خبرهای داغ:
سرپرست اداره ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري سمنان:

بادگير خانه تاريخي تدين در حال مرمت است

سرپرست اداره ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان سمنان گفت: بادگير خانه تاريخي تدين در سمنان در حال مرمت است.
کد خبر: ۸۶۰۴۰۰۶
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، آرزو گلكار در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: مرمت بادگير منحصر به فرد خانه تدين كه يكي از عناصر اصلي تشكيل دهنده اين خانه تاريخي است، آغاز شده است.

وي با بيان اينكه اين بادگير از نظر فرم و اندازه داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي است، افزود: اين بادگير داراي سه مجراست كه هواي بخش شاه نشين خانه تدين را در فصل تابستان خنك مي‌كند.

گلكار گفت: خانه تدین در محله عباسیه (خیابان طالقانی فعلی) از زیرمجموعه محله بزرگ ناسار واقع شده است.

این بنا که متعلق به یکی از تجار معتبر سمنانی بوده، همجوار با راسته بازار شمالی- جنوبی سمنان واقع شده و زمان ساخت آن مربوط به دوره قاجاریه است.

این خانه شامل سه بخش شامل فضاي اندرونی، بيروني و خدماتي(مربوط به خدمه) و سه در ورودي است.

خانه تدين نمونه کاملی از معماري سنتی ایرانی در خانه‌هاي قدیمی است و شامل هشتی، دالان ورودي و حیاط اندرونی، حیاط بیرونی و بخش خدماتی، اتاق‌هاي تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، بهار خواب‌هاي شرقی و غربی، حوض خانه، اتاق‌هاي فرعی و انبار در ضلع غربی و شرقی است.

بناي فعلی خانه تدین اکنون به عنوان محل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان مورد استفاده قرار گرفته است. بادگیری بلند نيز زینت بخش این بنای تاریخی است.

خانه محمدیه یا خانه تدین در شهر سمنان، خیابان طالقانی مابین میدان ابوذر و میدان ارگ، نرسيده به چهار راه مازندران-جنب بانك مسكن واقع شده است.این بنا از سال 1374 توسط سازمان میراث فرهنگی تملک و در تاریخ 12/9/1375 به شماره 1786 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

بناي خانه "تدین" در اواخر دوره قاجار توسط شخصی به نام میرزا عبداله تدین که از اعیان شهر محسوب می‌شده، ساخته شده و قبلاً به عنوان منزل مسکونی فرزندان و نوادگان سازنده مورد استفاده قرار میگرفته است. بعد از آن، به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به اینکه این بنا در اختیار محمدیه، داماد میرزا عبداله تدین قرار داشت، به خانه "محمدیه" نيز معروف است .

ارسال نظرات
پر بیننده ها