سمينار آموزشی فوريتهای مامائی و مرگ مادر، روز يکشنبه 15آذر ماه در سالن اجتماعات حضرت وليعصر(عج) و با حضور دکتر بيگلری رئيس دانشگاه و کارشناسان مامائی وزارت بهداشت برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۰۳۷۸۰
|
۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سخنانی تولد نوزاد را شاهکار خلقت نام برد و گفت: هرتولد کليدی ترين راز بقا و زيبا ترين پديده ای است که به چشم می بينيم.

دکتر بيگلری افزود : در دنيا 130 ميليون زايمان در سال رخ می دهد و 300 هزار مرگ مادر اتفاق می افتد .

وی اظهار داشت: حادثه تولد و زايمان هم می تواند شيرين باشد و هم کام عده ای را تلخ نمايد و مسلما مادر که به عنوان اساس خانواده است آسيب ببيند خانواده ای يا حتی چندين خانواده دچار مشکل می شوند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: ساز مان بهداشت جهانی يکی از اساسی ترين شاخص های پيشرفت هر کشوری را مرگ و مير مادران و کودکان قرار داده و می توان قضاوت کرد کشور چقدر پيشرفت کرده و چقدر سيستم بهداشتی کار آمد و ناکار آمد دارد.

دکتر بيگلری با تاکيد بر برنامه ريزی و آموزش و کار تيمی در اين خصوص گفت: اهميت مرگ مادر بايد به اندازه ای باشد که از هيچ کمکی دريغ نکنيم وکمک به مادر را وظيفه انسانی خود بدانيم.

وی همچنين با اشاره به تاکيد وزارت بهداشت و شخص وزير بهداشت در اين باره افزود: با تاکيدی که وزير بهداشت دارند در زمينه مرگ مادر هيچ قصوری بخشودنی نيست و حتما پيگيری ميشود .

معاون درمان دانشگاه نيز در سخنانی با ارائه شاخص های مرگ مادری استان در بيان اهميت اجرای برنامه های سلامت مادران گفت : در سال گذشته يک مورد مرگ مادر در اواخر سال در استان رخ داد و سال 94 نيز دو مورد اتفاق افتاد که جای تلاش بيشتر دارد.

دکتر قزلباش افزود: درکشور جزو استانهای هستيم که کمترين موارد مرگ و مير را داشتيم.

دکتر قزلباش رويکرد دانشگاه را در بحث سلامت مادران خيلی جدی عنوان نمود و گفت: در زمينه مر گ مادران و سلامت مادران بررسی های اوليه و شناخت علم روز بسيار موثر است.

وی در ادامه افزود :خوشبختانه پيشرفتهای خوبی در کشور در اين مقوله اتفاق افتاده و براساس آخرين آمار فاصله 1990 تا 2015 جزو معدود کشور هايی هستيم که به اهداف تعيين شده رسيده ايم .

قزلباش خاطر نشان کرد: ميزان کاهش مرگ وميردر سال 1990، 123 بوده که الان به 5 رسيده است و مرگ مادران در طی 25 سال 7/79درصد بوده است و هدفی که سازمان بهداشت جهانی ترسيم کرده رسيدن به 75%بود و ما در سال 94 بايد توجه جدی برای حفظ اهداف و نيز رسيدن به خاستگاه مطلوب داشته باشيم

لازم به ذکر است اين سمينار با برگزاری پانل های آموزشی با حضور متخصصين ومدير گروه زنان و کارشناسان اداره سلامت مادران وزارت متبوع پيگيری شد.

ارسال نظرات