

وی سهم اوقاف مازندران از محل بودجه استانی را یک میلیارد و 400 میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون بخشی از این اعتبار تخصیص یافته است.

علیزاده درباره اماکنی که دارای قدمت تاریخی است، یادآور شد: برای بهسازی این اماکن حساسیت میراث فرهنگی را رعایت می‌کنیم که خوشبختانه مشکل خاصی با میراث فرهنگی در این زمینه نداریم.

وی درباره مشکل با منابع طبیعی افزود: بسیاری از موارد اختلافی رفع اختلاف شد که 118 بقعه استان که در حریم منابع طبیعی قرار داشت، حریم بقعه مشخص شد و قرار است با تفاهم‌نامه سه‌جانبه رفع شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در ارتباط با افزایش اجاره‌بها مربوط به اوقاف استان، گفت: برایتعییناجاره‌بها تلاش خواهیم کرد تا نرخ عادل روز را تعیین کنیم، از طرفی میزان تعیین اجاره‌بها اماکن اوقاف بسیار پایین‌تر از نرخ روز است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها