رویترز با توجه به اینکه قبلا می‌گفتند اوپک در شرایط دشوار واکنش نشان می‌دهد، نوشت: با کاهش قیمت نفت به حدود 40 دلار، شرایط برای واکنش اوپک آماده است اما در این شرایط، اعضای اوپک به جای نزدیک شدن به یکدیگر، جنگ شدیدی بر سر سهم خود از بازار به راه انداخته‌اند.
کد خبر: ۸۶۰۴۱۴۵
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷

به گزارش بسیج، به نقل از رویترز، معروف بود که گفته می‌شد، اوپک مانند چای کیسه‌ای است که تنها در آب داغ کارکرد خود را نشان می‌دهد. اگر چنین باشد، با توجه به کاهش قیمت نفت به نزدیک 40 دلار و نوسان قیمت‌ها در نزدیکی کمترین رقم 7 سال گذشته، شرایط بازارهای جهانی نفت بسیار برای واکنش اوپک آماده است.

به نوشته این گزارش، در این شرایط، اعضای اوپک به جای نزدیک شدن به یکدیگر، جنگ شدیدی بر سر سهم خود از بازار به راه انداخته‌اند.

این اختلافات سبب شد تا پس از 6 ساعت نشست در روز جمعه، نتیجه غیرمنتظره‌ای در مورد آینده این کارتل بیرون بیاید و هیچ رقمی برای میزان تولید این سازمان مشخص نشد. در اقدامی که به گفته منابع آگاه پیشنهاد عربستان بود، در نهایت وزرا برای نخستین بار در دهه‌های گذشته توافق کردند تا 13 عضو هیچ محدودیتی برای تولید نداشته باشند.

این اقدام که نه تنها بازارهای نفتی بلکه مقامات اوپک را شگفت‌زده کرد، به نظر می‌رسد، واکنشی مستقیم به رقابت عربستان و ایران بوده باشد. ایران به وضوح مشخص کرد که قصد دارد تا به سرعت در سال آینده به بازارهای جهانی بازگردد.

یک مقام آگاه که در مذاکرات نشست حضور داشته داشت، گفت: «موضوع تعیین سقف بسیار بحث‌برانگیز بود و آنها نتوانستند در مورد آن تصمیم بگیرند... هیچ‌کس خوشحال نبود.»

پیش از این منبع آگاه دیگری گفته بود «اختلافات عظیمی میان اعضا وجود دارد و با توجه به اینکه دیگر فزونی عرضه عمدتا از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست بلکه ایران نیز در این امر موثر است، این اختلاف بیشتر نیز شده است. »

در کوتاه‌مدت، خروجی نشست جمعه احتمالا تاثیر اندکی بر بازارهای جهانی خواهد داشت. از سال گذشته تاکنون، اکثر اعضا حداکثر تولید را برای دفاع از سهم خود انجام داده‌اند.

به هر حال، سقف 30 میلیون بشکه ای تولید اوپک به میزان زیاد سمبلیک است و در عمل هیچ یک از اعضا به آن توجه نمی‌کنند.

به اعتقاد تحلیلگران، همین کنار گذاشتن تظاهر به محدودیت‌های تولید، تنش میان اعضای اوپک را تشدید می‌کند  و امکان توافق میان آنها را کاهش و فشار بر قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

ارسال نظرات