در حالی ربیعی هزینه ایجاد شغل در بنگاه‌های میانی را ۵۰۰ میلیون تومان و بنگاه‌های کوچک ۱۰۰ میلیون تومان و مشاغل خانگی را ۲۰میلیون تومان می‌داند، معاون وزیر هزینه ایجاد هر شغل خُرد را ۳۰ میلیون تومان اعلام کرده، بالاخره هزینه ایجاد یک شغل چقدر است.
کد خبر: ۸۶۰۴۳۶۲
|
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

به گزارش بسیج، علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در فروردین ماه ،سال 94 را سال تولید و اشتغال دانست و گفت: دولت در سال جاری علاوه بر اجرای سیاست‌های حمایتی برای سرمایه گذاری کلان، موضوع اشتغال در واحدهای خرد و کوچک را با جدیت دنبال می‌‌کند.

وی در ابتدای سال مجموع اعتبارات مربوط به ایجاد اشتغال در کشور را در سال جاری 4 هزار میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد که با ایجاد تحرک در این حوزه، بخش قابل توجهی از بیکاران جذب بازار کار شوند.

اما مسئله اینجاست در حالی که ربیعی اعلام می کند که سالانه نیازمند ایجاد 800 هزار شغل هستیم با 4 هزار میلیارد تومان چه تعداد شغل می‌توان ایجاد کرد؟

هزینه ایجاد هر شغل چقدر است؟

کارشناسان بازار کار می گویند اختصاص تنها 4 هزار میلیارد تومان منابع از سوی دولت برای ایجاد اشتغال ‌آنطور که مد نظر دولت است کافی نیست.

بررسی برخی از این اظهارات نشان می دهد معاون علمی فناوری رئیس جمهور در آذرماه 92 هزینه ایجاد هر شغل را 160 میلیون تومان اعلام کرده و در شهریورماه سال 93 نیز معاون وزیر کار هزینه ایجاد هر شغل را 300 میلیون تومان اعلام کرد!

همچنین وزیر کار در آذرماه 93 هزینه ایجاد هر شغل را حدود 150 میلیون تومان و در مقاطعی نیز 20 تا 70 میلیون تومان اعلام کرده بود. ربیعی از سویی معتقد است هزینه ایجاد هر شغل در صنایع بزرگ 2 میلیارد تومان است.

با این حساب، مشخص نیست در سال 93 برای 400 هزار شغل جدیدی که وزارت کار مدعی ایجاد آن است چقدر هزینه شده است و میزان پایداری این مشاغل چقدر است.

ربیعی با بیان میزان هزینه برای ایجاد یک شغل گفت: برای ایجاد یک شغل در پالایشگاه حدود 12میلیارد تومان هزینه نیاز است. در پتروشیمی نیز این میزان به 3هزار و 500 میلیارد تومان هزینه برای ایجاد 700 نفر شغل است. عمده رشد اشتغال در نفت,‌گاز و فولاد است. برای اینکه بتوانیم رویکرد خوبی در زمینه اشتغال داشته باشیم بحث رشد فراگیر را در دستور کار داریم. رشد فراگیر به این معنا است که با ایجاد اشتغال همراه باشد.هزینه ایجاد شغل در بنگاه‌های میانی500 میلیون تومان و هزینه ایجاد شغل در بنگاه‌های کوچک 100 میلیون تومان و در مشاغل  خانگی با 20 میلیون تومان می‌توان شغل ایجاد کرد.

کوروش پرند،معاون وزیر کار هزینه ایجاد شغل در صنایع و کسب و کارهای خرد را 30 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: بهترین راه رونق اشتغال، توجه به مشاغل خرد و خانگی است.

 در چنین شرایطی برای حل معضل بیکاری چقدر سرمایه لازم است تا بیکاری مهار شود؟

ارسال نظرات