در حالی که صنعت چاپ در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی دست به گریبان است،‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم این روزها از واگذاری نخستین شهرک چاپ و نشر کشور در صورت عدم حضور اهالی آن خبر داده است.
کد خبر: ۸۶۰۳۹۵۲
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  سید‌حسن رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم اخیراً‌ در گفت‌وگویی با اشاره به نیمه تمام ماندن شهرک چاپ و نشر این استان در چند سال گذشته از تغییر کاربری این شهرک و واگذاری آن به صنوف دیگر در صورت عدم تمایل چاپخانه‌داران برای حضور در آن خبر داده است.

شهرک چاپ و نشر قم یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های صنعتی این  استان  در حوزه چاپ و نشر در سال 1387 شمسی با هدف ایجاد زیرساخت برای توسعه صنعت چاپ استان در زمینی به مساحت 200 هکتار در کیلومتر 5 اتوبان قم ـ تهران احداث شد، یکی از دلایل ایجاد این شهرک در قم، انسجام بخشی به چاپخانه‌ها و صنایع وابسته به چاپ و نشر عنوان می‌شود. این شهرک آغاز حرکتی بزرگ برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حوزه نشر قلمداد می‌شد،‌ اما در ادامه مسیر در سایه بحران‌های اقتصادی که برای صنف‌ها و صنایع مختلف کشور از جمله صنعت چاپ‌، این مکان به شهرکی خالی از چاپخانه‌داران تبدیل شد.

حالا امروز دولت با اخطار به چاپخانه‌داران در تلاش است تا هر چه سریعتر تکلیف این شهرک را مشخص کند،‌ اگر چاپخانه‌داران حضور یافتند که چه بهتر،‌ در غیر این صورت نخستین شهرک چاپ و نشر کشور واگذار خواهد شد. اما به واقع چرا چاپخانه‌داران در 7 سال گذشته نتوانسته‌اند به این شهرک نقل مکان کنند؟

جهانگیر رضایی، رئیس انجمن چاپخانه‌داران استان قم در این باره گفت:‌ شهرک چاپ و نشر قم از همان ابتدا به پیشنهاد صنف احداث شده است؛ پس صنف نیاز به ایجاد چنین شهرکی داشته که از دولت درخواست تأسیس آن را کرده است. اما از سال‌های پایانی دهه 80 با حذف یارانه کاغذ بحران بیکاری گریبانگیر صنعت چاپ کشور و استان شد،‌ پس از آن نیز حذف یارانه‌های انرژی موجب افزایش بیش از پیش هزینه‌ها شد. این دو به نوبه خود در کنار احتساب مالیات بر ارزش افزوده موجب شد تا صنعت چاپ قم با مشکلات متعددی روبرو شود، چرا که عمده فعالیت چاپ استان قم انتشار کتاب است و در نتیجه وابستگی تمام به کاغذ دارد،‌ هم‌چنین ناشران از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند،‌ بنابراین باید تمام و کمال آن را چاپخانه‌دار بپردازد.

ما در دوره وام‌های بانکی 14 درصد برای حضور در شهرک ثبت‌نام کردیم نه دوره 27 درصد

وی ادامه داد: زمانی که اهالی چاپ و نشر قم خواستار تأسیس شهرک چاپ ونشر بودند،‌ وام‌های بانکی با بهره‌های 14 درصد ارائه می‌شد،‌ قرار بود وزارت ارشاد 5درصد یارانه پرداخت کند و بنابراین ما 9 درصد این سود بانکی را پرداخت می‌کردیم،‌ هم‌چنین قراردادی که فی‌مابین چاپخانه‌دار و شهرک‌های صنعتی بسته می‌شد،‌ به عنوان وثیقه بانکی مورد پذیرش بود،‌ اما اکنون وام‌های بانکی با بهره 27 درصد ارائه می‌شود و این قراردادها هم به عنوان وثیقه قبول نمی‌شود.

این فعال صنف چاپ افزود:‌ به دلیل همین مشکلات و بیکاری موجود در صنعت چاپ استان است که اعضا با وجود تمایل بسیار توانایی انتقال به شهرک چاپ را در سال‌های گذشته ندارند،‌ ما بارها از مسئولان تقاضا کردیم که حمایت کند تا ما بتوانیم به شهرک چاپ منتقل شویم،‌ اما پاسخی دریافت نشده است.

بیش از 80 درصد صنف چاپ در قم مستأجر هستند

وی با بیان این مطلب که بیش از 80 درصد اعضای صنف چاپ در استان قم، مستأجر هستند،‌ گفت:‌ اگر تسهیلاتی در نظر گرفته شود و دولت کمک کند، ما می‌توانیم ساخت و ساز را شروع کرده و اعضا به شهرک منتقل شوند. اما در شرایط کنونی تسهیلاتی که کمک حال تولید کننده باشد،‌ وجود ندارد،‌ فعالان صنف چاپ دلال نیستند که بتوانند تسهیلات 27 درصدی بگیرند.

از سال 90 مکاتبات برای حمایت جهت حضور در شهرک ادامه دارد

رضایی در پاسخ به اینکه تاکنون به صورت رسمی از چه نهادهایی درخواست حمایت داشته‌اند‌، گفت: از سال 90 تاکنون درخواست‌های مکرری به استانداری استان، وزارت ارشاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده‌ایم و پاسخ این بوده که هیچ تسهیلاتی وجود ندارد که بخواهیم پرداخت کنیم.

مدیران استانی به جای اینکه در کنار ما قرار بگیرند،‌ مقابل ما قرار گرفته‌اند

وی با اشاره به سخنان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم مبنی بر اینکه در صورت عمل تمایل چاپخانه‌داران استان قم برای حضور در شهرک چاپ و نشر،‌ با تغییر کاربری این شهرک در اختیار سایر صنوف قرار خواهد گرفت‌، گفت:‌ مدیران استانی به جای اینکه در کنار ما قرار بگیرند،‌ مقابل ما قرار گرفته‌اند،‌ من متاسفم برای مسئولانی که در استان ما حضور دارند،‌ مشکلات را می بیند ولی نمی‌‌خواهند راهکاری پیدا کنند که مشکل از ریشه حل شود.

مخالف شدید چاپخانه‌داران برای واگذاری زمین شهرک

رضایی با ابراز مخالف شدید چاپخانه‌داران برای واگذاری زمین شهرک به صنایع دیگر و یا سایر استان‌ها گفت:‌ ما با مراجع عظام مکاتباتی داشته‌ایم،‌ در این زمینه نیز از مراجع برای مقابله با واگذاری شهرک کمک خواهیم خواست.

وی در پایان گفت:‌ اگر به هر عضو این شهرک 500 میلیون تومان وام با سود مناسب ارائه کنند،‌ ما ظرف یکسال خواهیم توانست به شهرک منتقل شده و در بحث تجهیزات سرمایه‌گذاری کنیم.

ارسال نظرات