معاون وزیر جهاد کشاورزی:

2 هزار میلیارد تومان نان در سال دور ریخته می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق برآورد سالانه 2هزار میلیارد تومان نان دور ریز می‌شود.
کد خبر: ۸۶۰۳۹۰۲
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
به گزارش بسیج، علی قنبری دیروز در مراسم گشایش نهمین نمایشگاه صنعت آرد و نان در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه چرا علی‌رغم اعلام عدم نیاز به واردات گندم، اما همچنان آمار گمرک حکایت از واردات این محصول دارد، گفت: امسال 8 میلیون و 80هزار تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.
وی افزود: با توجه به این میزان خرید گندم، بخش دولتی نیازی به واردات گندم ندارد، زیرا آرد مورد نیاز خبازی‌ها را با این مقدار گندم خریداری شده تامین می‌کند.
قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: آماری که از واردات گندم اعلام می‌شود مربوط به بخش خصوصی است که این بخش گندم مورد نیاز صنف و صنعت را تامین می‌کند.
وی افزود: برآورد می‌شود حدود 2 میلیون تن گندم توسط بخش خصوصی در سال جاری وارد کشور شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در زمینه ضایعات نان نیز اظهار داشت: رقم ضایعات نان حدود 2 هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود.
وی افزود: کارهایی انجام می‌دهیم تا در فرآیند تولید نان مسائل و مشکلات ضایعات آن حل شود.
قنبری اظهار داشت: بنابر این از طریق آموزش به نانوایان و ارتقا ماشین‌آلات پخت نان و همچنین ارتقا کیفیت مواد اولیه می‌توانیم ضایعات را کم کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: امسال با تشکیل کمیته ارتقا کیفیت آرد و نان در شرکت بازرگانی دولتی ایران به کمک بخش خصوصی و دست‌اندرکاران صنعت نان برای ارتقا کیفیت نان در جامعه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا این مشکل تا حد امکان مرتفع شود.
علی قنبری در ادامه در مورد آزادسازی آرد نانوایی‌های سنتی اظهار داشت: موضوع آزادسازی آرد نانواییها مهم و اساسی است و باید دولت در مورد آن تصمیم‌گیری کند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: آرد یارانه‌ای موجب مفاسد اقتصادی و رانت در این صنعت می‌شود که با حذف آن می‌توان این مسائل را حل کرد.
وی بیان داشت: پس از برداشته شدن یارانه نان سنتی باید از اقشار آسیب‌پذیر حمایت شود.
قنبری بیان داشت: سعی می‌‌کنیم در صورت حذف یارانه آرد مبلغی نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان را در جهت آموزش بهداشت تولید نان و کمک به افراد نیازمند و آسیب‌پذیر به کار گیریم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد کیفیت نان بیان داشت: کیفیت نان در حال حاضر خوب است اما باید این کیفیت به حالت مطلوب برسد.
ارسال نظرات