پروفسور حسابی می‌توانست یکی از این نوبل‌ها را بگیرد؛
ایران به غیر از جایزه صلح نوبل که با حرف‌وحدیث‌های بسیاری نیز مواجه بود، جایزه نوبلی در سبد افتخارات ندارد کما اینکه پروفسور حسابی می‌توانست یکی از این نوبل‌ها را بگیرد ولی به دلیل جنگ نگذاشتند.
کد خبر: ۸۶۰۳۹۰۰
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ایران تاکنون به غیر از جایزه صلح نوبل که با حرف‌وحدیث‌های بسیاری نیز مواجه بود، جایزه نوبل دیگری در سبد افتخارات خود ندارد، کما اینکه پروفسور سیدمحمود حسابی از جمله دانشمندان ایرانی بود که به عنوان مرد نخست علمی جهان در سال 1990 میلادی می‌توانست یکی از نوبل‌های معروف دنیا را برای ایران کسب کند ولی به دلیل جنگ و تحریم‌ها این مسئله امکانپذیر نشد، حال دکتر رضا ملک‌زاده یکی از 100 دانشمند برتر دنیا درباره شکار نوبل‌های دنیا توسط محققان و دانشمندان ایرانی دیدگاه متفاوتی دارد.

در این رابطه دکتر رضا ملک‌زاده فوق تخصص گوارش و کبد  گفت: برای کسب جایزه نوبل باید سرمایه‌گذاری مخصوصی شود زیرا کسانی جایزه نوبل می‌گیرند که مثلاً 20 سال بر تحقیقی تلاش کرده‌اند، بنابراین برای فعالیت‌های تحقیقاتی باید زمان گذاشت، یعنی کار تحقیقاتی به این صورت نیست که فقط یک یا دو سال برای آن وقت صرف کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه هنوز فرهنگ پژوهشی که در نیم قرن گذشته در دنیا مرسوم شده است را در ایران نمی‌بینیم زیرا در کشور ما امر پژوهش مسئله جدیدی است.

ملک‌زاده تصریح کرد: یک مشکل بزرگ کشور ما این است که هنوز نتوانستیم مسئولان جمهوری اسلامی را قانع کنیم تا برای توسعه و پیشرفت علم سرمایه‌گذاری کنند، که انشاا... امیدواریم با صبر و تلاش در این زمینه نیز موفق شویم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره هر گونه اقدام تیمی برای دریافت و یا به سمت گرفتن جایزه نوبل توسط محققان و دانشمندان ایرانی عنوان کرد: این چیزی نیست که بخواهیم کار تیمی کنیم زیرا معتقدم اصلاً نباید برای گرفتن جایزه نوبل تحقیق کرد بلکه ما باید در کشور مسائل و مشکلاتمان را برطرف کنیم، و هر زمان توانستیم مشکلی را حل کنیم مسلماً نوبل اصلی همین مسائل خواهد بود.

ملک زاده درباره تعداد طرح‌ها و تحقیقات زمین‌مانده حوزه سلامت در کشور نیز خاطرنشان کرد: بسیار؛ واقعاً می‌توانم عنوان کنم که پتانسیلی که در ایران برای تحقیقات وجود دارد ما از 10 درصد آن نیز استفاده نمی‌کنیم.

ارسال نظرات