مدیرعامل اتحادیه دامدارن ایران با اعلام "۲۵ روزه شدن توقف خرید تضمینی شیر خام" گفت: با وجود اینکه دلیل توقف خرید شیر خام کمبود منابع مالی اعلام می شود، اما باید اذعان داشت که دلیل توقف این طرح، ضر و زیان سازمان تعاون روستایی از خرید این محصول است.
کد خبر: ۸۶۰۴۱۰۶
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱

به گزارش بسیج، علیرضا عزیزالهی  با اعلام این خبر اظهار کرد: آخرین باری که دولت از تولید شیرخام در کشور حمایت کرد ابتدای سال 93 بود و 300 میلیارد تومان یارانه به تولیدکنندگان پرداخت شد.

وی افزود: بعد از این تاریخ، دولت هیچ گونه کمکی به دامدارن نکرده است و تنها کمک مختصری که در این مدت به دستور وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت، خرید تضمینی شیرخام بود، که اکنون متوقف شده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران ادامه داد: در 11 ماه خرید تضمینی شیر خام 235 هزار تن از این محصول با قیمت هر کیلوگرم 1440 جمع آوری شد.

وی خاطر نشان کرد: در حالی که ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شیر خام را 1440 تومان مشخص کرده بود، اما کارخانجات لبنی از این مصوبه تبعیت نکردند و این محصول تا به امروز بین هزار تا هزار 270 تومان از دامداران خریداری شده است.

عزیزالهی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی از همان ابتدای امر مشکلات نقدینگی برای خرید تضمینی شیر خام دامداران داشت، اما این طرح با وجود مخالفت‌ها و مشکلات نقدینگی موجود، با دستور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد و تا 11 ماه ادامه یافت.


2.6 درصد شیر خام دامدارن خرید تضمینی می‌شد

وی افزود: 8.5 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود، اما حدود 235 هزار تن یعنی 2.6 درصد از این تولید به صورت خرید تضمینی خریداری شد که این رقم تاثیری بر افزایش قیمت شیر خام دامداران نداشت، اما حداقل از کاهش قیمت این محصول جلوگیری کرد.

عزیزالهی اظهار کرد: برای تحقق قیمت مصوب 1440 تومانی شیر خام باید 20 درصد شیر خام دامداران به صورت تضمینی خریداری شود، اما به دلیل مشکلات نقدینگی و ضرر و زیانی که سازمان تعاون روستایی ازاین طرح متحمل شد، خرید را متوقف کردند. 

 تعاون روستایی 100 میلیارد تومان از خرید تضمینی شیر ضرر کرد

این مقام مسئول گفت: از آنجا که قیمت جهانی شیر خام پایین است، دستگاهی که این محصول را خریداری می کند باید ضرری را  متحمل شد، به طوری که در این 11 ماه  سازمان تعاون روستایی 100 میلیارد تومان ضرر کرد.

وی یادآورشد: علت عدم تداوم طرح خرید تضمینی شیر خام در واقع، عدم تامین ضرر و زیان سازمان تعاون روستایی از خرید تضمینی این محصول است.

توقف خرید تضمینی شیر خام 25 روزه شد

این مقام مسئول گفت: 25 روز است که سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی شیر خام دامداران را متوقف کرده است که این امر فشار زیادی را بر دوش دامداران مناطق مختلف کشور از جمله اصفهان گذاشته است.

وی افزود: دامداران از دولت انتظار دارند که پشتشان را خالی نکند. این صنعت در تمام دنیا مورد حمایت دولت ها قرار دارد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران، ادامه داد:  محصولی که در این صنعت تولید می شود نقش مهمی در تامین سلامت جامعه دارد و در تمام دنیا دامداران با حمایت‌های دولتی روی پا مانده‌اند .

واکنش دامداران خطرناک است

وی خاطر نشان کرد:  صنعت دامداری و واریز سرمایه در این بخش منطق اقتصادی ندارد و کسانی که سرمایه خود را در این صنعت ریخته اند در شرایط اینچنینی مجبورند که واکنش نشان دهند، اما واکنش آنها خطرناک است.

عزیزالهی تصریح کرد:  اگر دامداران به حذف زود هنگام گاوه های شیری خود اقدام کنند یا اگر با مدیریت تغذیه به تنظیم بازار قیمت شیر خام دست بزنند، به مصلحت کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه کاهش حجم تولید شیر خام در کشور آسان، اما بازگشت به وضعیت قبل دشوار است،  افزود: اگر بازار از رکود خارج شد و قدرت خرید مردم افزایش یافت، سرمایه گذاری گسترده ای برای بازگشت دوباره به سطح تولید قبل نیازمند است.

عزیزالهی با بیان اینکه از دامداران خواسته می شود که سطح تولید خود را کاهش ندهند اما آستانه تحمل آنها نیز پایین آمده است، اظهار کرد:  از دولت و وزارت جهاد کشاورزی می خواهیم که حمایت خود از دامداران را قطع نکند و به هر نحوی که شده از آنها حمایت کند.

ارسال نظرات