قاسمی از انتشار جدیدترین رمان خود با عنوان «نات» در سال آینده خبر داد. این اثر داستان زندگی یک سرباز عراقی را با یک کودک ایرانی روایت می‌کند؛ نگاهی جدید به جنگ هشت‌ساله عراق علیه ایران.
کد خبر: ۸۶۰۴۳۳۷
|
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدعلی قاسمی نویسنده، با اشاره به آثار جدید در دست نگارش خود، از انتشار رمان خود در سال آینده خبر داد و گفت: رمان «نات» داستانی منحصر به فرد از جنگ عراق با ایران دارد که مراحل نهایی آن به اتمام رسیده و در مرحله ویراستاری و حروفچینی قرار دارد. گمان می‌کنم که در سال آینده منتشر شود.

وی ادامه داد: در این رمان جنگ از منظر سرباز عراقی به تصویر کشیده شده است؛ از این نظر در نوع خودش موضوع جدیدی است که تاکنون جنگ از زاویه آن دیده و روایت نشده است.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا داستان «نات» الهام‌گرفته از ماجرای واقعی است، یادآور شد: ادبیات جنگ به نوعی یکی از دغدغه‌های اصلی من است. موضوع این کتاب را از کلیت مطالعاتی که در حوزه جنگ داشتم، استخراج کردم در قالب داستان درآوردم. داستان‌های بسیاری از جنگ هشت‌ساله روایت شده، اما تاکنون اثری که بخواهد جنگ را از زاویه یک سرباز عراقی، روحیات و حالات او، چرایی ورود او به جنگ و احساساتش حین این واقعه روایت نشده است. به نظرم جای خالی چنین روایتی از جنگ خالی بود.

نویسنده رمان «نات» با بیان اینکه این اثر نگاهی انسانی به جنگ دارد، به موضوع داستان رمان اشاره کرد و افزود: «نات» داستان سربازی عراقی را روایت می‌کند که وقتی نیروهای بعثی شهر مهران را اشغال می‌کند، با یک کودک در قنداق مواجه می‌شود. دیدن این کودک در آن شرایط تأثیر شگرفی بر روح و روان سرباز می‌گذارد. او تصمیم می‌گیرد بدون اینکه دیگر سربازها متوجه شوند، این کودک را بزرگ کند، به همین خاطر به محیطی دیگر منتقلش می‌کند، اما بعد از مدتی این کودک می‌میرد. مرگ کودک در او تأثیر می‌گذارد و به نوعی تحولی در نگاه او به جنگ از این واقعه ایجاد می‌شود.

قاسمی با اشاره به انتخاب مکان داستان گفت: من شهر مهران را برای بیان داستان انتخاب کردم، چون خودم با فضای کلی این شهر آشنایم و آن را حس کرده‌ام. فکر کردم از این طریق می‌توانم در روایت داستان موفق‌تر عمل کنم.

وی همچنین از نگارش اثری در حوزه تاریخ شفاهی استان ایلام خبر داد و گفت: این کتاب به تاریخ شفاهی دوران سازندگی در این شهر می‌پردازد. کتابی است که مطالب آن را گفت‌وگو با شخصیت‌های مختلف تشکیل می‌دهد و می‌توان از دل آن داستان‌های متعددی استخراج کرد.

ارسال نظرات